تلفن همراه

گوشی

September 16, 2014
20:43 سه شنبه، 25ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64382

دوربین آیفون 6 دنیای فیلمسازی را دگرگون خواهد کرد

جدا از تمامی امکانات و قابلیت های ویژه ی آیفون 6 (حسگرهای جدید، پردازنده ی سریعتر، صفحه ی بزرگتر و …)، یکی از پیشرفت های اصلی این گوشی که کمتر مورد توجه قرار گرفت، دوربین آن به خصوص قابلیت فیلمبرداری آن است.
 
آیفون های نسل قبل، هیچکدام محصولات خیلی خوبی در زمینه ی فیلمبرداری و تهیه ی کلیپ های کوتاه نبودند. آقای Phil Schiller مدیر بازاریابی کمپانی اپل، در مراسم معرفی آیفون 6، دوربین این گوشی را با دوربین های DSLR سطح بالا مقایسه نمود. این دوربین می تواند با کیفیت Full HD 1080p و با سرعت 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کرده و یا با کیفیت HD و با سرعت 240 فریم بر ثانیه، ویدئوهای صحنه آهسته تولید نماید. همه ی اینها در کنار قابلیت لرزشگیر ویدئوی سینمایی، 128 گیگابایت حافظه ی داخلی و محبوبیت بالای این گوشی، باعث خواهد شد تا آیفون 6 و 6 پلاس بتوانند جهش بزرگی در دنیای فیلم سازی ایجاد نمایند.
 
Ricky Fosheim، کارگردان فیلم And Uneasy Lies the Mind که با هزینه ی 15 هزار دلاری و کاملا توسط آیفون 5 ساخته شده، درباره آیفون 6 می گوید: مدت زیادیست که آیفون در بازار است ولی 2015 سالی خواهد بود که فیلم های زیادی توسط آیفون 6 فیلمبرداری خواهند شد. امیدوارم مردم این گوشی را یک ابزار مفید در فیلمسازی بدانند. لازم به ذکر است که فیلم And Uneasy Lies the Mind که در مورد اتفاقات ناگوار تعطیلات یک بازیگر جوان سینمایی است، توانست وارد فستیوال فیلم بهاری South By Southwest شود. آقای Fosheim در ساخت این فیلم از بسیاری از ایرادهای دوربین آیفون 5 به نفع خود و در جهت ساختن افکت های مورد نیاز استفاده کرد.
 
طبق گفته ی آقای Fosheim، ایرادهای آیفون 5 در آیفون 6 برطرف شده است. لرزشگیر ویدئویی باعث می شود تا دانه دانه شدن تصاویر کمتر شود و حسگر جدید، گستره ی دینامیکی را افزایش میدهد.
به علاوه برای استفاده از آیفون، لازم نیست که دوره ی خاصی را بگذرانید. تنها کافیست که گوشی را از جیب خود بیرون آورده و فیلمبرداری کنید و اثری شگفت انگیز خلق نمایید.
خلق اثر با آیفون 6 آسانتر از چیزیست که فکر می کنید. لنزهایی مانند Olloclip 4-in-1 با قیمتی کمتر از 100 دلار در بازار وجود دارند که به گوشی متصل شده و قابلیت های دوربین گوشی را دو چندان می کنند. همینطور می توان میکروفن هایی برای افزایش کیفیت صدای ضبط شده، به گوشی اضافه نمود. از لحاظ نرم افزاری نیز برنامه هایی نظیر FiLMiC Pro وجود دارند که تنها 5 دلار قیمت دارند ولی قابلیت های نظیر زوم بهتر، کنترل میزان سرعت فیلمبرداری و پشتیبانی از فیلمبرداری با صدای استریو را به گوشی اضافه می کنند. درست است که نتیجه ی نهایی قابل مقایسه با دوربین های نظیر Epic Dragon کمپانی Red نیست ولی مسلما می تواند با فیلم های بسیاری رقابت کند. در نظر داشته باشید که تمام این ها در مورد آیفون 5 است. مسلما آیفون 6 انتخاب های بیشتر و بهتری را در اختیار فیلمبرداران قرار می دهد.
 
Neill Barham مدیر عامل کمپانی Cinegenix که سازنده ی  برنامه ی FiLMiC Pro است، می گوید که ساختار دوربین آیفون 6 بهبودهای فراوانی داشته و به ما کمک می کند تا نسل بعدی این برنامه را با امکاناتی باورنکردنی تهیه نماییم. قابلیت فیلمبرداری صحنه آهسته ی این گوشی از بسیاری از دوربین های مطرح بازار، برتر است و قدرت زیادی را در اختیار قشر جوان جامعه قرار می دهد. آیفون 6 می تواند به یک ابزار ایده آل برای دانشجویان، دانش آموزان و کسانی که می خواهند بدون هزینه ی زیاد، به ساخت فیلم های مستند بپردازند، تبدیل شوند.
iPhone Film Festival که یک جشنواره برای معرفی برترین فیلم های ساخته شده با این گوشی هاست، یکی از مکان های بسیار خوب برای پیدا کردن ایده های نوین در این زمینه است. آقای Ruben Kazantsev، مدیر این جشنواره اعلام کرد که به دلیل معرفی آیفون 6، بسیاری از پروژه های این جشنواره به حالت تعلیق درآمده و اکثر فیلم سازان برتر، منتظر ورود آیفون 6 به بازار برای ایجاد پروژه های جدید خود هستند.
 
آقای Fosheim، کیفیت دوربین آیفون را با دوربین هایی نظیر Canon 5D Mark III و Red Epic MX مقایسه می کند و حتی آن را برتر از کیفیت این چنین دوربین هایی می داند. از دیدگاه آقای Fosheim، ساختن فیلم با آیفون، استفاده از جدیدترین تکنولوژی های موجود در دنیای دوربین هاست. آقای Fosheim در ادامه می گوید که فیلم های مورد علاقه ی من نظیر Tape and The Celebration، در دهه 90 میلادی و با دوربین های mini-DV فیلمبرداری شدند و هنوز هم کیفیت بسیار خوب و رضایت بخشی دارند. مطمئنا دوربین آیفون 6 می تواند کیفیتی همانند (و حتی بهتر از) آن دوربین ها ارائه کند، بنابراین با داشتن این گوشی و بهره گیری از یک داستان خوب، می توان فیلم های فوق العاده ای با آیفون 6 ساخت.
فیلم سازان معروفتری نظیر Park Chan-wook که فیلم Oldboy را در سال 2003 کارگردانی کرده بود، یک فیلم کوتاه 30 دقیقه ای با آیفون 4 با نام Night Fishing و با هزینه ی 133 هزار دلاری تهیه نمود و موفقیت این فیلم را بهره گیری از وزن سبک و ابعاد کوچک آیفون 4 دانست.
مثال دیگر زمانیست که هنگام ساخت مستند Searching for Sugar Man با دوربین های Super 8، به دلیل محدودیت بودجه، فیلمساز مجبور به تهیه ی یک برنامه ی یک دلاری Super 8 و استفاده از گوشی آیفون خود به جای دوربین Super 8 شد. این فیلم توانست کاندیدای دریافت جایزه اسکار شود.
 
در مجموع، احتمالا روزی فرا خواهد رسید که در تیتراژ پایانی فیلم ها، عبارت فیلمبرداری توسط آیفون 10 را خواهیم دید. بعد از آن هم احتمالا بتوانید با گجت های پوشیدنی (مثلا ساعت های هوشمند) به فیلم سازی بپردازید. در آینده ی نه چندان دور، هر شخصی امکان تبدیل شدن به یک فیلم ساز حرفه ای را خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.