اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

October 1, 2014
11:11 چهارشنبه، 9ام مهرماه 1393
کد خبر: 64669

معاون رگولاتوری: زیرساخت کشور با افزایش محتوا به مشکل می‌خورد

معاون رگولاتوری گفت: پس از تولید موفق محتوا، با مشکل زیرساخت کشور مواجه خواهیم شد. راه میانبر برای جبران این کمبود، گسترش CDNها (شبکه ارایه محتوا)، IXP (مراکز تبادل ترافیک) و peering (گردش ترافیک بین دارندگان پروانه انتقال) است.
 
 
صادق عباسی‌شا‌هکوه گفت: 75 درصد ترافیک روی باند پهن متعلق به ویدیو است. بنابراین اگر باند پهن را نیز فراهم کنیم مشکل اصلی در محتوا است که چه محتوایی داخل پهنای باند باشد و مردم استفاده کنند.
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و ارتباطات رادیویی افزود: باید بستری فراهم کنیم که حداقل VOD (ویدیوی درخواستی) و IPTV (تلویزیون اینترنتی) بتواند داخل آن شکل بگیرد.
 
وی ادامه داد: به تازگی نیز با هماهنگی انجام شده با صدا و سیما و وزارت ارشاد، اصول IPTV در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب شده است. رویکرد در صدور این پروانه‌ها نیز این است که به صورت باز اجاره می‌دهیم متقاضیان وارد شوند که با این اقدام بخشی از مشکلات موجود در بحث محتوا حل خواهد شد.
 
عباسی ادامه داد: علاوه بر این، از آنجا که صدور این پروانه‌ها در راستای محتوا داخلی است بسیاری از مسائل و مشکلاتی که درباره توسعه اینترنت اخیرا مطرح شده را ندارد.
 
معاون رگولاتوری گفت: پس از ایجاد محتوا قطعا به مشکلی برخورد خواهیم کرد به نام زیرساخت کشور که کشش این همه پهنای باند را نخواهد داشت و این مشکلی است که همه به آن واقف هستیم.
 
وی توضیح داد: راه میانبر برای جبران کمبود زیرساخت، گسترش CDNها است باید شرایطی را فراهم کنیم تا CDNهایی به وجود بیایند و بخشی زیادی از محتوا به صورت محلی ایجاد شوند. CDN مخفف Content Delivery Network به معنی شبکه ارایه محتوا است. CDN‌ها نقطه اتصالی هستند که کاربران می‌توانند با استفاده از آنها، اطلاعات را دریافت کنند.
 
عباسی افزود: در کنار CDN‌ها باید IXPها (مراکز تبادل ترافیک) ایجاد شوند؛ این مراکز نه در زیرساخت بلکه باید در نقاط دیگری به صورت توزیع شده ایجاد شوند.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: همچنین در بحث جدید توسعه خدمات ارتباطات ثابت، موضوعی با عنوان peering دیده شده است تا سرویس‌دهندگان تا حد امکان ترافیک را بین خود بچرخانند. راه فرار از گلوگاه زیرساخت ایجاد peering و CDN است.
 
منظور از ترافیک peering ترافیکی است که صرفا بین دارندگان پروانه انتقال می‌یابد و به لایه بالاتر (گیت‌وی بین‌الملل) نمی‌رود.
 
عباسی تصریح کرد: موضوع CDN در قالب شبکه ملی اطلاعات در حال پیگیری است و در سازمان تنظیم نیز در حال آماده‌‌سازی قوانین مربوطه هستیم.
 
معاون رگولاتوری خاطر نشان کرد: همچنین برای تکمیل چرخه تولید و گردش محتوای داخلی، به زودی مجوز IDCها (مراکز ارایه خدمات میزبانی سایت) را نیز اعلام خواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.