اپراتورها

تلفن همراه

October 11, 2014
15:52 شنبه، 19ام مهرماه 1393
کد خبر: 64832

دنیای اقتصاد: ایرانسل از بیرون; این زرد دوست داشتنی

هشت سال پیش در اولین ماه پائیز بود که نخستین سیم کارت های ایرانسل در شهرهای تهران، تبریز و مشهد توزیع شد از آن تاریخ سالها سپری شده است و امروزه این اپراتور متولد شده در فصل خزان توانست بهاری شگرف را در تقویم ارتباطات ایران رقم بزند تا جایی که امروزه میلیون ها مشترک از خدمات این اپراتور بهره مند هستند و حالا با توسعه پرشتاب شبکه نسل سه و چهار ایرانسل، بازار ارتباطات ایران بهار جدیدی را تجربه می‌کند.
 
  پوشش مناسب تر شبکه
“بنابر اعلام رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان نهاد حاکمیتی نظارت بر خدمات ارتباطی، وضعیت سطح پوشش شبکه اپراتورهای اول و دوم در مناطق ۲۲ گانه تهران از دید مشترکین به این صورت است که  میانگین درصد عدم پوشش‌دهی مناسب شبکه همراه اول ۱۵٫۱۸ و این میانگین در شبکه ایرانسل ۶٫۳ درصد بوده است. همچنین نتایج ارزیابی وضعیت پوشش شبکه اپراتورها نشان می‌دهد اپراتور اول شرکت ارتباطات سیار در 14 منطقه و اپراتور دوم شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در 3 منطقه از شهر تهران بیش از 10 درصد پوشش‌دهی نامناسب دارند. همچنین در شاخص‌های سطح سیگنال دریافتی مشترکین از شبکه، در شش ماهه دوم سال 92 مورد ارزیابی قرار گرفته باید گفت با توجه به اندازه‌گیری‌های انجام شده در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران، میانگین درصد عدم پوشش‌دهی مناسب شبکه همراه اول  15٫18 و این میانگین در شبکه ایرانسل 6٫3 درصد بوده است. بر اساس نتایج گزارش‌ها، اپراتور ایرانسل از نظر پوشش شبکه در سال 92  وضعیت بهتری نسبت به همراه اول داشته است”.
اما شما به عنوان مشترک ایرانسل آیا از وضعیت آنتن دهی این اپراتور رضایت دارید؟ سوالی که «علی» دانشجوی کامپیوتر به آن این‌گونه  پاسخ می‌دهد:” پنج سالی است که از سیم کارت ایرانسل استفاده می کنم و در این مدت بیشتر مواقع از آنتن‌دهی آن رضایت داشته ام .
«مارال» یکی دیگر از مشترکین ایرانسل نیز در خصوص وضعیت آنتن دهی این اپراتور می­گوید: من همزمان دو سیم کارت همراه اول و ایرانسل را دارم اگر قصد مقایسه داشته باشم باید بگویم وضعیت آنتن دهی ایرانسل نسبت به همراه اول در تهران یکسان است اما در شهرستان ها و در اکثر جاده ها وضعیت آنتن دهی ایرانسل بسیار مطلوب‌تر از همراه اول است تا آنجا که در بعضی از مناطق وقتی سیم کارت همراه اول به طور کامل آنتن ندارد اما می‌توان از سیم کارت ایرانسل استفاده کنم اما با این حال ذکر این نکته ضروری است از زمان راه اندازی نسل سوم هر دو اپراتور با مشکل آنتن دهی روبه رو هستند تا جای که مجبور هستم در روز چند بار گوشی خودم را خاموش و روشن کنم تا بلکه آنتن برای تماس داشته باشم.
 
  قشر جوان در مرکز توجه ایرانسل 
تبدیل سیم کارت اعتباری به دائمی، با این سرویس جدید که برای نخستین بار در کشور توسط ایرانسل ارائه می‌شود دارندگان سیم کارت اعتباری می‌توانند به سادگی و تنها با وارد نمودن یک کد از خط ایرانسل خود سیم‌کارتشان را به دائمی تبدیل کنند. این یکی از ده‌ها امکاناتی است که اپراتور دوم برای مشترکین خود در نظر گرفته است تا با آسان‌ترین روش بتوانند از امکانات موجود در این اپراتور استفاده کنند، موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که بفهمید تعرفه خدمات سیم کارت های دائمی ایرانسل، ارزان‌ترین تعرفه خدمات ارتباطی همراه در کشور است. می‌توان به صراحت به این نکته اشاره داشت که ایرانسل اپراتوری است که با صدها امکان و سرویس  ویژه به نوعی سبب شده بسیاری از مشترکین به سمت استفاده از این نوع سیم کارت ها جذب شوند و در این میان رقیبی همچون همراه اول با قدمت 20 ساله نیز برای عقب نماندن از رقیب تازه نفس آرام آرام سعی کند امکاناتی مشابه ایرانسل را به لیست خدمات خود اضافه کند تا آنجا که امروزه اپراتورهای فعال کشور برای ارایه خدمات بیشتر به مشترکین خود به نوعی در یک رقابت تنگاتنگ قرار دارند. «رضا» یکی از مشترکین ایرانسل در خصوص خدماتی که از سوی این اپراتور به مشترکین ارایه داده می‌شود می‌گوید: به اعتقاد من ایرانسل با تنوع خدماتی که برای مشترکین در نظر گرفته باعث شده است که هر کسی وسوسه داشتن سیم کارت این اپراتور را داشته باشد. چرا که برای من به عنوان یک مشترک تلفن همراه بسیار جذاب بود که صدای زنگ انتظار تلفنم را بتوانم تغییر دهم و این کار را اولین بار ایرانسل باب کرد و به یاد دارم برای بسیاری از جمله خود من بسیار هیجان انگیز بود که به جای شنیدن بوق همیشگی می‌توانستیم به موزیک یا آهنگ مورد علاقه خودمان گوش کنیم این کار در ابتدا آن‌قدر برای بسیاری عجیب بود که به یاد دارم بعضی از دوستانم از تلفن ثابت به موبایل خودشان زنگ می‌زدند تا موسیقی که انتخاب کرده بودند را گوش کنند.
 
