اپلیکیشن

امینت

September 10, 2014
19:48 چهارشنبه، 19ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64251

تلاش گوگل برای حل شکایات ثبت غیرقانونی هزینه‎های خرید برنامه‎ها با حساب والدین

سینا: گوگل پذیرفته است تا به شکایت کمیته تجارت فدرال مبنی بر دریافت میلیون‎ها دلار از مشتریان بابت هزینه‎های خرید و دانلود برنامه‎های موبایل از گوگل پلِی توسط کودکان که با دستگاه‎های اندرویدی صورت گرفته رسیدگی کند.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، تحت این شرایط گوگل می‎بایست هزینه مشتریانی که کودکانشان بدون اجازه از صاحب حساب کاربری خرید کرده‎اند (حداقل ۱۷ میلیون دلار) را به طور کامل به آنها بازگرداند.
 
گوگل همچنین موافقت کرده است که شیوه‎های صدور صورت‌حساب خود را اصلاح کند تا این اطمینان حاصل شود که مشتریان قبل از پرداخت هرگونه هزینه خرید برنامه‎های تلفن همراه رضایت آگاهانه دارند.
شکایت کمیته علیه گوگل مدعی است که از سال ۲۰۱۱ گوگل قانون کمیته تجارت فدرال (FTC) را نقض کرده است. بر اساس این قانون استفاده ازشیوه‎های تجاری “ناعادلانه” صدور صورتحساب برای مصرف‌کنندگان بابت خرید کودکان در برنامه‎های ساخته شده برای بچه‎ها از فروشگاه گوگل ممنوع است. بر اساس این شکایت بسیاری از مصرف‌کنندگان از صدها هزار دلار اینگونه خریدهای بدون اجازه خبر داده اند.
خانم ادیث رامیرز، ریییس کمیته تجارت فدرال معتقد است که برای میلیون‎ها خانواده آمریکایی تلفن‎های هوشمند و تبلت‎ها جزئی از زندگی روزمره شده است. همانطور که هر روز آنها بیشتر، تکنولوژی تلفن همراه را به آغوش می‎کشند خاطرنشان کردن اینکه آزمودن قانون حمایت از مصرف‎کننده برای شرکت‎ها هنوز اعمال می‎شود، ضروری است. از جمله اینکه مصرف‎کنندگان نباید برای خریدی که روی آن هیچ کنترلی نداشته هزینه‎ای پرداخت کنند.
این سومین مورد این کمیته در مورد خریدهای بدون کنترل درون برنامه توسط کودکان است. در ژانویه کمیته غرامتی به مبلغ حداقل ۳۲٫۵ میلیون دلار را برای شرکت اَپل اعلام کرد. اَپل موظف بود تا هزینه افرادی را که بدون کنترل آنها از حساب کاربریشان توسط کودکان خرید شده بود را بازگرداند و رضایت صریح و آگاهانه مصرف کنندگان را در مورد هزینه‎های خرید درون برنامه به دست آورد.
در جولای این کمیته شکایتی را در دادگاه فدرال برعلیه سایت آمازون تنظیم کرد که به طور مشابهی درخواست بازپرداخت هزینه مصرف کنندگان و اطلاع رسانی در خصوص هزینه‎های خرید درون برنامه را داشت.
این شکایات مدعی است وقتی برای اولین بار گوگل ایده خرید درون برنامه خود را رونمایی کرد این صورت حساب‎ها بدون نیاز به رمز ورود و مجوز کاربر صادر شدند. کودکان می‎توانند به سادگی و تنها با یک کلیک ساده روی پنجره‎هایی که در برنامه‎ها باز می‎شوند خرید کنند.
با توجه به این شکایت از اوسط تا اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی گوگل شروع به ارائه پنجره‎هایی در برنامه‎هایش کرد که رمز عبور کاربران را درخواست می‎کرد ولی اطلاعاتی در زمینه ثبت هزینه به این حساب‎ها به مشتریان نمی‌داد.
گوگل همچنین به مشتریان این اخطار را نمی‌داد که وارد کردن رمز عبور باعث باز شدن پنجره‎ای دیگر به مدت۳۰ دقیقه می‌شود که کودکان می‎توانند در این زمان به صورت نامحدود خرید کنند.
در طول این زمان هزاران نفر به گوگل در مورد خریدهای بی مجوز کودکان شکایت کردند. براساس این شکایات برخی از والدین مدعی شده بودندکه فرزندشان صدها دلار در یک برنامه بدون اطلاع و رضایت آنها خرید کرده است. برخی دیگر مدعی بودنند که فرزندانشان از خرید آیتم‎های مجازی با پول واقعی غافل بودند و اطلاع نداشتند که این امر برای والدینشان هزینه بر خواهد بود.
کارکنان گوگل از عنوان “کلاه برداری دوستانه” و یا “کلاه برداری خانوادگی” برای توصیف خریدهای بدون کنترل کودکان که باعث درخواست بازپرداخت شد استفاده می‎کنند. شکایات بعدی ادعا می‎کند که عمل گوگل به گونه‎ای بوده است که مصرف کننده را برای دریافت غرامت اول به سمت تولید کننده برنامه سوق می‎دهد.
براساس این توافق گوگل می‎بایست به طور کامل هرگونه هزینه‎ای که توسط کودکان و بدون مجوز کاربران برای خریدهای درون برنامه دریافت کرده است را بازگردانده و رضایت صریح و آگاهانه کاربر را قبل از منظور کردن هر نوع هزینه‎ای به دست آورد.
اگر شرکت رضایت مشتری را برای هرگونه ثبت هزینه در آینده بگیرد کاربر باید این اجازه را داشته باشد تا هر زمانی که مایل بود رضایت خود را پس بگیرد.
این توافق، گوگل را موظف می‎کند تا با تمامی کاربران خود که هزینه‎ای برای خریدهای درون برنامه پرداخت کرده‎اند ظرف مدت ۱۵ روز از نهایی شدن این قانون تماس گرفته و اطلاعات لازم را در خصوص پروسه بازپرداخت در اختیار آنها قرار دهد.
گوگل می‎بایست این بازپرداخت را بدون درنگ و پس از درخواست کاربر انجام دهد. در صورتی که مبلغ غرامت پرداختی در طی ۱۲ ماه پس از نهایی شدن این قانون کمتر از ۱۷ میلیون دلار باشد باقی مانده این مبلغ به کمیته جهت ارائه خدمات دیگر به مصرف کنندگان و یا به خزانه ایالات متحده آمریکا واریز خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.