تلفن همراه

گوشی

October 20, 2014
19:14 دوشنبه، 28ام مهرماه 1393
کد خبر: 65036

پرچمداری کوچکSONY XPERIA Z3 Compact

معرفی

از مهمترین آیتمهایی که میتوانند باعث تاثیر در تصمیم خریدار بشود میتوان به سایز صفحه نمایش ، رزولوشن و کیفیت آن اشاره کرد. Sony Xperia Z3 به همراه ۵٫۲ اینچ صفحه نمایش ، LG G3 با ۵٫۵ اینچ و Samsung Galaxy Note 4 با صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی همه برای ما مشخص کرده اند که صفحه نمایش (با ابعاد مختلف) در لیست بالاترین درخواست ها است. حتی شرکت اپل نیز دست به کار شده و گوشی هایی با سایزهای ۵٫۵ و ۶ اینچی را راهی بازار کرده. در واقع آیفون ۶ باوجود صفحه ۴٫۷ اینچی خود که نسبت به سری های قبل خود بزرگتر هم شده اما باز در رده گوشی های اندروید با تنوع بسیار بالا در زمینه صفحه نمایش، سایز کوچک محسوب میشود.

همچنان که سایز صفحه نمایش آیتم مهمی جهت تصمیم گیری خریدار میباشد سونی تعریف جدیدی را با صفحه ۴٫۶ اینچی در زمینه گوشی های جمع و جور خود به وجود آورده.

شرکتهای مختلف مانند سامسونگ ، ال جی و اچ تی سی نیز برای گوشی های پرچمدار خود مدلهای کوچکتری و متاسفانه با مشخصات پایین تر روانه بازار میکردند و حالا باید دید سونی چگونه با مدل جدید خود Sony Z3 Compact پا به عرصه رقابت میگذارد.

مشخصات

  1. صفحه نمایش ۴٫۶ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ و ۳۱۹ نقطه در هر اینچ به همراه حسگر نور محیط
  2. اتصال LTE
  3. اندروید ۴٫۴٫۴ کیت کت
  4. گواهینامه IP68 (مقاوم در برابر آب به مدت ۳۰ دقیقه و عمق ۱٫۵ متر)
  5. چیپست Qualcomm Snapdragon 801 به همراه پردازنده چهار هسته ای ۲٫۵ گیگا هرتز Krait 400 ، گرافیک Adreno 300 GPU و ۲ گیگا بایت حافظه رم
  6. دوربین ۲۰٫۷ مگاپیکسل و فلاش تکی ، فیلمبرداری ۲۱۶۰p و کلید مجزا جهت عکاسی
  7. دوربین جلو ۲٫۲ مگاپیکسل و فیلمبرداری ۱۰۸۰p
  8. حافظه داخلی ۱۶ گیگا بایت ، قابل افزایش با کارت حافظه
  9. میکروفون دوم جهت حذف صداهای اضافه در حین مکالمه
  10. باتری ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعت
  11. طراحی شیک با پنل شیشه ای دوگانه (پشت و رو)

در ضمن باتری در مدل Sony Z3 Compact قابل تعویض توسط کاربر نمیباشد.

محتویات جعبه

در جعبه این گوشی شما میتوانید کابل استاندارد USB به همراه یک شارژر ۱٫۵ آمپر (میتواند سریعتر از شارژر ۱ آمپر گوشیهای دیگر شارژ کند) و یک عدد هدست که بسته به بازار فروش، این هدست مجهز به میکروفون حذف صدای محیط نیز میباشد.

طراحی و خوش دستی

سونی با طراحی این مدل توان بالای خود را در طراحی به رخ رقبا کشیده . طراحی این مدل به طور معمول، مدل کوچکتر و ضعیفتر Sony Z3 نیست، بلکه یک گوشی با مشخصات خوب و سایز کوچکتر نسبت به مدل اصلی است در حدی که شاید شما این مدل را نسبت به مدل اصلی ترجیح بدهید. با اینکه در طراحی نسبت به Z3 قاب فلزی دور آن را کم دارد اما با وجود پنل شیشه ای در دو طرف (پشت گوشی نیز محافظ شیشه ای دارد) طرحی اسپرت را برای این گوشی به وجود آورده و این پنل باعث میشود که پشت گوشی کمتر خش شود.

