رگولاتوری

October 17, 2014
16:55 جمعه، 25ام مهرماه 1393
کد خبر: 64967

مرکز پژوهش‌های مجلس: طرح ادغام شورای عالی IT در شورای عالی فضای مجازی مغایر با اصل ۵۷ قانون اساسی است

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی در شکل فعلی خلاف موازین شرع و مغایر با اصل ۵۷ قانون اساسی است.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، ماهیت اضافه کردن وظایف و امور دیگری به نهادی از سوی مقام معظم رهبری ایجاد و وظایف و ماموریت‌های آن مشخص شده است از سوی نهاد و مرجعی دیگر به جز شخص مقام معظم رهبری واجد ایراد است.
 
باتوجه به اشکالات حقوقی طرح، صرف‌نظر از اینکه وظایف این دو شورا تا چه حد با یکدیگر همپوشانی دارند، به دلیل اینکه منجر به اضافه کردن وظایف و اموری به شورای عالی فضای مجازی که به موجب حکم مقام معظم رهبری ایجاد و وظایف و ماموریت‌های آن مشخص شده است، می‌شود، دارای اشکال است.
 
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است برای رفع مغایرت و همچنین رفع چالش‌های ناشی از همپوشانی وظایف شورای عالی فناوری اطلاعات با شورای عالی فضای مجازی، باتوجه به اینکه برخی از اهدافی که شورای عالی فناوری اطلاعات بر مبنای آن تشکیل شده است، جنبه سیاست‌گذاری ندارد و صرفا جنبه هماهنگی اجرایی بین دستگاه‌های اجرایی در درون قوه مجریه را دارد، که یکی از فعالیت‌های اصلی اجرایی، در حوزه دولت الکترونیک و کاربردهای الکترونیک است، طرح از موضوع حذف ماده ۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ادغام شورای عالی فتاوری اطلاعات به طرح اصلاح قانون وظایف و اختیارات در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر یابد.
 
همچنین وظایف شورای عالی فناوری اطلاعات صرفا به هماهنگ‌کنندگی و برنامه‌ریزی اجرایی تقلیل یابد تا هم از چالش‌های ناشی از همپوشانی‌های موجود جلوگیری و هم خلا یک برنامه‌ریز و هماهنگ‌کننده اجرایی در موضوع توسعه کاربردهای الکترونیکی و دولت الکترونیکی در سطح کشور بوجود نیاید.
 
بالطبع تغییراتی در اساسنامه شورای عالی فناوری اطلاعات نیز لازم است که پس از اصلاح قانون وظایف و اختیارات، این اصلاحات باید در اساسنامه آنها لحاظ شده و به تصویب مرجع قانونی برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.