اینترنت و شبکه

رگولاتوری

October 5, 2014
22:51 یکشنبه، 13ام مهرماه 1393
کد خبر: 64689

رئیس شورای رقابت وعده داد: راه‌اندازی نهاد تنظیم‌کننده بخشی مخابرات تا پایان سال

رئیس شورای رقابت در میان فعالان اینترنتی کشور گفت: شورای رقابت و رگولاتوری پیش از من درگیری‌های لفظی داشته‌اند که به همین خاطر در حال حاضر شورای رقابت توسط رگولاتوری پررنگ دیده نمی‌شود.
 
 
رضا شیوا در نشست سراسری مدیران شرکت‌های اینترنتی اعم از ISP و ISDP که خواستار اصلاح پیش نویس ساماندهی و ارتقای سطح پروانه‌های ارتباطات ثابت تدوین شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، هستند با بیان اینکه من هیچ چیز از این بحث نمی‌دانم به ذکر توضیحاتی درباره رسالت شورای رقابت پرداخت.
وی با اشاره به اینکه این نهاد علی‌رغم ناشناخته بودنش در 120 کشور دنیا وجود دارد، اظهار کرد: این نهاد در ایران بیشتر به بحث‌های حاشیه‌ای نظیر خودرو پرداخته است در حالیکه تأکید شده شورا باید توسعه دهنده بخش خصوصی باشد.
او با بیان اینکه طبق اصل 9 قانون تشکیل این شورا، مرکز ملی رقابت باید کارهای کارشناسی و اجرایی شورا را انجام دهد، گفت: هدف اصلی این تشکیلات منع انحصار است. شورا دارای تشکیلاتی اقتصادی-قضایی است و براساس وجه دوم در امور قضایی هم ورود می‌کند و جاییکه مصوبات آن اجرایی نشود به تنبیهاتی می‌پردازد.
توضیحات رئیس شورای رقابت درباره ساختار این نهاد که خارج از حوصله حاضران در نشست بود باعث شد تا گرداننده مراسم، با بیان سوالی شیوا را وارد موضوعات مرتبط کند و حداقل تا جای ممکن دغدغه‌های اهالی این صنف را به گوش وی برساند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از تهیه پیش نویس ساماندهی و ارتقای سطح پروانه‌های ارتباطات ثابت مجوزی از شورای رقابت گرفته شده و می‌دانید که این موضوع انحصار در ارائه اینترنت پرسرعت در کشور ایجاد می‌کند؟، گفت: چند سازمان تنظیم کننده در نهادها داریم که قوی‌ترین آنها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) با عضویت چند وزیر در کمیسیون آن، است و هیچ نهاد دیگری همچین سازمانی ندارد.
او ادامه داد: شورای رقابت و رگولاتوری پیش از من درگیری‌های لفظی داشته‌اند که به همین خاطر در حال حاضر شورای رقابت توسط رگولاتوری پررنگ دیده نمی‌شود.
رئیس مرکز ملی رقابت گفت: خواهش می‌کنم نامه‌ای به مرکز یا شورا بنویسید تا چند کارشناس برای بررسی این رویه گمارده شوند و ببینیم در چارچوب اختیارات‌مان می‌توانیم به این زمینه ورود داشته باشیم یا خیر؛ هرجا خدشه‌ای به موضوع رقابت وارد شود می‌توانیم ورود کنیم.
شیوا علی‌رغم نارضایتی بازیگران این بخش به حذف یا ادغام در قالب یک کنسرسیوم، عنوان کرد: از نظر اقتصادی ادغام‌های موفقی وجود داشته که موجب شده رشد شرکت‌ها بیشتر شود. زمانیکه خود شرکت‌ها به این نتیجه برسند که با ادغام هزینه‌هایشان پایین می‌آید، بهتر است به این کار تن دهند.
وی بار دیگر با اصرار مجری نشست درباره اینکه در زمینه‌های دیگر نظیر انحصار تأمین پهنای باند، رقابتی نبودن قیمت اینترنت در کشور، بی‌عدالتی در مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که 35 درصد تخفیف پهنای باند را به شرکت‌های PAP (تأمین کننده اینترنت) می‌دهد ولی دیگران از آن بی‌بهره‌اند و تعطیلی خودخواسته برخی فعالان اینترنتی کشور نیز مشکلاتی داریم که شورای رقابت می‌تواند در آنها ورود کند، گفت: نمی‌دانم در گذشته چه کارهایی انجام داده‌اید.
وی افزود: اما موضوعی که هست اکثر بحث‌های شما در ارتباط با فعالیت‌های شورای رقابت است و باید بررسی شود. اقتصاد مقاومتی به دنبال این است که بخش خصوصی داخل کشور به گونه‌ای تقویت شود تا روز به روز شاهد توسعه این بخش باشیم نه اینکه با تصمیماتی منجر به کندی در فعالیت‌های آنان گردیم.
