تبلت

سخت‌افزار

October 16, 2014
22:20 پنجشنبه، 24ام مهرماه 1393
کد خبر: 64947

تغییردرروش واردات تبلت ولپ‌تاپ

دنیای‌اقتصاد: دستوری به گمرکات کشور ابلاغ شده که از این پس واردات تبلت و لپ‌تاپ به کشور تنها توسط گروهی که اقدام به واردات موبایل می‌کنند، مجاز باشد. این دستورالعمل باعث شد تا اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به این دستور اعتراض و نامه‌ای به رئیس‌جمهور بنویسد. در پی این اقدام همچنین کارگروهی برای بررسی این موضوع در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است.
به گفته رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از زمانی که جلوی واردات قانونی این دو محصول گرفته شد، قیمت تبلت و لپ‌تاپ با 150 هزار تومان افزایش و در واقع 15 درصد رشد مواجه شده است.
همچنین حسین غروی، مدیرعامل شرکت انفورماتیک ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نیز ضمن اعلام مخالفت با چنین تصمیمی گفت که به نظر می‌‌رسد بیشترین تغییرات برای واردات قرار است برای تبلت‌های سیم‌کارت خور انجام شود، اما این موضوع باعث نمی‌شود که فکر کنیم هر فناوری سیم کارت خور در کشور باید زیر نظر اتحادیه موبایل قرار بگیرد. به گفته او این نوع از تبلت‌ها از گذشته زیر نظر زیرگروه آی‌تی بوده است. غروی معتقد است حتی آنچه به‌عنوان قوانین موبایل در کشور وجود دارد نیز تا به امروز نتوانسته بازار موبایل را سامان دهد چنان که شاهد قاچاق گسترده موبایل هستیم که با آنچه به‌عنوان واردات رسمی انجام می‌شود مغایرت دارد و با این وجود شاهد آشفتگی بازار واردات و فروش تبلت و لپ‌تاپ خواهیم بود. غروی می‌گوید: تبلت و لپ‌تاپ زیر شاخه گروه آی‌تی هستند و حتی تعرفه‌های تعیین شده در این خصوص هم بسیار متفاوت است و کمیسیون آی‌تی و سخت افزار باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند و همچنین قوانین آن هم باید بر اساس واردات کالای آی‌تی وضع شود و ربطی به قوانین موبایل ندارد. به گفته او اتحادیه فناوران رایانه تهران و ما به‌عنوان شرکت‌های تابعه این صنف به شدت مخالف وضع چنین مقرراتی هستیم و تازمان مشخص شدن این موضوع آن را پیگیری خواهیم کرد.
 
 
نامه به رئیس جمهور
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید مهدی میرمهدی کمیجانی پیشتر اعلام کرده بود که عده‌ای سودجو دنبال این هستند که واردات تبلت و لپ‌تاپ را زیرمجموعه موبایل ببرند و در این زمینه هم انحصار ایجاد کنند بنابراین برای رئیس‌جمهور نامه نوشتیم. او با اشاره به اینکه عده‌ای سودجو در بازار می‌خواهند واردات لپ‌تاپ و تبلت را زیرمجموعه موبایل ببرند، اظهار کرد: متاسفانه در پی دستورالعملی که به گمرکات کشور ابلاغ شد، واردات تبلت برای عده‌ای از واردکنندگان قانونی با محدودیت روبه‌رو شد.
به گفته کمیجانی برای جلوگیری از چنین رویه‌ای 15 روز پیش نامه‌هایی را برای رئیس‌جمهور و وزرای صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات ارسال کردیم و در آن گفتیم یک عده سودجو درصدد هستند تا واردات این دو محصول را زیر مجموعه موبایل ببرند.
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران خاطر‌نشان کرد: اکثر کسانی که درصدد انجام چنین کاری هستند از جمله واردکنندگان محصولات قاچاق به کشور هستند که اتفاقا برندی معروف و خاص هم در کشور دارند و کسی کاری به آنها ندارد.
او افزود: همین افراد که در موبایل انحصار ایجاد کردند، اکنون درصدد انحصاری کردن تبلت و لپ‌تاپ هستند. جالب است که بدانید یکی از همین برندهای معروف موبایل اخیرا محموله 14 هزار گوشی‌اش در گمرک به دلیل قاچاق بودن، متوقف شد.
میرمهدی در پاسخ به این سوال که گویا گفته می‌شود کسانی که در واردات محدود شدند، دفتر خدمات پس از فروش رسمی نداشتند، گفت: تمام برندهای واردکننده لپ‌تاپ و تبلت دارای تعمیرگاه مجهز هستند و تمام آنها از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مجوز فعالیت دارند. وی همچنین با اشاره به تشکیل کارگروهی برای بررسی این موضوع درباره چند و چون آن عنوان کرد: این کارگروه در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته و اعضای آن شامل کارشناسانی از همین وزارتخانه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بخش خصوصی که ماهستیم، است. او خاطرنشان کرد: از ما دعوت شده تا در جلسه هفته آینده این کارگروه شرکت کنیم هرچند تا حال حاضر در جلسات آن نبوده‌ایم. به عقیده من این موضوع تا اواخر مهر ماه به نتیجه می‌رسد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.