اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

October 10, 2014
16:48 جمعه، 18ام مهرماه 1393
کد خبر: 64784

انتظاری: فایل‌های ویدئویی مصرف‌کننده 65 درصد از ظرفیت پهنای باند است

دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد:‌ در سرعت های بالای اینترنت 60 تا 65 درصد مصرف مربوط به بخش ویدئویی می‌شود که لازم است دراین زمینه مقررات مربوطه تدوین شود و نظارت‌های کافی صورت گیرد.

محمدحسن انتظاری امروز چهارشنبه در سومین روز برگزاری نمایشگاه تله‌کام در حاشیه بازدید از این نمایشگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که سیاست شورای عالی فضای مجازی در خصوص پهنای باند بالا و ارائه اینترنت پرسرعت از چه قرار است توضیح داد: پهنای باند بسته به ظرفیتی که دارد آثار اجتماعی و اقتصادی متنوعی بر جای می‌گذارد. به عنوان مثال زمانی که در رایتل ظرفیت 20 مگابیت یا در شبکه LTE ظرفیت دسترسی 100 مگابیتی فراهم می‌شود 60 تا 65 درصد از این ظرفیت به فایل‌های ویدئویی اختصاص پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد:‌ حال آن که سرویس‌هایی که به صورت ویدئویی منتقل و منتشر می‌شوند باید از نظر فرهنگی و محتوایی مورد بررسی قرار گرفته و قوانین و مقررات متناسب با آن‌ها تنظیم شود.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در عین حال تصریح کرد: اگر پیش از ارائه این سرویس‌ها این مقررات تدوین نشود، کشور با مشکل مواجه می‌شود و با وجود سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته تکمیل پروژه نامشخص می‌ماند. اکنون ما نمی خواهیم اتفاقی مشابه آنچه در نسل سوم رخ داد تکرار شود و برای همین لازم است قوانین و مقررات مربوط به این بخش در شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گیرد تا در این زمینه به یک تفاهم ملی برسیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که برای حل مشکلاتی که در دسترسی افراد به اینترنت با سرعت بالا رخ می دهد در نهایت شورای عالی فضای مجازی چه راهکاری را پیشنهاد می‌کند توضیح داد:‌ حدود 65 درصد پهنای باند بالا همان طور که گفته شد مربوط به بخش‌های ویدئویی می‌شود که در این زمینه تنها یکی از موارد بحث‌های محتوایی است، چرا که علاوه بر محتوا دراین حوزه تداخل‌هایی نیز وجود دارد و نمی‌توان تنها از نظر صرف وزارت ارتباطات به موضوع نگاه کرد چرا که در این زمینه بخش‌هایی از کشور که حتی خارج از بدنه دولت هستند نیز نقش دارند. حال دیدگاه ما آن است که باید در این زمینه حد و مرزها تفکیک شود، چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد نوعی کشمکش ایجاد خواهد شد.
 
انتظاری ادامه داد: اکنون بایداز این کشمکش‌ها جلوگیری کرد و بر همین اساس از نظر ما جای این بحث‌ها در شورای عالی فضای مجازی است و این بحث‌ها باید در این شورا مورد بررسی قرار گیرد و جای این بحث‌ها در رسانه‌ نیست اما متاسفانه عده‌ای این بحث‌ها را در فضایی دیگر مطرح می‌کنند.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص نرم افزار طراحی شده درمرکز ملی فضای مجازی که به منظور فیلترینگ هوشمند ارائه شده به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: با طراحی این نرم افزار در سازمان‌ها این امکان ایجاد می‌شود که محتوای ناسالم کنترل شده و امکان استفاده از بقیه بخش‌های سایت فراهم باشد.
 
او درباره زمان تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی نیز اظهار کرد: در جلسه بعدی موضوعات مهم و متعددی برای طرح آماده شده است و پس از تشکیل این جلسه این مباحث مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
انتظاری ادامه داد: در حال حاضر بیش از 30 طرح دارای فوریت آماده شده و در دستور کار فوق العاده قرار گرفته‌ است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.