امینت

September 12, 2014
19:36 جمعه، 21ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64309

جاسوسی بیشتر اپلیکیشن‌ها از اطلاعات کاربران

سینا: آلکاتل-لوسنت اطلاعات جدیدی را منتشر کرده است که در آن نشان داده شده تهدید‌های امنیتی در نیمه اول سال ۲۰۱۴ گسترش بسیاری داشته‌اند و کاربران بیشتری در خطر دزدیده شدن اطلاعات شخصی و اتصال داده‌ها قرار گرفته‌اند.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، تحقیقات انجام گرفته در نیمه اول سال ۲۰۱۴ توسط آزمایشگاه امنیت Kindsight متعلق به آلکاتل-لوسنت نشان داد که تعداد بدافزارهای هک و مصرف داده‌ها توسط مصرف‌کنندگان نیز افزایش یافته است.
 
در این گزارش نشان داده شده که شیوع بدافزارهای موبایلی در شش ماهه اول سال ۲۰۱۴ حدود ۱۷ درصد افزایش یافته و به نسبت سال ۲۰۱۳ آهنگ رشد آن دو برابر شده است. به طور مشابه هک شبکه‌های اینترنت در پایان ژوئیه ۱۸ درصد افزایش یافته در صورتی که در ۲۰۱۳ این مقدار تنها ۹ درصد بود.
به علت موقعیت آلکاتل-لوسنت در شبکه‌ها این شرکت اعلام کرده‌ است می‌تواند تاثیر نوع ترافیک انتقالی در شبکه و همچنین تهدید‌های سایبری-امنیتی و بدافزار‌ها را اندازه گیری کند.
آهنگ هک‌های موبایلی در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به ۰٫۶۵ درصد رسید و در مقایسه با پایان ۲۰۱۳ که ۰٫۵۵ درصد بود. بر این اساس، Kindsight Security Labs تخمین زده است که ۱۵ میلیون دستگاه موبایل توسط بدافزارها هک شده‌اند و در پایان سال ۲۰۱۳ این رقم به ۱۱٫۳ میلیون رسیده بود.
۶۰ درصد این هک‌ها متعلق به دستگاه‌های اندرویدی است. ۴۰ درصد بدافزارهای موبایل از طریق اتصال دستگاه به لپتاپ‌های ویندوزی یا اتصال آن به MIFI hub یا USB انتقال یافته‌اند. هک‌های انجام گرفته در iPhone و Blackberry کمتر از یک درصد این آمار را تشکیل می‌دهند.
کوین مکنامی، معمار امنیتی و مدیر Kindsight Security Labs گفته است: گوشی‌های هوشمند اندرویدی سهل‌الوصول‌ترین هدف بدافزارها هستند و لپتاپ‌های ویندوزی محبوب‌ترین سیستم عامل برای حمله مجرمان سایبری هستند. کیفیت و پیچیدگی بدافزار‌های اندرویدی همچنان بر پایه سیستم عامل کامپیوترهای ویندوزی هستند. بدافزارهای اندرویدی عملکرد پنهانی ندارند و برای نتیجه گرفتن بر غفلت کاربران تکیه می‌کنند.
هک شبکه‌های موبایل به طور گسترده‌ای توسط اپلیکیشن‌های تروجان انجام می‌گیرند که از نظر ظاهری هیچ مشکلی ندارند ولی حاوی بدافزارهای مخفی هستند که از سایت‌های اپلیکیشنی سوم شخص همچون Google Play Store توسط کاربران اندرویدی دانلود شده و می‌توانند اطلاعات شما را دزدیده، در اینترنت مرور کرده و پیامی از طرف شما ارسال کنند.
افزایش هک‌ها در سال ۲۰۱۴ نیازمند یک تدبیر جدی برای حفظ امنیت کاربران دستگاه‌ها است. تهدید‌های بدافزارها با دزدیدن اطلاعات شخصی، پسورد‌ها و اطلاعات کارت‌های بانکی می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری به کاربران وارد کنند. هفت درصد از مشتریان شبکه‌های داده در خطر هک قرار گرفته‌اند که دو درصد از سال ۲۰۱۳ بیشتر است.
تهدید‌های جدی بدافزارها ۸۵ درصد تهدید‌های کشف شده در ۲۰ دستگاه اندرویدی برتر را تشکیل می‌دهد که در بین آنها چهار نرم‌افزار جاسوسی موبایلی وجود دارد که توسط مهاجمین برای تعیین و پایش موقعیت کاربران موبایل، تاریخچه مرورگری و ارتباطات آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنج مورد از هر هفت بد افزار می‌توانند کاربران را به وب سایتی هدایت کنند و یا تبلیغاتی را برای آنها نمایش دهند.
مکنامی گفت: بهترین راه دفاعی علیه هک، شناسایی بدافزارها توسط نرم‌افزارهای شناساگر بدافزار است. مردم معمولا پیشگیری‌های لازم برای دستگاه‌های‌شان راانجام نمی‌دهند چون بدافزارها به راحتی توسط آنتی ویروس‌های دستگاه شناسایی می‌شوند. شبکه آنتی‌ویروس توسط مجرمان سایبری قابل به غیرفعال سازی نیست و همیشه روشن و به روز هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.