پنل شیشه ای در دو طرف با لبه های گرد خود باعث میشود بتوانید گوشی را راحتتر در دست بگیرید و سایز کوچکتر آن کار با یک دست را آسان میکند و البته با وجود اینکه اندکی ضخیم تر از مدل Z3 است ولی چون عرض کمتری دارد بهتر در دست قرار می گیرد.

 

کاربری

در قسمت جلو و بالای صفحه نمایش گوشی، دوربین ۲٫۲ مگاپیکسلی در کنار خروجی صدا و چراغ LED (مربوط به اعلانات) به همراه سنسورهای گوشی قرارگرفته اند. در پایین نیز به دلیل اینکه دکمه های مربوط به سیستم عامل اندروید بر روی صفحه نمایش هستند، شما فقط میتوانید بلندگوی گوشی را پیدا کنید.

هر دو سمت گوشی پر شده است از درگاهها و کلیدها، در سمت چپ گوشی از بالا به ترتیب ورودی Micro USB و درگاه کارت حافظه در زیر یک درپوش، در وسط درگاه اتصال گوشی به داک و یا کارکیت را میبینید و اندکی پایین تر درگاه ورودی سیم کارت را در زیر درپوش میبینید. درپوشهای پلاستیکی بر روی درگاههای گوشی بیشتر به منظور جلوگیری از ورود آب و گرد وخاک است چون Z3 Compact دارای گواهینامه IP68 میباشد و قابلیت زیر آّب بودن تا ۱٫۵ متر و مدت زمان ۳۰ ثانیه را دارد. در سمت راست گوشی از بالا به ترتیب کلید دایره ای شکل روشن/خاموش ، دکمه ظریف و کوچک ولوم و در انتها دکمه شاتر مجزا جهت گرفتن عکس را میبینید.

در قسمت بالا ورودی جک ۳٫۵ میلیمتری و کاملا ضد آب وجود دارد و میکروفون دوم جهت حذف صدای محیط و در قسمت پایین نیز میکروفون اصلی گوشی به همراه محل قرار گرفتن بند یا آویز٫

دوربین ۲۰٫۷ مگاپیکسلی این گوشی را به همراه یک عدد فلش LED بر روی پنل شیشه ای پشت، میتوانید ببینید اما متاسفانه این پنل را نمیتوان باز کرد و دسترسی به باتری ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعت آن غیر ممکن است.

سونی قرار است در آینده ای نه چندان دور اتصال PS4 را به سری جدید گوشیهای خود یعنی سری Z را میسر سازد و این بدان معناست که میتوان گوشی موبایل را به دسته های PS4 متصل و انواع بازی های PS4 را اجرا کرد و تصویر آن را در موبایل خود دید.

صفحه نمایش ۴٫۶ اینچی IPS

در مدل Z3 Compact کارخانه سونی از صفحه نمایش های IPS استفاده کرده است و سونی سعی کرده صفحه نمایش های روشن تر و شاداب تری ارائه کند. سونی برای بهتر شدن صفحه نمایش گوشیهای خود از Live Color LED استفاده کرده و صفحه نمایشهایی را با نام TRILUMINOS را تولید کرده است.

عمر باتری

باتری گوشی سونی XPERIA Z1 Compact ، ۲۳۰۰ میلی آمپر ساعت بوده و مدل جدید با اندکی افزایش به ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعت رسیده است. همچنین این مدل مجهز به اندروید ۴٫۴٫۴ میباشد و این بدان معنی است که شما آخرین بهینه سازی ها را در زمینه مصرف باتری بر روی گوشی اندروید خود دارید. باتری این گوشی میتواند در حالت استفاده معمولی تا ۱۰۱ ساعت، برای مصرف مداوم مکالمه ۱۶:۴۰ ساعت، اینترنت گردی ۱۴٫۲۵ ساعت و پخش ویدیو ۱۵٫۰۳ ساعت دوام بیاورد.