   ایرانسل، همه جا
“به مناسبت هفته دفاع مقدس نخستین دوره مسابقات موتور ریس ایران با حمایت­های ویژه ایرانسل برگزار شد. همزمان مسابقات رالی بزرگ شیراز بعنوان نخستین رویداد بین‌­المللی حرفه­ای اتومبیل‌رانی ایران و انتخابی مسابقات بین‌‌المللی خاورمیانه نیز با حمایت ایرانسل برگزار شد”. موارد ذکر شده و صدها نمونه دیگر جزو کارهای تبلیغاتی و بعضا مسئولیت اجتماعی اپراتور دوم به حساب می­‌آید و به نوعی باید گفت ایرانسل به همان میزان که به فکر توسعه شبکه و افزایش تعداد آنتن­‌های بی تی اس است به همان میزان سعی دارد با تبلیغات شهری و مشارکت در پروژه‌­ها و طرح‌های ماندگار نام خود را بارها  بارها در ذهن هر فردی ثبت کند. اما این سوال در این جا مطرح می‌شود که آیا این سطح تبلیغات و مشارکت در طرح های بزرگ تا چه حد توانسته است مخاطبین را به سوی این اپراتور جذب کند؟ «میترا» در پاسخ به این سوال می گوید: به اعتقاد من ایرانسل با این سطح تبلیغات و برگزاری انواع و اقسام مسابقه ها از اتومبیل رانی گرفته تا مسابقه اپ نویسی تلفن همراه توانسته علاوه بر جذب مخاطب، به نوعی اشتغال‌زایی نیز انجام دهد. چون به فراخور هر طرح و ایده تعدادی از افراد به طور موقت یا دائم جدب این اپراتور می‌شوند و به نظرم یک چرخه متعادل بین مشترکین و اپراتور شکل گرفته است که از این نظر بسیار جای تقدیر دارد. «محمد» یکی دیگر از مشترکین ایرانسل نگاه متفاوتی به این حجم تبلیغات و حضور گسترده دارد. به اعتقاد این مشترک تبلیغات تا یک حد استاندارد می‌تواند جذاب باشد. اما اگر نوک تبلیغات تیز و چشم مشتری را نشانه رود، دیگر تبلیغ نیست و از آن به عنوان مزاحمت باید یاد کرد.
 
  شکست انحصار با ایرانسل 
در حالی‌که در بسیاری از کشورهای دنیا صحبت از اجرای نسل چهارم به بالای تلفن همراه مطرح است تا همین چند وقت پیش اجرای نسل سوم تلفن همراه در کشور ما با اما و اگرهای بسیار همراه بود اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و وعده های وزیر ارتباطات برای شکستن انحصار عاقبت در تاریخ چهارم شهریورماه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در ذیل آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پروانه ارتقای شبکه تلفن همراه ایرانسل به نسل سوم، چهارم و بالاتر و آغاز بهره‌برداری تجاری از این خدمات را به ایرانسل اعطا کرد و به نوعی باید گفت ایرانسل به عنوان تنها اپراتور تلفن همراه کشور با پوشش سراسری توانست پروانه ارتقای شبکه به نسل های بالاتر را از آن خود کند. حالا تا چه میزان  کاربران از این خدمات رضایت دارند و چه بسا راه اندازی نسل سوم باعث شده است مکالمه این اپراتور هم در برخی مواقع دچار مشکل شود اما به اعتقاد یکی از مشترکین می‌توان اختلال‌های موقت را تحمل کرد اما این اختلال ها شیرین است، وقتی در پس آن قرار است یک توسعه و پیشرفت در کشور همه‌گیر شود و انحصاری شکسته شود.
به هرحال با همه نگاه های مثبت و منفی باید گفت اپراتور دوم توانسته است با نوآوری­‌های بسیار، تحولی عظیم در شبکه تلفن همراه ایجاد کند و این نوآوری ها همیشه در حال به روز رسانی است و گویا این اپراتور همیشه برای مشترکین خود یک شگفتی جدید در نظر دارد و در یک کلام باید گفت این زرد، دوست داشتنی است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.