اینترنت و شبکه

رگولاتوری

October 15, 2014
20:53 چهارشنبه، 23ام مهرماه 1393
کد خبر: 64912

گزارشی از تلاشهای آیکان برای رهایی از سلطه آمریکا

اعضای سازمان آیکان یکی از مهم‌ترین نهادهای تصمیم‌گیر در مورد اینترنت و عملکرد آن در تلاش هستند تا اواخر سال آینده آن را از کنترل و نظارت یکجانبه آمریکا خارج کنند.

 
فادی شحاده، رییس سازمان آیکان در جریان یک نشست مطبوعاتی در جلسه افتتاحیه این سازمان در لس آنجلس در هفته جاری نسبت به خروج از کنترل و نظارت یک‌جانبه آمریکا، اظهار امیدواری کرده است.
 
وی از آمادگی این سازمان برای بر عهده گرفتن نقشی در زمینه تعیین نظام آدرس دهی اینترنتی پس از گذشت دوره زمامداری آمریکا سخن گفته و افزوده است: آیکان در حال حاضر محلی بسیار مستحکم و دارای اعتماد به نفس است.
 
وی اظهار امیدواری کرده که این تحولات در عرض چند ماه و نه چند سال به وقوع بپیوندد.
 
او با احتیاط از ارائه هرگونه ضرب‌الاجل در این زمینه خودداری کرده و افزوده پیشرفت‌های قابل توجهی شده تا آیکان در برابر اعضای متنوع خود در جهان و نه فقط در برابر دولت آمریکا پاسخگو باشد، روالی که از سال‌ها قبل به مدت طولانی وجود داشته است.
 
دولت آمریکا فروردین امسال اعلام کرد مشکلی با عدم تمدید قرارداد خود با آیکان که حدود 11 ماه دیگر به پایان می‌رسد، ندارد. در این صورت سیستم نظارتی جدیدی جایگزین خواهد شد که علائق همه کاربران اینترنت در سراسر جهان را مد نظر قرار خواهد داد و تصمیم‌گیری یک‌جانبه آمریکا در مورد نحوه مدیریت وب و فضای مجازی به پایان می‌رسد.
 
قرار است سال آینده سازمان آیکان برای تصمیم‌گیری در مورد شیوه نوین مدیریت اینترنت و دامنه‌ها و پسوندهای اینترنتی پیشنهادی را تهیه و به وزارت بازرگانی آمریکا که تا پیش از این متولی آیکان بود ارائه کند. فادی شحاده، رییس سازمان آیکان اظهار امیدواری کرده که این پیشنهاد توسط دولت آمریکا پذیرفته شده و ضرورتی برای تمدید قرارداد وجود نداشته باشد.
 
او افزوده است: افراد زیادی در جهان هستند که دوست دارند ما قراردادمان با دولت آمریکا را بعد از سال 2015 تمدید نکنیم. اگر هم دولت این کشور از پیشنهاد ما ناخرسند باشد قرارداد قبلی برای مدت کوتاهی تمدید خواهد شد تا زمان لازم برای بازنگری در آن به وجود آید.
 
البته عقب نشینی آمریکا از مواضع سرسختانه‌اش در زمینه کنترل و مدیریت آیکان حاصل سال‌ها تلاش و بحث و منازعه است و به سادگی حاصل نشده است. با تحقق این هدف دولت‌های مختلف جهان و شرکت‌های قدرتمند فعال در عرصه فناوری برای افزایش سهم خود در زمینه مدیریت اینترنت به شدت در تلاش بوده و هر یک سعی می‌کنند بر سهم خود در این حوزه بیفزایند.
 
یکی از مهم‌ترین وظایف آیکان مدیریت آدرس‌های اینترنتی است که از جلمه نمادهای اعمال قدرت این سازمان هم محسوب می‌شود. شحاده در این مورد هم گفته است: دولت‌ها دوست دارند کنترل خود را بر اینترنت که ماهیتی میان کشوری دارد اعمال کنند. زیرا اینترنت بر سیاست گذاری‌های آن‌ها و همین طور امور سیاسی، اجتماعی و شرایط اقتصادی‌شان تاثیرگذار است.
 
وی تصریح کرده که با توجه به این مسئله آیکان با قدرت تلاش خواهد کرد تا ضررهای احتمالی که بابت اینترنت به مشتریان و کاربران و همین طور کسب و کارهای آن‌ها وارد می‌شود را به حداقل برساند. تحولاتی از این دست باعث خواهد شد که پنجاه و یکمین نشست آیکان که از  فردا در لس آنجلس برگزار می‌شود به رویدادی بسیار مهم مبدل شود که نتایج آن برای سال‌ها اینترنت را تحت تأثیر قرار دهد.
 
پنی پریزکر وزیر بازرگانی آمریکا روز گذشته به اظهارنظر در این مورد پرداخت و آیکان را مسئول رسیدگی به امور مختلف سهام داران خود دانست و بر پشتیبانی خود از آن تاکید کرد. اما به این نکته هم اشاره کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد اینترنت به عنوان پدیده ای جهانی توسط یک شخص، کشور یا سازمان خاص که به دنبال جایگزینی دیدگاه‌های کوته نظرانه خود باشد، اداره شود.
 
در پنجاه و یکمین نشست آیکان قرار است به موضوعات مهم دیگری نیز پرداخته شود. از جمله اینکه آیا باید هویت افرادی که وب سایت‌های مختلف را اداره می‌کنند به طور عمومی مشخص شود یا خیر. مسئله قابل توجه دیگر آن است که نحوه محافظت از حریم شخصی افراد چگونه باید باشد و افشای اسامی کاربران تنها با حکم صحیح دادگاه ممکن است یا خیر.
 
در این نشست قرار است استفاده از اسامی دامنه‌ها و پسوندهای اینترنتی تازه ای هم به بحث گذاشته شود که طرح برخی از آن‌ها مدت‌هاست جنجال آفرین شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به درنظر گرفتن پسوند.wine برای سایت‌های فعال در زمینه تولید نوشیدنی‌های الکلی اشاره کرد.
 
البته از همین حالا می‌توان پیش بینی کرد که با توجه به کثرت و اهمیت مباحث طرح شده در این نشست بحث‌های داغی در این زمینه شکل بگیرد و به خصوص در زمینه اخلاقی بودن یا نبودن اختصاص دامنه به برخی کسب و کارها اختلافات جدی ظهور کند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.