اینترنت و شبکه

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

October 10, 2014
20:06 جمعه، 18ام مهرماه 1393
کد خبر: 64789

تحول در دنیای آموزش و افزایش شکاف دیجیتال با اینترنت فوق سریع

نتایج یک بررسی در مورد همه‌گیر شدن اینترنت فوق سریع تا سال ۲۰۲۵ نشان می‌دهد این تحول هم دستاوردهای خارق‌العاده‌ای خواهد داشت و هم شکاف دیجیتال را تشدید می‌کند.
 
 
به نقل از گاردین، این گزارش که به طور مشترک توسط Pew Research Center  و  دانشگاه آلون تهیه شده بر مبنای مصاحبه با 1464 متخصص و فعال برجسته حوزه اینترنت تهیه شده و از آن‌ها سؤال شده که فکر می‌کنند با افزایش 50 تا 100 برابری سرعت اینترنت خانگی چه تحولاتی در این زمینه رخ می‌دهد.
 
در ابتدای این گزارش به این نکته اشاره شده که اینترنت کم سرعت مبتنی بر خطوط تلفن دسترسی به سایت‌های اولیه و ایمیل را ممکن می‌کرد، اینترنت سریع دانلود موسیقی و ویدیو و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ممکن کرد و اینترنت ابر سریع با سرعت چند گیگابیت بر ثانیه فناوری‌ها و خدمات فوق‌العاده‌ای را به ارمغان خواهد آورد.
 
انتقال تصاویر سه بعدی افراد و اشیا که حضور مجازی در نقاط مختلف جهان را برای افراد ممکن می‌کند یکی از دستاوردهای اینترنت ابر سریع است. همه گیر شدن اینترنت اشیا و چاپ سه بعدی محصولات مختلف و همین طور فراگیر شدن اشکال جدید و پیچیده‌تری از هوش مصنوعی هم در همین راستا پیش بینی شده است.
 
اما بیشترین تغییرات مربوط به بخش‌های آموزش و بهداشت خواهد بود و در عین حال در مورد خطرات افزایش شکاف دیجیتال بین کاربران فناوری و افراد محروم از آن هم هشدار داده شده است.
 
در حوزه آموزش شاهد همه گیر شدن کلاس‌های مجازی خواهیم بود، زیرا دانش آموزان نسل جدید از وسایل الکترونیک کمک آموزشی برای یادگرفتن و به اشتراک‌گذاری اطلاعات میان خود و معلمان استفاده می‌کنند. همچنین دسترسی به آموزش در منازل، محله‌ها و در قالب گروه‌های کاری و خانوادگی آسان تر می‌شود.
 
نظارت بر وضعیت بهداشتی و سلامت افراد هم با استفاده از اینترنت فوق سریع راحت تر شده و از ابزارهای مختلفی می‌توان برای کنترل لحظه به لحظه وضعیت سلامت و بهداشت افراد از لحظه تولد تا مرگ استفاده کرد. درمان بیماری‌ها از راه دور با به اشتراک گذاری اطلاعات دیان ای و امکان ویزیت مجازی پزشک تسهیل می‌گردد.
 
اما مشکل اصلی این است که شکاف دیجیتال تا سال 2025 در جهان برطرف نشده و در برخی نقاط دنیا تشدید نیز خواهد شد. همین مساله مشکلاتی را در دنیا به وجود می‌آورد. مشکل دیگر تشدید فعالیت‌های هکرها و جانیان دنیای مجازی و همین طور قانون شکنان هرزه نگاری اینترنتی است که ناامنی دنیای اینترنت را تداوم خواهد بخشید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.