بازار سرمایه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

September 21, 2014
20:23 یکشنبه، 30ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64466

پشت‌پرده ساخت نیروگاه خصوصی برق توسط مخابرات قم

برق نیوز: چندی پیش نخستین نیروگاه تولید برق CHP کشور (تولید همزمان برق و آب مقطر با مقیاس کوچک) برای نخستین بار در قم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.
 
به گزارش "برق نیوز" سید اسدالله دهناد مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم هزینه احداث این نیروگاه را ۲۰ میلیارد تومان ذکر کرده بود و گفته بود: این نیروگاه با مشارکت شرکت مخابرات استان قم و شرکت ری نیرو وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در جاده قدیم قم – تهران افتتاح شده است. 
 
به گفته دهناد، این نیروگاه علاوه بر تولید برق، همزمان روزانه ۱۰۰ هزار لیتر آب مقطر تولید خواهد کرد که با توجه به خشکسالی‌های اخیر در قم، امکان خوبی برای استان ایجاد می شود. 
 
"مخابرات استان قم" و "شرکت ری نیرو" سرمایه گذاران پروژه
 
احداث نیروگاه مقایس مقیاس کوچک قم که با سوزاندن گاز طبیعی در موتورهای های حرارتی، برق تولید می کند با مشارکت ۵۱ درصدی شرکت مخابرات استان قم و ۴۹ درصدی شرکت ری نیرو انجام گرفته است. شرکت ری نیرو از مجموعه شرکت‌های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) است و این ستاد نیز از جمله سهام‌داران کنسرسیوم اعتماد مبین است. همانگونه که معاون اقتصادی این ستاد در آیین افتتاح این نیروگاه، گزارشی از فعالیت‌های اقتصادی این ستاد ارایه کرده اند که یکی از آنها همین پروژه بوده است.
 
روند احداث این پروژه بیش از دو سال طول کشید و در سال ۹۱ به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، هیات مدیره مخابرات قم با مشارکت و سرمایه گذاری در این پروژه مخالفت کرد ولی به اصرار معاون اقتصادی ستاد، مسولین شرکت تسلیم شدند. 
 
به گزارش برق نیوز، روند خرید این موتورگاز سوز از اسپانیا همزمان با افزایش ناگهانی نرخ ارز در ایران و اعمال تحریم‌های جدید همراه شد که پیامد آن اتمام پروژه با بیش از دو برابر قیمت شد. این موضوع علاوه بر اینکه شرکت مخابرات را با تنگناهای شدید نقدینگی مواجه کرد که حتی برای تامین سرمایه در گردش خود مجبور به اخذ یک ماهه یک میلیارد تومان وام از بانک ملت و پرداخت بهره انهم شد. از طرف دیگر خرید تجهیزات توسعه از جمله سوئیچ را با مشکل مواجه کرد. 
 
وقتی مخابرات قم دچار کمبود نقدینگی می‌شود!
 
به گزارش برق نیوز، روزهای پایانی سال ۹۱ و ۹۲ روزهای سختی برای مدیریت شرکت برای تامین نقدینگی پرداخت تعهدات مشارکت در این نیروگاه بود. 
 
به دلیل اعمال تحریم‌ها سرمای‌گذاران پروژه مجبور شدند تا قطعات اصلی موتورگاز سوز که برای اورهال نیاز است را به مقدار زیاد خریداری و ذخیره کرده اند که این هم یکی دیگر از علت‌های توجیه ناپذیر شدن این پروژه بود.
 
آب مقطری که بازار ندارد!
 
به گزارش برق نیوز، یکی از دلگرمی‌های سرایه گذاران این پروژه تولید آب مقطر و فروش آن بود که آن هم گویا چندان فایده اقتصادی خاصی ندارد.
 
گزارش نشان می دهد که در حال حاضر در قم چند تولیدکننده بزرگ آب مقطر وجود دارند که نیاز استان قم و استان‌های همجوار را تامین می کنند و بدین تریب تاکنون بازار مطمئنی برای فروش محصول تولیدی نیروگاه نیز یافت نشده و حسب شنیده ها قرار است بخشی از محصول تولیدی در داخل خود شرکت مصرف شود. 
 
به نظر می‌رسد با توجه به نرخ سود بالای وام‌های بانکی و تورم فزاینده و همچنین تاخیر در پرداخت های خریدهای عمده که زیان های مالی زیادی به شرکت وارد کرده، ورود شرکت مخابرات قم در بازار خصوصی و سرمایه گذاری در بخش تولید برق علیرفم آنکه در ابتدای کار، روشی مطمئن برای درآمد بوده ما هم اکنون توجیه منطقی ندارد.
 
گفتنی است، شرکت مخابرات استان قم در حالی اقدام به ساخت نیروگاه کرده است که به گفته کارکنان این اداره، در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود با مشکل نیز مواجه است و برخی از پیمانکارن مطالبات خود را از این نهاد وصل نکرده اند.
 
جوابیه شرکت ری نیرو به برق نیوز:
هزینه ما سه برابر شد؛ نه دو برابر! / آب مقطر تولیدی ما بازار دارد
 
مدیر پروژه واحد CHP قم در تماس تلفنی با برق نیوز به پاره ای از مطالب منعکس شده در خبر واکنش نشان داد و خواستار شفاف سازی و اطلاع رسانی آن گردید. وی اظهار داشت: آب مقطر تولیدی بازار خود را دارد و اینکه بگوییم بازار ندارد درست نیست چراکه ما توانسته ایم برای آن بازار ایجاد کرده و آنرا به مصرف برسانیم.
 
مهندس انوشه در ادامه با تاکید بر مطالعات اقتصادی صورت گرفته برای انجام پروژه گفت: اینکه گفته اید هزینه کل دو برابر شده  هم درست نیست بلکه باید بگویم سه برابر شده است و از گفتن این مورد هم ترسی نداریم چراکه بخاطر مشکلات و تحریم‌ها با سختی توانسته‌ایم این پروژه را به اتمام برسانیم و لذا هزینه نهایی انجام آن تا سه برابر افزایش یافته است.
 
در ادامه مدیر پروژه CHP قم اظهار داشت: ما خود موتورگاز سوز را به سختی وارد کرده ایم و اینکه قطعات اورهال این نیروگاه را هم با قیمت بالایی وارد کرده ایم خلاف واقع بوده و ما فعلا قطعات اورهال این نیروگاه را خریداری نکرده‌ایم.
 
مهندس انوشه با ذکر اینکه افراد شاغل در ری نیرو همه از افراد باسابقه در صنعت برق و نیروگاهی کشور هستند بیان کرد: صحبت‌های صورت گرفته از سوی معاون اقتصادی ستاد در مورد ادامه اجرای این پروژه نیز نادرست بوده و واقعیت چیز دیگری است!
 
گفتنی است در پایان از شرکت ری نیرو خواسته شد که به صورت مکتوب در نامه ای با ذکر جزئیات و مستندات مربوطه موارد قابل ابهام را برای اطلاع رسانی و شفاف سازی به برق نیوز ارسال نمایند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.