ارتباطات

این گوشی به صورت تک سیم کارت فروخته میشود و دارای اتصالات ۳G ، LTE ، Wi-Fi ، Bluetooth 4.0 ، GPS به همراه GLONASS ، رادیو FM و اتصال NFC میباشد، همچنین در این گوشی یک ورودی Micro USB جهت انتقال اطلاعات و یا شارژ گوشی نیز وجود دارد، از این ورودی میشود برای اتصال USB On The Go (OTG) نیز استفاده کرد.

اندروید ۴٫۴٫۴ با تغییرات شرکت سونی

سونی گوشی Z3 Compact خود را مجهز به آخرین نسخه اندروید ۴٫۴٫۴ کیت کرده به همراه آخرین تغییرات مناسب با گوشیهای سری XPERIA .

قفل صفحه مانند قبل است و فقط یک میانبر در پایین صفحه وجود دارد که به صورت پیش فرض دوربین میباشد، ویجت های محدودی برای قفل صفحه بر روی گوشی موجود است که میتوانید از Play Store موارد بیشتری دریافت کنید. شما میتوانید امنیت گوشی خود را از طرق مختلفی تامین کنید به طور مثال قفل گذاری با پین کٌد ، Pattern و یا شناسایی صورت. برای روشن شدن صفحه نمایش امکان دیگری که در اختیار دارید (به جز کلید خاموش/روشن) زدن دو ضربه متوالی بر روی صفحه نمایش است (Double Tap).

شما میتوانید تعداد صفحه های مربوط به برنامه ها و ویجتهایتان را بر روی گوشی کم و زیاد کنید، استاندارد گوشی ۵ صفحه است که تا ۷ صفحه قابل افزایش میباشد. اضافه کردن برنامه ها به صفحه اصلی گوشی بسیار ساده است ، همچنین شما میتوانید زمینه های زنده و ویجتهای متعددی را نیز به راحتی اضافه کنید.

در کشوی اعلانات میانبرهای مربوط به تنظیمات سریع حذف شده اند و به صفحه جداگانه ای منتقل شده اند که فضای مربوط به اعلانات افزایش پیدا کند. برنامه های نصب شده بر روی موبایلتان را میتوانید بر اساس تاریخ نصب ، حروف الفبا و یا حتی به صورت دستی و بر اساس میل خود تنظیم کنید.

دفتر تلفن

دفتر تلفن در بالا شامل کشوهاییست از قبیل شماره گیر، اشخاص ، موارد علاقه و گروهها که میتوانید با کشیدن دست از راست به چپ و یا برعکس قسمت مورد نظر را انتخاب نمایید. در قسمت اشخاص جستجوی جداگانه ای قرار دارد. شما میتوانید دفتر تفن خود را با حسابهای مختلفی از قبیل ایمیلهایتان یکسان سازی نمایید.

پیامها

قسمت پیامها همانند استاندارد اندروید میباشد که میتواند عکس ، فیلم و موزیک را نیز به صورت MMS ارسال نماید. صفحه کلید در قسمت پیامها حالتهای مختلفی دارد از جمله Keypad ، QWERTY و QWERTY به همراه علائم و همچنین تغییرات اندکی نیز میتوانید خودتان در قسمت صفحه کلید انجام دهید.

گالری

گالری سونی گالری آشناییست ، در آن میتوانید عکسها را در آلبومها جداگانه قرار بدهید ، این گالری میتواند به گالری های آنلاین مانند Flickr و Picasa متصل شود و عکسهایتان را در فضای مجازی ذخیره نماید. قابلیت ویرایش عکسها نیز از طریق گالری وجود دارد.

