امنیت

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

October 1, 2014
11:14 چهارشنبه، 9ام مهرماه 1393
کد خبر: 64671

با اوج‌گیری اعتراضات چین اینستاگرام را فیلتر کرد

فناوران : در حالی که اعتراضات مردم چین روز به روز بیشتر می‌شود، چین درتلاش است تا مانع از کشیده شدن هرگونه بحثی درباره اعتراضات طرفداران دموکراسی در هنگ‌کنگ که در روزهای اخیر در این منطقه شدت یافته، در شبکه‌های اجتماعی شود.
رسانه‌های دولتی این کشور با پوششی اندک از اعتراضات اخیر در هنگ‌کنگ، معترضان را فعالانی تندرو توصیف کرده و هشدار داده‌اند که جنبش آنها راه به جایی نخواهد برد. در همین حال براساس گزارش‌های دریافتی هزاران نفر از معترضان طرفدار دموکراسی با مسدود کردن خیابان‌ها در منطقه مرکزی تجاری باعث بسته شدن، بسیاری از بانک‌ها، مدارس و فروشگاه‌ها شده‌اند.این در حالی است که معترضان در هنگ‌کنگ، عکس‌ها و فیلم‌های تاثیرگذاری از اعتراضات خود در اینترنت می‌گذارند.
 
اما براساس گزارش‌ها، پس از اعتراضات آخر هفته طرافداران دموکراسی در هنگ ‌کنگ، شبکه اجتماعی اینستاگرام در چین فیلتر شده است. همچنین تصاویر منتشر شده در ویبو نیز که شبکه‌ای اجتماعی نظیر توییتر است، در صورتی که حاوی کلیدواژه‌های خاصی باشد، قابل دیدن نیستند. دفتر BBC در پکن گزارش می‌دهد عباراتی مثل “اشغال مرکز” و “دانشجویان هنگ کنگ” نیز فیلتر شده‌اند. جنبش اشغال مرکز و دانشجویان، معترضان را در هنگ‌کنگ رهبری می‌کنند. سخنگوی اینستاگرم به BBC گفت که از گزارش‌ها متوجه این موضوع شده‌اند و در حال بررسی شرایط هستند. این امری بسیار عادی است که سانسور ایتنرنت در چین در اتفاقات خاص سیاسی فعالانه عمل کند.او افزود: اما به نظر می‌رسد تصمیم فیلتر کردن اینستاگرام، به عنوان یک شبکه نسبتا معروف همخوان کردن عکس، تلاش بیشتری در راستای مدیریت کردن ارتباطات در مورد اعتراضات هنگ کنگ باشد. ضمن اینکه می‌تواند نگرانی پکن را از تاثیرگذاری این ناآرامی‌ها بر سایر نقاط چین نشان دهد.‌سایت تکنولوژی در آسیا گزارش می‌دهد: پس از آنکه جوشا ونگ، رهبر دانشجویان معترض از مردم خواست برنامه فایرچت را که متعلق به شرکت اپن گاردن است دانلود کنند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر این کار را انجام دادند. فایرچت که از طریق بلوتوث کار می‌کند به کاربران اجازه می‌دهد در گفت‌و‌گوهای عمومی دو تا ۱۰۰ هزار نفره بدون نیاز به اینترنت شرکت کنند.با استفاده از فناوری شبکه توری، کاربران می‌توانند پیام‌های خود را تنها با داشتن اپلیکیشن مناسب و مجاورت در کنار یکدیگر منتقل کنند. هر چند این مکالمات خصوصی و امن نیست و افراد دیگر در همان منطقه امکان دیدن آن را دارند.معترضان که ترکیبی از دانشجویان و حامیان جنبش دموکراسی موسوم به “اشغال مرکز” را شامل می‌شوند، خواستار برگزاری انتخاباتی کاملا آزاد در سال ۲۰۱۷ میلادی هستند. آنها از طرح‌های دولت چین برای تایید صلاحیت نامزدها در انتخابات سال ۲۰۱۷ هنگ‌کنگ خشمگین هستند. هنگ کنگ تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود و در آن سال پس از پایان یافتن پیمان قبلی به جمهوری خلق چین پیوست. براساس توافقی که بین بریتانیا و چین در سال ۱۹۸۴ به دست آمد، قرار شد که هنگ‌کنگ به جز در امور خارجی و دفاعی تا سال ۲۰۴۷ از سطح خودمختاری بالایی برخوردار شود. در سال ۲۰۰۴ میلادی چین اعلام کرد که تغییراتی در قوانین انتخاباتی هنگ‌کنگ اعمال خواهد شد. در سال ۲۰۰۸ میلادی چین گفت که اجازه برگزاری انتخاباتی مستقیم را در سال ۲۰۱۷ در هنگ‌کنگ در نظر می‌گیرد. در اوت سال ۲۰۱۴ میلادی چین از برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۷ میلادی خبر داد، اما در عین حال اعلام کرد که رای دهندگان تنها می‌‌توانند کاندیداهای مورد نظر خود را از فهرستی که قبلا تصویب شده، انتخاب کنند. این تصمیم با اعتراض فعالان مخالف روبه‌رو شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.