اینترنت و شبکه

September 16, 2014
20:13 سه شنبه، 25ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64368

مراکز داده در آینده نزدیک با اختلالات عمده‌ای مواجه می‌شوند

سینا: تحلیل‌گران می‌گویند مراکز داده با تغییرات چشمگیری مواجه خواهند شد. عوامل متعددی نیز در این زمینه تأثیرگذار خواهند بود: از رقابت‌ها گرفته تا تغییر بار کاری و تنش با چین.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، بنا بر گزارش گارتنر، مراکز داده‌ها در چند سال آینده، بر اثر عوامل فناوری و ژئوپلتیکی، دچار تغییرات فراوانی خواهند شد و نتیجه این وضعیت نیز ایجاد مشکلات خاص برای تأمین‌کنندگانِ سنتی منابع برای زیرساخت‌هاست.
 
در گزارشی که در تاریخ ۱۱ سپتامبر منتشر شده است، تحلیل‌گران اعلام کرده‌اند که مراکز داده در اثر تغییرات زیر دچار اختلال خواهند شد: افزایش روزافزون تأمین‌کنندگان رده‌بالای خدمات ابری، افزایش رقابت میان فروشندگان زیرساخت مراکز داده سنتی، افزایش تنش اقتصادی مابین شرکت‌های غربی و شرقی –به ویژه چین- و تغییر مسیر مشتریانِ بی‌اعتماد شرکت‌های چندملیتی عظیم به سمت نرم‌افزار متن‌باز و سازندگان وایت‌باکس.
 
