تجارت الکترونیک

September 24, 2014
11:06 چهارشنبه، 2ام مهرماه 1393
کد خبر: 64552

استفاده کنندگان از کارتخوان در ایران تنبیه می شوند!

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در واکنش به طرح اخذ کارمزد از شهروندان در ازای ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی، این طرح را اقدامی تنبیهی برای شهروندان در استفاده از این نوع خدمات قلمداد کرد.
 
 
کاظم آیت اللهی با بیان اینکه طرح دریافت کارمزد از پذیرندگان پایانه های فروش بدون مشورت با سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور مطرح شده است، اعلام کرد: انتظار داریم مسوولین محترم دولتی در تصمیماتی که صنف و صنعت فناوری اطلاعات و مشتریان آن را تحت تاثیر قرار می دهد، از بازوی مستحکم فناوری اطلاعات ایران در بخش خصوصی، مشورت بخواهند و حداقل در جلسات کارشناسی طرح هایشان از این نهاد دعوت کنند.
 
وی ادامه داد: اخذ وجه از مصرف کننده پایانه های فروش، تحمیل هزینه های متعارف ارائه دهندگان این تجهیزات به دوش مصرف کننده است، هزینه هایی که در هنگام امکانسنجی و شکل گیری یک PSP به عنوان هزینه کسب و کار PSP در نظر گرفته شده است. اکنون تصمیم شورای پول و اعتبار گرچه به خاطر کمک به کسب و کار PSPها و نظام بانکی است، اما در واقع این تصمیم باعث فاصله گرفتن مصرف کننده از بهره برداری از خدمات بانکداری الکترونیکی خواهد شد. از طرف دیگر اگر سود حاصل از گردش و رسوب پولی که در اثر استفاده از پایانه های فروش نصیب نظام بانکی می شود محاسبه شود، ملاحظه می شود که این سود بسیار بیشتر از هزینه های شرکتهای PSP است و لازم است نظام بانکی هزینه های مربوطه را از محل سود حاصله بپردازد.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای گفت: توصیه می کنیم بانک مرکزی و نظام بانکی در تصمیم گیری برای این منظور حتی به این سناریو فکر کنند که اگر مردم از طریق پایانه ها خرید نکنند چقدر ضرر متوجه آنها خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: در حالی که در تمام دنیا دولتها برای رواج کاربردهای فناوری اطلاعات در جامعه، تسهیلات قائل می شوند، جای تعجب است که در ایران شاهد تصمیماتی هستیم که استفاده کنندگان از این فناوری در واقع تنبیه می شوند و شکل گیری شهروند دیجیتال به عنوان پیش نیاز اقتصاد دیجیتال به مخاطره افتاده و کند می شود.
 
آیت اللهی در پایان ضمن اعلام آمادگی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور برای کمک به شورای پول و اعتبار جهت بررسی مجدد طرح و ارائه راه حل منطقی تر افزود: به طور جد از شورای پول و اعتبار می خواهیم اجرای این طرح را فعلا متوقف نماید تا تصمیم بهتری در این زمینه گرفته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.