امنیت

امینت

تلفن همراه

October 11, 2014
15:17 شنبه، 19ام مهرماه 1393
کد خبر: 64822

یک دختر ایرانی چطور شاهزاده امنیت گوگل شد؟

پریسا تبریز، هکر کلاه‌سفید ایرانی-آمریکایی است که به استخدام گوگل درآمده تا با حمله به این شرکت، نقاط ضعف آن را در برابر تبهکاران سایبری مشخص کرده و از بین ببرد.
براساس گزارش تلگراف، پریسا تبریز سلاح مخفی گوگل است و وظیفه‌اش محافظت از یکی از ارزشمند‌ترین برند‌های جهان است.
 
گوگل این هکر جوان را شاهزاده امنیت خود نامیده‌است. این هکر ایرانی-آمریکایی وظیفه دارد به کارفرمای خود حمله کند تا راه را بر هکرهای کلاه‌سیاه بسته و اجازه نفوذ آنها را به گوگل ندهد. نقش او در شرکت گوگل محافظت از بیش از یک میلیارد کاربر گوگل کروم، پرکاربرترین مرورگر اینترنتی در جهان است.
 
تبریز 31 ساله در سیلیکون‌ولی به نوعی هنجارشکنی به شمار می‌رود، زیرا ‌نه تنها یک زن است، جنسیتی که در صنعت شکوفای تکنولوژی کمتر به چشم می‌آید، بلکه ریاست بیش از 30 متخصص را در آمریکا و اروپا به عهده دارد. همین قدرت باعث شده تا او روی کارت معرفی‌اش در کنار نام و مشخصات دیگر،‌ عنوان شاهزاده امنیت را نیز انتخاب کند.
 
 
گوگل
 
تبریز می‌گوید از آنجایی که می‌دانستم باید کارت خود را به افراد زیادی بدهم، و با توجه به اینکه مهندس امنیت اطلاعات عنوانی کسل‌کننده بود، عنوان شاهزاده امنیت را انتخاب کردم که هم عجیب است هم چشم‌گیر.
 
گوگل امسال اولین شرکت در سیلیکون‌ولی بود که آمار تنوع جنسیتی را در میان نیروهای کاری‌اش منتشر کرد. این آمار نشان دادند تنها 30 نفر از هر 100 نفر کارمند این شرکت زن هستند. به گفته تبریز پنجاه‌سال پیش آمار حضور زنان در پزشکی و حقوق مشابه همین آمار بود اما اکنون این ارقام تغییر کرده‌اند. تکنولوژی یکی از پرسرعت‌ترین زمینه‌های کاری است اما در زمینه اشتراک زنان هنوز جای کار بسیاری دارد.
 
تبریز می‌گوید از سال 2007 که وارد گوگل شده تا به امروز با هیچ تبعیض جنسیتی در محیط کاری‌اش مواجه نشده‌است. تبریز که در سال 2012 به عنوان یکی از مشهورترین افراد زیر 30 سال جهان فوربس معرفی شد،‌معتقد است کمبود نیروی زن در صنعت تکنولوژی این است که زنان توانایی‌های خود را دست کم می‌گیرند.
 
تبریز پدری ایرانی و مادری لهستانی-آمریکایی دارد. او به عنوان فرزند بزرگتر همواره نقش رئیس را برای دو برادر کوچکترش بازی می‌کرد. وی می‌گوید همیشه برادرانش را در بازی‌های فیزیکی و رایانه‌ای شکست می‌داده‌است،‌اما زمانی که برادرانش بزرگ شدند و قدرت بیشتری یافتند، تصمیم گرفت آنها را در زمینه دیگری شکست دهد.
 
تبریز در ابتدا نمی‌دانست که چه کاری را انتخاب کند و تست انتخاب شغل دبیرستان نیز استخدام در اداره پلیس را به او پیشنهاد داد. اگرچه او پلیس نشد،‌اما وارد حوزه‌ای شد که مسئولیتش محافظت از مردم است. تبریز تا سال اول دانشگاهش حتی یکبار نیز با رایانه‌ها سروکار نداشت، تا اینکه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر او را مجبور به این کار کرد.
 
هکری به‌نام جان دارپر الهام‌بخش او برای ورود به این زمینه کاری شد. دارپر تکنسین رادار نیروی هوایی آمریکا بود و در دهه 1960 کشف کرد چگونه می‌توان با استفاده از سوت‌های اسباب‌بازی و جعبه‌هایی ساده،‌تماس‌های تلفنی راه دور برقرار کرد. تبریز در شغل خود همه زوایا و رویداد‌ها را زیر نظر دارد: از فعالیت‌های تبهکاران عادی که به دنبال دستیابی به حساب‌های بانکی کاربران هستند، تا شبکه‌های هکتیویست‌هایی مانند گروه ناشناس‌ها، ‌تا تبهکارانی که اهدافی بزرگتر،‌ مانند تخریب کل سیستم جی‌میل ایران را در سر دارند.
 
توانایی او در نفوذ به ذهن خلافکاران سایبری باعث شده مسئولیت آموزش مهندسان گوگل که هدفشان ورود به بخش امنیت سایبر است به عهده‌اش قرار گیرد. او در سمینارهایش از مهندسان می‌پرسد اگر بخواهند یک دستگاه فروش خودکار را بدون دسترسی به تکنولوژی هک کرده و یک شکلات از آن بربایند، چه راهی در پیش می‌گیرند، و با شنیدن پاسخ آنها به سرعت درمی‌یابد کدام‌یک از شاگردانش ذکاوت و توانایی کافی برای ورود به این بخش را دارد.
 
امروزه گوگل برای اینکه دشمنانش را در نزدیکی خود حفظ کند، به هکرها وعده جایزه‌ای 30 هزار دلاری داده و از آنها درخواست کرده تا حفره‌های امنیتی و نقص‌های کروم را یافته و اعلام کنند. تا به امروز بیش از 1.25 میلیون دلار برای رفع 700 حفره امنیتی گوگل کروه هزینه شده‌است. تبریز معتقد است وسوسه این جایزه می‌تواند کلاه سیاه ها را به جمع کلاه‌سفید‌ها بکشاند، زیرا به اعتقاد او مرز باریکی میان هکرهای خوب و بد وجود دارد.
 
تبریز تمام تلاشش را می‌کند تا وجهه ناخوشایند امروزی هک را به چهره‌ای مثبت و خوشایند تبدیل کند و از این رو در کنفرانس DEFCON که سالانه در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، ‌مربی گروهی از نوجوانان زیر 16 سال است تا به آنها هک کردن مثبت را بیاموزد، دوره‌ای که دختران اشتیاق بیشتری برای حضور در آن را دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.