جو اسکروپا، معاون و تحلیل‌گر برجسته گارتنر در بیانیه‌ای چنین گفته است: عناصر این اختلال هم‌اکنون در حال عمل‌اند و تا سال ۲۰۱۶ تاثیر خود را نشان خواهند داد. اما اقدامات رادیکالی تنها یکی از بازیگران عمده می‌تواند اختلال در هر یک از عوامل این بازار را تشدید کند.
درحال حاضر، فروشندگان اصلی مراکز داده در وضعیتی به سر می برند که اسکروپا آن را “آرامش اضطراب‌الود” می‌خواند. آن‌ها هنوز از سود ناخالص ۵۰ درصدی یا بیش‌تر حاصل از شبکه و سخت‌افزار ذخیره‌سازی و نرم‌افزار زیرساخت منتفع می‌شوند، و از همین رو در برابر تغییر وضعیت موجود مقاومت می‌کنند. اما در عین حال، بنا بر نظر تحلیل‌گران، تغییرات شدیدی که مراکز داده با آن‌ مواجه شده‌اند بر این فروشندگان فشار وارد می‌آورد، به ویژه آن‌که بخش بزرگ‌تری از بار کاری به ابر خارجی منتقل شده است و این امر منجر به کاهش احتمال خرید محصولات فناوری گران‌قیمت می‌شود و در عوض نیاز به نرم‌افزارهای متن-باز و قابلیت مدیریت یکپارچه در محصولات را افزایش می‌دهد.
اسکروپا می‌گوید: در زیر این ظاهر آرام، فشار روزافزون بازار تغییری را در رفتار فروشندگان ایجاد می‌کند که در کنار چهار عامل مخرب دیگر، بازار را به سمت اختلالی عمده می‌کشاند. این رفتارها با افزایش ضرباهنگ تغییرات بیش‌از‌پیش آشکار می‌شوند.
طی چند سال گذشته، رقابت بین شرکای قدیمی افزایش یافته است. برای مثال، سیسکو سیستمز در سال ۲۰۰۹ وارد صنعت سرور شد و راهکار مرکز داده یو‌سی‌اس (UCS) خود را را‌ه‌اندازی کرد. مدت کوتاهی بعد از آن، هیولت-پاکارد امکانات شبکه‌ای خود را افزایش داد که خرید تری‌‌کام (۳Com) بخشی از این اقدام بود.
با این حال، به گفته تحلیل‌گران، امکان آن وجود دارد که یکی از این بازیگران عمده مراکز داده با محصولی جدید یا ایجاد جنگی بر سر قیمت‌ها (با این ایده که از نفر اول بازار بودن سود کسب کند) به یکی از بازارهای همجوار خود وارد شود؛ یا شرکتی که با فناوری‌های مخرب سروکار دارد به این برداشت برسد که نمی‌تواند از آن‌چه هست قدرتمندتر شود و از این رو دست پیش بگیرد، یا بازیگری جاافتاده در این عرصه تلاش کند فناوری‌های مخرب را به بازارهای تازه وارد سازد. هر یک از این سناریوها می‌توانند موجب تشدید تغییرات در مراکز داده شوند.
تأثیر روزافزون خدمات ابری و روی آوردن به موبایل و نرم‌افزارهای مصرفی نیز نیاز به انعطاف، مقیاس‌پذیری و اتوماسیون بیش‌تر را در مراکز داده افزایش داده است. تأمین‌کنندگان خدمات ابری کاربرد سیستم‌های‌شان را نیز افزایش می‌دهند، کارایی‌شان را می‌افزایند و از نیاز به قدرت رایانشِ بیش‌تر می‌کاهند و از این رو، قیمت زیرساخت مراکز داده کاهش می‌یابد.
بنا بر تحلیل گارتنر، تنش جاری میان ایالات متحده در غرب و کشورهای شرقی- به ویژه چین- موجب آشفتگی بیش‌از‌پیش بازار مراکز داده می شود. چین یارانه زیادی به شرکت‌های های‌تک درون کشور خود می‌دهد تا خلأ ابتکاراتی که در قیاس با رقبای غربی وجود دارد پر کند. به علاوه، تحلیل‌گران به برنامه‌ای توسعه‌ای با ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار اشاره کرده‌اند که برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی با همکاری هم راه‌اندازی کرده‌اند.
قانونگذاران ایالات متحده همواره به بی‌اعتمادی به دولت چین و شرکت‌های چینی (مانند هواوی) اذعان کرده‌اند و نگران آن‌اند که کالاهای این کشور راه‌های پنهانی برای نفوذ مسئولان چینی به شبکه‌ها و اطلاعات دولت ایالات متحده ایجاد کنند.
در این تحلیل پیش‌بینی شده است که ترکیب سرمایه‌گذاری بالا، برندهای موردتوجهی چون هواوی و لنوو، تولید کنندگان قدرتمند طراحی‌های اریجینال در تایوان و بازار وسایل الکترونیکی در چین – در کنار بی‌اعتمادی ایالات متحده- موجب افزایش دو درصدی سهم چین در فضای زیرساخت مراکز داده تا پایان سال ۲۰۱۷ شود.
سرانجام، آن‌چه گارتنر اثر اسنودن می‌خواند، موجب آن شده که تعداد بیش‌تری از خریداران فناوری‌ها به فروشندگان چندملیتی بی‌اعتماد شوند. برای مثال، گزارش‌های مربوط به اخبار درزکرده به واسطه اسنودن حاکی از این بود که دولت ایالات متحده امریکا با نفوذ به سیستم‌های سیسکو، دل و سایر فروشندگان امریکایی، دست به فعالیت‌های جاسوسی می‌زد و همین امر به اقدام شرکت‌ها به انکار ارتباط با موسسات امریکایی منجر شد.
به گفته این تحلیل‌گران، این بی‌اعتمادی خریداران را به سمت نرم‌افزارها ی متن-باز و سخت‌افزارها و فناوری‌های ساخته‌شده در داخل کشانده است. نتیجه این امر رشد مونتاژکنندگان کوچک‌تر و فروش بیش‌تر برای تامین‌کنندگان وایت‌باکس‌هاست. در حالی که بعضی از تأمین‌کنندگان بین‌المللی تا چند سال قادر به حفظ جایگاه خود خواهند بود، فروشندگانی چون اینتل و ای‌ام‌دی با رقابت‌های روزافزونی مواجه خواهند شد.
به علاوه، اهمیت ذخیره فلش افزایش خواهد یافت، سازندگان نرم‌افزارها ناچار خواهند بود پول‌هایی را برای تضمین تطابق اپ‌های خود با طیف گسترده‌تری از سخت‌افزارها خرج کنند یا تصمیم بگیرند با کدام سازنده سخت‌افزار همکاری کنند، و بازار ابزار زیرساخت بیش از پیش متلاشی خواهد شد.
 
 
DiggGoogle BookmarksredditMixxStumbleUponTechnoratiYahoo! BuzzDesignFloatDeliciousBlinkListFurl
نوشتن نظر
  نام (الزامی)
 ایمیل (نمایش داده نمیشود.) (الزامی)
 وبسایت
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.