اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 14, 2014
20:10 سه شنبه، 22ام مهرماه 1393
کد خبر: 64891

توضیحات رگولاتوری درباره اپراتور مجازی

مدیر بررسی‌های اقتصادی سازمان تنظیم مقررات رادیویی با اشاره به این‌که هدف از راه‌اندازی اپراتور چهارم در کشور به عنوان اپراتور مجازی، ارائه سرویس‌های خدمات ارزش افزوده است، گفت: در راستای استفاده از اپراتور مجازی رگولاتوری از تولید محتوای داخلی و تولید‌کنندگان اپلیکیشن حمایت می‌کند.
 
حسین فلاح اظهار کرد: سرویس‌های اپراتور چهارم که به عنوان اپراتور مجازی در کشور فعالیت خواهند کرد همان سرویس‌های مشابه اپراتورهای موجود را ارائه می‌دهند و عمده تفاوتی که خواهند داشت این است که شبکه دسترسی یا همان طیف رادیویی را ندارند.
 
وی با اشاره به این‌که اپراتورهای مجازی باید با توجه به نیاز جامعه و بازار سرویس‌های متنوعی ارائه دهند، خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که کشور از نظر پوشش تلفن همراه به درجه اشباع رسیده است و مشترکان می‌توانند علاوه بر خدمات تلفنی از خدمات اینترنتی نیز با استفاده از سیم‌کارت‌هایشان استفاده کنند لازم است روی این بستر موجود خدمات محتوایی و ارزش افزوده جدید ارائه شود.
 
مدیر بررسی‌های اقتصادی رگولاتوری درباره‌ی نحوه استفاده از اپراتور مجازی یا همان MVNO گفت: MVNOها سرویس ویژه‌ای متفاوت از خدمات تلفن همراه ارائه نمی‌دهند، بلکه شرکت‌های اپراتور مجازی می‌تواند با استفاده از بستر تلفن‌های همراه محتوا و اپلیکیشن‌های داخلی را ارائه دهند در این راستا لازم است میزان تولید محتوا افزایش پیدا کند.
 
وی درباره‌ی حجم محتوای داخلی در کشور جهت ارائه روی بستر اپراتور مجازی تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از محتوای اینترنتی تولید داخلی است اما لازم است که از تولید‌کنندگان اپلیکیشن‌های داخلی حمایت شود.
 
فلاح ادامه داد: بحث حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی در کمیسیون بررسی‌های اقتصادی رگولاتوری مطرح شده است و حمایت‌هایی از جمله کاهش سهم دولت از درآمد اپراتورها از این اپلیکیشن‌ها برای افزایش تولید محتوا در نظر گرفته خواهد شد.
 
مدیر بررسی‌های اقتصادی رگولاتوری با تاکید بر این‌که تولید محتوای داخلی در یک یا دو سال اخیر دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: همچنین نزدیک به 30 درصد محتوایی که روی بسته اینترنت ارائه می‌شود در حال حاضر در داخل کشور میزبانی می‌شود.
 
وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ی رگولاتوری این است که تولید محتوای داخلی را به 50 تا 60 درصد افزایش دهد اما با توجه به این‌که سازمان تنظیم مقررات نمی‌تواند تامین‌کننده محتوا باشد، زیرساخت‌های مورد نیاز آن را ایجاد می‌کند که اپراتور مجازی نیز یکی از این زیرساخت‌ها است.
 
مدیر بررسی‌های اقتصادی رگولاتوری در ادامه درباره‌ی زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایجاد شبکه اپراتور مجازی گفت: ایجاد LIGHT MVNO نیازمند زیرساخت خاصی نیست و این مدل اپراتورها می‌تواند از زیرساخت‌های سوییچینگ و HLR اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنند.
 
فلاح ادامه داد: اما برای ایجاد MVNO FULL لازم است خود اپراتور شبکه نت‌ورک و کور مورد نیاز را نیز ایجاد کند و در هر صورت رگولاتوری از آن حمایت و استقبال خواهد کرد.
 
مدیر بررسی‌های اقتصادی رگولاتوری با اشاره به آمادگی شرایط بازار برای ایجاد اپراتورهای مجازی تصریح کرد: تا به حال گزارش‌های مارکتینگ و پیش‌بینی بازار رگولاتوری نشان داده است که اپراتور مجازی بازار خوبی بر روی آن خواهد داشت و به توسعه بازار تلفن همراه و اپلیکیشن منجر می‌شود.
 
وی گفت: همچنان این مساله که پروانه ایجاد اپراتور چهارم به عنوان اپراتور مجازی به صورت انحصاری داده خواهد شد یا خیر مشخص نیست، اما هدف رگولاتوری این نیست که در بازار محدودیت ایجاد کند، بلکه لازم است با توجه به پتانسیل بازار اپراتورها وارد عمل شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.