شیوا خاطر نشان کرد: اگر نامه شما برسد با وزیر ارتباطات تماس می‌گیریم و مشکل را برطرف می‌کنیم.
او افزود: معمولا در اصناف از قدیم‌الایام باب بوده کسانیکه قدیمی‌تر بوده‌اند امتیاز بیشتری می‌گرفتند در حالیکه اینگونه که شما می‌گویید، قدیمی‌ترها حذف خواهند شد.
رئیس مرکز ملی رقابت درباره بازوی اجرایی این شورا نیز بار دیگر اذعان کرد: در تشکیلات اقتصادی-قضایی خود دو قاضی داریم که بر حسب مورد حکم جریمه نقدی، حبس یا زندان را برای متخلفان صادر می‌کنند.
وی افزود: اینکه طرف مقابل ما دولت باشد نمی‌دانم چکار باید کرد زیرا تا به حال نیز چنین اتفاقی نیفتاده است.
او خاطر نشان کرد: برای ساماندهی به برخی حوزه‌ها نظیر برق و مخابرات در حال راه‌اندازی نهاد تنظیم کننده بخشی برق و مخابرات هستیم.
شیوا گفت: در نهاد تنظیم کننده بخشی برق وزارتخانه مربوطه می‌تواند سه نفر را معرفی کند و ما هم سه نفر را که از سندیکا، اتاق بازرگانی و از جامعه حقوق‌دانان است، معرفی می‌کنیم.
*تنظیم کننده بخشی مخابرات تا پایان سال راه می‌افتد*
شیوا در حاشیه این مراسم نیز درباره وضعیت رقابت شرکت‌های اینترنتی عنوان کرد: رقابت شرکت‌های اینترنتی از آنچه انتظار داریم کمی به سمت انحصار رفته است و زمینه فعالیت یکسان بازیگرهای کوچک این حوزه با بزرگترها فراهم نیست.
وی افزود: ظاهرا سازمان تنظیم مقررات دستورات جدیدی را صادر کرده که فعالان اینترنتی کشور با آن مشکل دارند اما چون اطلاعات کاملی از موضوع نداشتم، نمی‌توانم اظهارنظر کنم و قرار گذاشتیم تا درخواست‌شان را برای شورا ارسال کنند.
*سازمان تنظیم مقررات مستقلی باید شکل گیرد*
رئیس مرکز ملی رقابت درباره رویکرد شورای رقابت در مواجهه با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: باید سازمان تنظیم مستقلی در کشور وجود داشته باشد که در چارچوب قانون‌گذار فعالیت کند؛ با سازمان تنظیم مقررات جلساتی داشتیم و امیدواریم نتیجه کارمان منجر به تشکیل سامان تنظیم مستقلی شود.
وی همچنین در ارتباط با واگذاری مخابرات و بحث‌هایی که پیرامون آن مطرح شد، اذعان کرد: شورا پیش از من نظر مخالفی درباره این واگذاری نداشته است. این شرکت بعد از واگذاری صاحب دارایی‌های مختلفی از وزارت ارتباطات شد و باید بر مبنای آن یکسری شرایط را عمل می‌کرد که انجام نداده است.
او افزود: بحث‌های مختلفی با مخابرات داریم که باید در چارچوب مقررات خود عمل کنند.
شیوا در ارتباط با اینکه نحوه رفتار شما در قبال انحصار چگونه است؟، گفت: زمانی واگذاری مخابرات انجام شده و انحصار سیم‌های مسی بنا به ماهیت آن اتفاق افتاده است اما برای انحصار شکنی باید اجازه یکسان از امکانات محدود به همه متقاضیان داده شود. ما ابزارهای در اختیار شورا می‌توانیم این موضوع را پیش ببریم و به عنوان مثال جاییکه انحصار طبیعی است نمی‌توانیم بازیگران بیشتری وارد صحنه کنیم و با این ابزارها انحصارگر را مجاب به رفع انحصار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه مخابرات خوب عمل نکرده است، ابراز کرد: باید کاری کنیم که شرکت‌های کوچکی که تازه پا گرفته‌اند نیز بتوانند فعالیت خود را توسعه دهند.
شیوا با بیان اینکه کارگروه مخابرات را تشکیل داده‌ایم، درباره اعضای آن گفت: اعضای این کارگروه کارشناسان رشته مخابرات و اقتصاد هستند.
وی درباره نهاد تنظیم کننده بخشی مخابرات هم که قرار است در کنار نهادهای برق و راه تا پایان سال درون این شورا شکل گیرد نیز گفت: این نهادها که تنظیم کننده بخشی هستند باید ابتدا به تصویب هیات وزیران برسند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.