امنیت

فناوری اطلاعات

September 17, 2014
13:01 چهارشنبه، 26ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64406

گوگل: هیچ نشانی از هک شدن سیستمهایمان در دسترس نیست

4930000 نام کاربری و رمز عبور  کاربران جیمیل منتشر شد، گوگل می گوید هیچ نشانه ای مبنی بر هک شدن سیستم های گوگل وجود ندارد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بر مبنای گزارش منتشر شده توسط وبسایت روسی CNews ، در حدود 4930000 نام کاربری و رمز عبور  جیمیل در یک فروم روسی مربوط به بیت کوین منتشر یافته است . این خبر بدی است. خبر خوب این است که این انتشار در بررسی های بیشتر آن چنان بزرگ نمی نماید.
 
اول از همه، ما با گوگل در این رابطه تماس گرفتیم . این شرکت اعتقاد دارد که این نتیجه  مساله  ناشی از نقص امنیتی در گوگل نیست. 
 
سخنگوی گوگل به TNW گفت: "امنیت اطلاعات کاربران برای ما یک اولویت برتر است. ما هیچ نشانه ای  نداریم که سیستم های ما هک شده باشد. اما هر زمان که ما بفهمیم که اکانت ها ممکن است هک شده باشند، گامهایی را برای کمک به کاربران برای امن کردن اکانتشان خواهیم برداشت."
بعد از این ارسال در  فروم مورد نظر ، مدیران این فروم رمز عبورها  را از فایل متنی ارسالی حذف کردند و تنها نام کاربری ها را در آن باقی گذاشتند. به علاوه tvskit ، کاربر انجمن که این فایل را منتشر ساخته بود ادعا کرده که 60 درصد رمز عبور ها معتبر بوده اند.
 
تجزیه و تحلیل اجمالی فایل متنی نشان میدهد که عمدتا شامل اکانت های انگلیسی ، اسپانیایی و روسی میشود. اما به نظر میرسد که ترکیبی از لیست های قدیمیتر انباشته شده در یک دوره زمانی طولانی است. در نتیجه میتواند  به هک سایت های غیر مربوط به جیمیل یا هر یک از سیرویس های گوگل مربوط باشد . به خصوص اگر کاربران نام کاربری و رمز عبور  مشابه با اکانت خود را استفاده کرده باشند. همچنین  میتواند ناشی از حمله های فیشینگ ( دزدیدن نام کاربری و رمز عبور با صفحات جعلی) باشد.
در نتیجه، این انتشار احتمالا کاربرانی بسیار کمتر از 5 میلیون را تحت تاثیر خود قرار داده است. بسیاری از آنها ممکن است پسورد خود را تغییر داده باشند و ممکن است شامل اکانت های معلق شده و یا تکراری و یا تاریخ گذشته باشد.
 
اگر بخواهید بررسی کنید که  ببینید  آیا اکانت شما در میان اکانت های هک شده قرار دارد یا نه میتوانید به سایت isleaked.com مراجعه کنید و ایمیل خود را در آن وارد کنید.. البته لزوما این کار را توصیه نمیکنیم. ( آدرس های ایمیل ممکن است برای ارسال هرزنامه جمع آوری شود.) تغییر رمز عبور اکانت جیمیل شما صرف نظر از اینکه شما در لیست هک شده ها باشید یا نه ضرری ندارد.
گوگل گامهایی برای کمک به  صاحبان این ایمیل ها  برای امن کردن اکانتشان برداشته است و به آنها توصیه های بصری برای محافظت از  دستگاه هایشان از نرم افزارهای مخرب داده است. این شرکت همچنین تایید صحت دو مرحله ای را توصیه کرده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.