اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 11, 2014
11:34 شنبه، 19ام مهرماه 1393
کد خبر: 64812

بهاری برای همه ذی‌نفعان بازار ارتباطات کشور

شهرام شریف : بازار تلفن همراه ایران تشنه خدمات جدید و متنوع است. هم مردم و هم اپراتورها مدت‌هاست منتظر شکستن انحصار خدمات نسل‌ سوم و شفاف شدن سیاست دولت در خصوص خدمات نسل چهارم موبایل بوده‌اند و برای سال‌ها فرصت‌های گران سرمایه‌گذاری به دلیل «گروگان‌گرفتن تکنولوژی» از دست رفته بود. شکستن انحصار نسل‌های جدید موبایل سالیان طولانی تلفن‌های هوشمند موجود در بازار ایران را کم‌کاربرد کرده بود و حتی تنها اپراتور دارنده مجوز نسل سه هم رغبت و عجله‌ای برای توسعه خود در این بازار بکر نشان نمی‌داد. 
 
دولت جدید بر اساس انتظاری که از آن می‌رفت  و در پایان دوره انحصار، رای به بازشدن این بازار داده است و حالا فرصتی برای اپراتورها فراهم شده تا با ارایه سرویس‌های جدید مبتنی بر نسل‌های ۳ و ۴ ارتباطی این بازار را دگرگون کنند. گوشی‌های هوشمند حالا در دست بسیاری از مردم قرار دارند و تنوع محصولات اپراتورها هم کم نیست اما این همه ماجرا هم نیست. سه مولفه مهم بازار مخابرات حالا چشم‌انداز مثبتی را در این فضا ایجاد کرده است. 
مولفه نخست تغییر نگاه رگولاتوری به عنوان سیاست‌گذار و داور اصلی این بازار است. رگولاتور در اعطای پروانه‌های جدید به اپراتورها این بار و برای نخستین بار تصمیم گرفت دیگر بر اساس تکنولوژی مجوز صادر نکند و پروانه مبتنی بر سرویس صادر کند و از این به بعد دیگر شاهد دوره‌های محصور شدن تکنولوژی برای یک اپراتور نخواهیم بود. تغییر نگرش رگولاتوری از این بعد هم مورد توجه است که موضوعات مخابراتی را از منظر همه ذی‌نفعان شامل دولت،مردم و اپراتورها نگریسته است در حالی که در گذشته عموماً تنها نفع دولت مدنظر قرار می‌گرفت.
دوم آنکه وزارت ارتباطات استراتژی توسعه محتوا و به خصوص حمایت از تولید اپلیکیشن‌های موبایل را روی میز خود گذاشت و این دقیقا خلائی بود که در بخش دولت و رابطه آن با صنعت ارتباطات حس می‌شد. به این ترتیب با رونق محتوای بومی، شاهد تنوع خدمات برای مردم و به تبع آن رونق فضای کسب و کار اپراتورها، صاحبان محتوا و اپلیکیشن هم خواهیم بود. 
و بالاخره اینکه تغییرات ملموس در فضای اقتصادی و سیاسی کشور و تقویت نگاه مثبت به آینده هم بر امیدواری‌های صنعت ارتباطات افزوده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.