تلفن همراه

سیستم‌عامل

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری

October 16, 2014
23:26 پنجشنبه، 24ام مهرماه 1393
کد خبر: 64959

اندروید 5.0 لالیپاپ حامل زبان طراحی جدید گوگل است

سیستم عامل اندروید 5.0 لالیپاپ حامل زبان طراحی جدید گوگل به نام متریال دیزاین است که تجربه ای بسیار جذاب تر، دل‌نشین تر و کارآمدتر را نسبت به اندرویدهای پیشین برای کاربران فراهم می‌کند.
 
پس از مدت‌ها تست و ارائه نسخه ای آزمایشی از اندروید L، گوگل امروز رسما از آخرین نسخه محبوب‌ترین سیستم عامل اندرویدی دنیا پرده برداری کرد. این سیستم عامل که از امروز تحت عنوان Android 5.0 Lollipop شناخته می‌شود، در قدم نخست بر روی سه دستگاه نکسوس 6، تبلت نکسوس 9 و نکسوس پلیر قرار گرفته و در هفته‌های آینده برای نکسوس 4، نکسوس 5، نکسوس 7، نکسوس 10 و گوگل پلی ادیشن ها منتشر خواهد شد.
 
مهم‌ترین ویژگی‌های لالیپاپ را باید در تغییرات گسترده ظاهری و اینترفیسی جستجو کرد که گوگل از آن تحت عنوان "متریال دیزاین" یاد می‌کند. این پلتفرم دارای انیمیشن‌های زنده تر، طراحی تر و تمیزتر و رنگ‌های واضح‌ تری است. همچنین در آن از منوی مولتی تسکینگ جدید و بهبود یافته ای استفاده شده و راه‌های بهتری برای ارتباط صوتی با دستگاه مجهز به آن ارائه می‌کند.
 
گوگل پس از معرفی این پلتفرم در Google I/O تلاش کرد اپلیکیشن های خود چون +Google و کروم را با هدف آشنایی کاربران به این زبان طراحی آغشته کند. هدف اصلی متریال دیزاین هم شکلی و یک زبانی اندروید در دستگاه‌های مختلف اعم از تبلت، اسمارت فون، استریمر ویدیو و موارد دیگر است. 
 
در کنار بهبودهای ظاهری، لالیپاپ بیش از 5 هزار API جدید برای برای توسعه دهندگان ایجاد کرده که می‌تواند اتحاد، نزدیکی و عملکرد هر چه بهتری را برای انواع دستگاه‌های اندرویدی در پی داشته باشد. 
 
گوگل می‌گوید در این پلتفرم موسیقی، تصاویر، اپلیکیشن ها و جستجوها می‌توانند به شکل پیوسته ای در دستگاه‌های اندرویدی سینک شوند. لالیپاپ امکان کنترل بسیار بیشتری را نیز بر روی نوتیفیکیشن ها پیاده کرده است. 
 
قابلیت ذخیره و صرفه جویی انرژی آن تا 90 دقیقه عمر بیشتر برای دستگاه فراهم می‌کند. امکان چندکاربره، حالت کاربر مهمان و افزایش امنیت از طریق استفاده از ارتباطات بلوتوثی قابل اطمینان نیز از دیگر ویژگی‌های مهم این سیستم عامل است. در لالیپاپ حالت پیش فرض کارخانه به سختی قابل اجراست تا از این طریق اسمارت فون اشخاص را در برابر دزدها محافظت کرده باشد. 
 
اندروید 5.0 لالیپاپ اتفاقی بسیار بزرگ برای گوگل است. این آپدیت پس از اندروید 4 سال 2011 بزرگ‌ترین تغییر در عملکرد ظاهری این سیستم عامل است و بدون شک عامل مهمی در جهت رشد بسیار سریع این پلتفرم در انواع دستگاه‌ها خواهد بود. 
 
گوگل به وضوح قصد دارد اندروید را به تمامی ابزارآلات دیجیتالی متصل به هم بکشاند و لالیپاپ می‌تواند قدم بسیار بزرگی در این راه باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.