امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 7, 2014
6:45 سه شنبه، 15ام مهرماه 1393
کد خبر: 64734

کمیته فیلترینگ وضعیت VPNها را ساماندهی می‌کند؛ در مورد VPN قانونی هنوز تصمیم گیری نشده است

عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی از تصمیم جدید این کارگروه برای ساماندهی وضعیت استفاده از VPN در راستای ساماندهی به وضعیت اینترنت در کشور خبر داد.
 
حجت الاسلام محمدرضا آقامیری در گفتگو با مهر با بیان اینکه حدود سه سال پیش در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی کمیته ای شکل گرفت که مسئول ساماندهی وضعیت vpn در کشور بود، اما به جهت ابهامی که در مسئولیت برخی نهادها در حوزه رمز وجود داشت این کارگروه، کار میدانی را آغاز نکرد، اظهار داشت: در آخرین جلسه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی با رفع ابهام توسط همان نهاد، مقرر شد مقدمات واگذاری ساماندهی به وضعیت VPN به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی صورت پذیرفته و همان کمیسیون شکل یافته سابق با همان اعضای تعیین شده به ساماندهی این وضعیت در کشور مبادرت ورزد.
 
عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی در مورد آخرین وضعیت پروژه VPN قانونی که از حدود 3 سال پیش در کشور مطرح شد، اما شکل عملیاتی به خود نگرفت نیز گفت: استفاده از پروتکل VPN به صورت قانونی موضوع مبهمی است که باید مطالعه مدونی روی آن صورت گیرد و زمان بیشتری صرف آن شود چرا که هنوز مشخص نیست قانون در چه مواقع و در چه جاهایی اجازه استفاده از VPN را می دهد.
 
وی با اشاره به استفاده افراد حقیقی و حقوقی از فضای رمزنگاری با VPN و ورود به دنیای اینترنت گفت: در حال حاضر اطلاعات بانکها برای انتقال، نیازمند پروتکل های VPN است اما از طرفی از این پروتکل برای دور زدن سایتهای مسدود شده نیز استقاده می شود؛ از این رو اینکه اجازه دهیم VPN به صورت آزاد در اختیار افراد قرار گیرد، موضوعی است که هنوز برای آن تصمیم گیری به عمل نیامده است.
 
این عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، با تاکید براینکه ایجاد یک تونل از مبدا داخل کشور به سرورهای خارجی که انتقال اطلاعات رمزنگاری شده را ممکن کند برای ما مشکلات امنیتی به همراه خواهد داشت، ادامه داد: مشکلات دور زدن سایتهای فیلتر شده نیز از دیگر موارد مورد بحث در این پروژه خواهد بود.
 
حجت الاسلام آقامیری تصریح کرد: VPNقانونی فقط به یک صورت معنا می دهد و آن اینکه بتوانیم آن را فقط در اختیار نهادهای خاصی مانند بانکها، سازمانهای اقتصادی و وزارتخانه هایی که کارهای خاص انجام می دهند قرار دهیم؛ اما اینکه به هر کاربری که تقاضای VPN داشته باشد مجوز ورود به سایتهای فیلترشده را بدهیم به هیچ عنوان به صلاح نیست.
 
وی تاکید کرد: VPN قانونی به این معنا نیست که کاربران بتوانند درخواست VPN برای دور زدن سامانه فیلترینگ را داشته باشند؛ جدای از مسائل ورود به اینترنت غیرمجاز، استفاده از VPN مشکل امنیتی برای ما ایجاد می کند چرا که انتقال اطلاعات به صورت رمزنگاری شده صورت می گیرد و در مواقعی که اطلاعات محرمانه و سری بر روی بستر VPN انتقال داده می شود ، کار قدری دشوار می شود.
 
عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه باید مردم را توجیه کرد که این پروتکل برای بانکها و سازمانهای اقتصادی کارایی دارد، گفت: در تدوین آیین نامه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هنوز به این مبحث نرسیده ایم و تصمیم گیری در این زمینه نیازمند صرف زمان بیشتری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.