امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 28, 2014
21:44 یکشنبه، 6ام مهرماه 1393
کد خبر: 64637

نخستین جزئیات فیلترینگ هوشمند منتشر شد: فیلتر با درک معنایی، صوتی و تصویری

کارشناس فنی شورایعالی اطلاع‌رسانی گفت: طبق تعاریف یکی از قابلیت‌های اساسی فیلترینگ هوشمند، درک معنایی، صوتی و تصویری است؛ به طوری که بدون حساسیت روی کلمات خاص مطالب را بخواند و بفهمد؛ تصویر را پردازش کند و تشخیص دهد.
 
به گزارش فارس، موضوع کهنه تهیه فیلترینگ هوشمند، به تازگی با اعلام ضرب‌العجل قوه قضاییه به وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی یا ارائه برنامه درباره فیلترینگ هوشمند، وارد فاز جدی‌تری شده است.
 
طبق ایراد قوه قضاییه به وزارت ارتباطات از زمان مطرح شدن این موضوع، هیچ‌گاه تعریف مشخصی در این باره اعلام نشده و علیرغم سابقه طولانی هنوز اطلاعی از جزئیات این طرح در دست نیست.
 
علی کاظمی در گفت‌وگو با فارس درباره قابلیت‌ها و الزامات فیلترینگ هوشمند، اظهار داشت: طبق تعاریف موجود و نمونه‌های تطبیقی در دیگر کشورها، فیلترینگ هوشمند باید قادر به تشخیص بخشی از آدرس‌های اینترنتی باشد، به گونه‌ای که در برخورد با یک صفحه، به جای فیلتر کردن تمام آدرس، بخشی از آن را مسدود کند؛ برای مثال باید بتواند درباره سایت فیسبوک برخی صفحات را مسدود و باقی را باز بگذارد.
 
این کارشناس فنی شورای عالی اطلاع‌رسانی گفت: از دیگر الزامات فیلترینگ هوشمند، تمایز قائل شدن در دسترسی‌ها است. به این معنی که بتوان برای افرادی سطح دسترسی بیشتر یا کمتری را تعریف کرد.
 
وی ادامه داد: درک معنایی، صوتی و تصویری (عکس و فیلم) از دیگر الزامات فیلترینگ هوشمند است؛ با امکان درک تصویر و پردازش تصویر، تصاویر مورد نظر در یک صفحه اینترنتی بدون مسدود شدن تمام آدرس فیلتر خواهد شد و امکان استفاده از سایت مورد نظر همچنان فراهم است.
 
این کارشناس فنی شورای عالی اطلاع‌رسانی گفت: با قابلیت درک معنایی، حساسیت روی کلمات خاص وجود ندارد؛ مطالب را می‌خواند و براساس محتوا مسدود سازی انجام می‌شود؛ برای مثال بتواند بین یک مطلب پزشکی که در آن از کلمات خاص استفاده شده و یک داستان که همان کلمات مشابه در آن به کار رفته، تبعیض قائل شود.
 
وی خاطر نشان کرد: در کنترل معنایی باید قابلیت درک متن، صدا، عکس و فیلم وجود داشته باشد. هم‌اکنون نیز کنترل معنایی در فیلترینگ‌های هوشمند دیگر کشورها استفاده می‌شود اما کاربرد آنها متفاوت است. برای مثال در کشور آمریکا از کنترل معنایی برای جلوگیری از ارسال اطلاعات نظامی استفاده می‌شود و حتی قدرت ترجمه به زبان‌های دیگر نیز وجود دارد.
 
کاظمی توضیح داد: به این معنی که اگر شخصی بخواهد اطلاعات نظامی را از طریق عکس، متن، صدا و فیلم یا حتی به زبان‌های دیگر به خارج کشور ارسال کند، فایل‌های ارسالی از روش کنترل معنایی بررسی می‌شوند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.