پخش موزیک Walkman و رادیو FM

برنامه پخش موزیک سونی معروف به Walkman نیز از دیگر تجهیزات Z3 Compact میباشد که امکانات مختلفی دارد از قبیل تنظیمات پیش فرض مختلف جهت بهبود کیفیت صدا، ClearAudio+ (بهترین تنظیمات پخش صدا بسته به نوع موزیک انتخابی)، اکولایزر به همراه صدای Surround و هدست گوشی که از قابلیت حذف صدای محیط بهره میبرد .

دوربین ۲۰٫۷ مگاپیکسلی و پشتیبانی از ISO 12800

دوربین Z3 Compact همان دوربین بکار رفته در Z1 Compact است که ۲۰٫۷ مگاپیکسل با اندازه سنسور ۱/۲٫۳ میباشد و میتواند با حداکثر رزولوشن ۳۹۳۶*۵۲۴۸ پیکسل عکاسی کند، دارای یک عدد فلش LED است و همچنین توان پشتیبانی از ISO 12800 را نیز جهت عکاسی در نور کم دارد.

این گوشی دارای دکمه مجزا جهت عکاسی میباشد که ممکن است کمی کوچک به نظر برسد اما برتری که دارد این است که میتوانید در قسمت تنظیمات قفل صفحه، انتخاب کنید که در زمان فشردن کلید دوربین عکاسی، قفل صفحه به طور اتوماتیک باز شود و برنامه دوربین شروع به کار کند تا سریعتر بتوانید عکس بگیرید.

دوربین سونی Z3 Compact قابلیت عکاسی در حالت تنظیمات دستی را نیز دارد ، میتواند در حالت Burst در مدت زمان ۲ ثانیه حدود ۳۰ عکس بگیرد و حتی قبل از آنکه کلید شاتر را فشار دهید دوربین عکاسی را به صورت اتوماتیک شروع کرده است تا هیچ صحنه ای را از دست ندهید و البته میتوانید در حالتهای HDR ، پانوراما و تشخیص صورت و یا لبخند نیز با این دوربین به عکاسی بپردازید.

فیلمبرداری با کیفیت ۴K

در قسمت فیلمبرداری میتوان در حالتهای ۲۱۶۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ، ۱۰۸۰p با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ، ۷۲۰p آهسته و یا میتوان به صورت HDR البته فقط در حالت ۱۰۸۰p نیز فیلمبرداری کرد.

پردازنده

سونی گوشی Z3 Compact را مجهز به پردازنده چهار هسته ای ۲٫۵ گیگا هرتز Krait 400 به همراه چیپست Snapdragon 801 کرده است ، گرافیک این گوشی Adreno 330 میباشد ، ۲ گیگا بایت حافظه رم (در مقایسه با SONY Z3 تنها مورد تفاوت کمتر بودن میزان حافظه رم به مقدار ۱ گیگابایت میباشد)

با توجه به مشخصات فوق نه تنها SONY Z3 Compact از پس تمامی تستها برآمده بلکه یک سر و گردن از بقیه رقبای خود در سری گوشیهای Compact بالاتر است.

در نهایت اینکه سونی اولین شرکتی بود که مدل جمع و جور و کوچک یک پرچمدار را به صورت پرچمداری دیگر به بازار عرضه کرد.

نکات مثبتی در مورد Sony Xperia Z3 Compact

  1. کیفیت ساخت بسیار عالی و متفاوت با دیگر مدلهای Z3
  2. صفحه نمایش درخشان و وضوح صفحه نمایش در نور خورشید
  3. باتری با عمر بسیار خوب
  4. توانایی اتصال به همه وسایل ارتباطی از جمله LTE ، USB Host و رادیو FM
  5. بلندگو با کیفیت صدای خوب و بلندی متوسط
  6. موتور پردازشگر این گوشی خود در حد یک پرچمدار است
  7. کیفیت صدای مکالمه خوب و قابلیت حذف صدای محیط
  8. پخش ویدیو بسیار قوی با توان پخش اکثر فرمتهای ویدیویی
  9. دوربین خوب با توانایی فیلمبرداری ۴K
  10.  

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.