رگولاتوری

October 11, 2014
15:42 شنبه، 19ام مهرماه 1393
کد خبر: 64829

مرکز پژوهشهای مجلس خواستار تجمیع خدمات الکترونیکی شد

واگذاری خدمات قابل ارائه در خارج از محیط اداری دستگاه های دولتی به دفاتر پیشخوان و ساماندهی فعالیت دفاتر کنونی نظیر دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس +10 و دفاتر خدمات الکترونیکی شهرداری در قالب دفاتر پیشخوان از تکالیف برنامه پنجم است که اولی به کندی انجام می‌پذیرد و دومی تاکنون عملی نشده است.
 
به گزارش فارس، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عملکرد بند ج ماده 46 قانون برنامه پنجم (دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی) را مورد بررسی قرار داد.
 
بر اساس این گزارش بیش از سه سال از اجرای قانون برنامه پنجم توسعه (1390-1394 ) می گذرد. بیشترین احکام فناوری اطلاعات و ارتباطات در ماده (46) این برنامه تمرکز یافته است.
 
بند «ج» این ماده اختصاصا تکالیف دولت را در قبال دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی معین کرده است. تکالیف دولت ، شامل واگذاری خدمات قابل ارائه در خارج از محیط اداری دستگاه های دولتی و بخش عمومی به دفاتر پیشخوان و ساماندهی فعالیت دفاتر کنونی نظیر دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس +10 و دفاتر خدمات الکترونیکی شهرداری در قالب دفاتر پیشخوان می شود. تکلیف اول به کندی انجام می پذیرد و با چالش های بسیاری روبرو است. تکلیف دوم نیز تاکنون عملی نشده است.
 
چالش های عمده اجرای بند «ج» ماده (46) برنامه پنجم عبارتند از: امتناع دستگاه های دولتی در واگذاری بخش‌های قابل ارائه در خارج از محیط اداری ، عدم پیوستن دفاتر پلیس +10 و دفاتر خدمات الکترونیکی شهرداری و دفاتر آی سی تی روستایی به دفاتر پیشخوان دولت، عدم پیگیری مناسب متولیان به اجرای کامل برنامه، فعالیت ضعیف کارگروه راهبری دفاتر پیشخوان ، عدم تامین وحدت رویه در کارگروه های استانی، عدم ایجاد سامانه نظارت دستگاه های واگذار کننده خدمت بر عملکرد دفاتر ، عدم یکنواختی خدمات واگذار شده به دفاتر پیشخوان در استان ها، تقاضای کاذب تاسیس دفاتر جدید، عدم پیگیری کارگروه راهبری نسبت به واگذاری خدمات دستگاه های اجرایی ، عدم تمکین دستگاه های اجرایی به مصوبات کارگروه راهبری.
 
این گزارش می‌افزاید: برای برون رفت از مشکلات و اجرای دقیق و به موقع بند «ج» ماده (46) قانون برنامه پنجم ، پیشنهاد می شود کارگروه های راهبری و استانی به کمک سازمان های مرتبط خدمات قابل ارائه در خارج از محیط اداری و قابل واگذاری را احصا کرده و خدمات احصا شده را در یک بازه زمانی کوتاه مدت و با اولویت بندی به دفاتر پیشخوان واگذار کنند، آموزش کارکنان دفاتر پیشخوان باهمکاری دستگاه های ذی ربط انجام شود، یک سامانه یکپارچه به عنوان درگاه پیشخوان در واگذاری هماهنگ و همگون خدمات در تمامی استان ها ایجاد شود، همچنین یک سامانه نظارتی به وجود آید تا دستگاه های واگذارکننده خدمت به صورت آنلاین بتوانند بر عملکرد دفاتر در حوزه خدمات مرتبط به دستگاه خود نظارت داشته باشند و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری به عنوان متولی اصلی دفاتر پیشخوان، سازوکار اجرای تکلیف برنامه پنجم توسعه و تصمیمات کارگروه ها را تدوین و اجرای آنها نظارت کند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.