تجارت الکترونیک

رگولاتوری

October 1, 2014
11:04 چهارشنبه، 9ام مهرماه 1393
کد خبر: 64667

فرصت یک ساله برای حذف واژه «ملی» از نام سایت‌ها

در پی درخواست انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت‌هایی که از نام «ملی» در نشانی اینترنتی خود استفاده کرده‌اند یک سال وقت داد تا این نام را تغییر دهند.
 
مرکز توسعه تجارت در نامه‌ای به انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی اعلام کرد کلیه کسب و کارهای اینترنتی که از عبارت «ملی» در دامنه خود استفاده می‌کنند، باید این نام را اصلاح کرده و برای این کار یک سال وقت دارند.
 
ماجرا چیست؟
 
براساس اعلام ایرنیک، مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه‌اول کشوری شامل «‎.ir» و «.ایران»، استفاده کنندگان از این دامنه‌ها نباید در آدرس سایت خود از برخی عبارات مانند نام شهرها، ایران، جمهوری و مانند این استفاده کنند. این موضوع سبب شده بود برخی از سایت‌ها برای استفاده از این نام‌ها، از دامنه‌های دیگر از جمله «.com» استفاده کنند.
 
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یک ماه پیش به استفاده کنندگان از وب‌سایت با پسوند «ملی» هشدار داد که هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح این نام اقدام کنند که تغییر نام بدون شک موجب کاهش بازدیدکنندگان سایت حداقل در کوتاه مدت خواهد بود. از همین رو انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی در نامه‌ای رضا الفت‌نسب دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی در نامه‌ای به فرانک رازقی اسکویی قایم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، خواستار تجدید نظر در این تصمیم شد.
 
در پی این نامه‌نگاری، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به دارندگان این وب‌سایت‌ها برای تغییر نشانی یک سال وقت داد.
 
نامه انجمن
 
در نامه انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی به قایم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی آمده است:
 
«وب‌سایت‌های دارای پسوند ملی در سامانه ثبت دامنه nic.ir به راحتی ثبت شده و هیچ گونه اخطاری بابت ثبت آن داده نمی‌شود، بنابراین کاربران به راحتی و با خیال آسوده آن را ثبت و بر روی وب‌سایت خود تنظیم می‌کنند. انتظار می‌رود در صورت اشکال قانونی ثبت این گونه دامنه‌ها، قبلا با سازمان مذکور مذاکره صورت می‌گرفت تا از ثبت آنها جلوگیری می‌شد و مشکلات فعلی پیش نمی‌آمد.
 
همان طور که مستحضر هستید، وب‌سایت‌ها برای ارتقا و حفظ جایگاه خود در بین رقبا، هزینه‌های بسیار زیادی را بابت مباحث فنی مانند سئو می‌کنند که در طول زمان سبب افزایش رتبه و رونق کسب و کار آنان می‌شود.
 
بنابراین در صورت اجرای این قانون، سایر زحمات و هزینه‌های متحمل برای وب‌سایت‌های فوق از بین خواهد رفت و دلیلی برای ادامه فعالیت آنها با دامنه جدید وجود ندارد.پیشنهاد می‌شود جهت کاهش مخاطرات اجرای این قانون به جای اعطا نکردن نشان اعتماد، با وب‌سایت‌های متخلف که سعی کرده‌اند با ثبت این گونه دامنه‌ها شایبه دولتی بودن را به کاربران القا کنند، برخورد جدی شود.
 
بدین وسیله خواهشمند است با توجه به تقاضاهای فراوان وب‌سایت‌های دارای پسوند ملی، مبنی بر نابودی کسب و کار آنها با اجرای این قانون، تدبیری بیندیشید تا از روش‌ها کم مخاطره‌تر، قوانین اصلاح و اجرایی شود.»
 
پاسخ مرکز
 
رازقی اسکویی قایم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این درخواست نوشت:
 
«1- وفق تبصره ذیل ماده 525 قانون مجازات اسلامی «هرکس عمدا و بدون داشتن مستندات و مجوز رسسمی داخلی و بین‌المللی و به منظور القای شبهه در کیفیت تولیدات و خدمات از نام و علایم استاندارد ملی یا بین‌المللی استفاده کند، به حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.
 
2- مطابق موارد مندرج در سایت nic.ir عبارت «ملیی» از جمله عبارات ممنوعه جهت ثبت دامنه .ir است.
 
3- مطابق اعلام اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری، استفاده از عناوینی که جنبه دولتی دارد ممنوع است.
 
بنابراین کلیه کسب و کارهای اینترنتی که از عبارت «ملی» در دامنه خود استفاده کرده‌اند و غالبا با دامنه .com ثبت شده‌اند، لازم است جهت انطباق با قوانین جاری کشور نسبت به اصلاح آدرس دامین خود اقدام کنند.
 
با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های تبلیغاتی صورت گرفته توسط این قبیل کسب و کارها، فرصت زمانی انجام تغییرات فوق یک سال تعیین می‌شود.»
 
هشدارهای دبیر انجمن
 
رضا الفت‌نسب دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی گفت: در میان کسب و کارهای اینترنتی این تصور وجود دارد که استفاده از برخی کلمات مانند ملی، صرفا در دامنه‌های .ir و .ایران ممنوع است.وی افزود: براساس قوانین کشور، استفاده از این اسامی در تمام دامنه‌ها و ممنوع است و کسب و کارها برای انتخاب نشانی وب‌سایت، باید به این موضوع توجه کنند.
 
الفت‌نسب توصیه کرد: افراد و سازمان‌ها پیش از انتخاب نشانی سایت، به ساین nic.ir مراجعه کرده و موارد ممنوعه را مطالعه کنند. این موارد برای کلیه دامنه‌ها صدق می‌کند و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از اعطای نشان اعتماد به آنها خودداری خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.