تلفن همراه

گوشی

October 21, 2014
18:24 سه شنبه، 29ام مهرماه 1393
کد خبر: 65051

آیفون یا نکسوس 6 ؟!

گوگل به تازگی از مدل جدید و کلاسیک تلفن هوشمندی که با نام ‌Nexus 6 معرفی شده رونمایی کرده و این رونمایی با فروش نسخه جدید تلفن‌های همراه اپل مقارن شده است.
 
 
اگرچه مقایسه دو مدل جدید تلفن همراه گوگل و اپل زمانی عادلانه است که نکسوس 6 با آیفون 6 پلاس که اندازه مشابه نکسوس دارد مورد قیاس قرار بگیرد اما از نظر امکانات و کارکرد می‌توان گفت نکسوس 6 و آیفون 6 هر کدام پرچمداران برند خود تا پایان سال 2014 و حتی بخشی از سال 2015 خواهند بود و این درحالی است که این دو مدل تلفن هوشمند پرطرفدار تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.
 
طراحی:
 
آیفون 6: بدنه آلمینیوم خمیده، در رنگ‌های طلایی و نقره‌ای تیره و روشن، قطر 6.8 میلیمتری، وزن 129 گرم
 
نکسوس 6: آلمینیوم قالبی، بدنه پلی‌کربنات، قطر 10.06 میلیمتری،‌ وزن 148 گرم
 
در دست گرفتن هریک از این دو مدل جدید گوگل و اپل حس چندان متفاوتی را به کاربر موبایل نمی‌دهد. نکسوس دارای لبه‌های گرد آلمینیومی است که شباهت زیادی به مدل‌های قدیمی آیفون دارد و این درحالی است که مدل جدید آیفون از مدل گوشه‌های فلزی موبایل‌های اپل قبلی فاصله گرفته‌ است.
 
 
نکسوس
با در نظر گرفتن اندازه‌های 6.8 میلیمتری و وزن 129 گرمی موبایل اپل و مقایسه آن با قطر 10.06 و وزن 148 گرمی نکسوس جدید، تمام کسانی که فکر می‌کنند اپل به راستی تلفن هوشمند بزرگی را ساخته است نیاز دارند بار دیگر نگاهی به این تلفن بیندازند. درحالیکه نکسوس می‌تواند گزینه بهتری برای کسانی باشد که بزرگ‌تر بودن صفحه گوشی برای انجام طولانی مدت فعالیت‌هایی مانند بازی کردن یا کتاب خواندن به نفعشان است، اما جدیدترین موبایل اپل همچنان جایگاهش را به عنوان یک تلفن جمع و جور برای قرار دادن در جیب شلوار حفظ کرده‌ است.
 
صفحه:
 
آیفون 6: صفحه 4.7 اینچی، 1334 x 750، Retina HD LCD
 
نکسوس 6: صفحه 5.9 اینچی، 2560 x 1440،‌QHD AMOLED
 
نکسوس با داشتن صفحه نیم اینچ بزرگتر از صفحه نمایش آیفون 6 پلاس باز هم نسبت به تمام مدل‌های موبایل اپل تلفن همراه بزرگتری است، نکسوس 1.2 اینچ از آیفون 6 بزرگتر است.
 
اگرچه بزرگ یا کوچک‌تر بودن صفحه نمایش بیش از هر چیز دیگری به سلیقه و انتظارات کاربر از تلفن همراه بستگی دارد اما داشتن کیفیت تصویر یا همان رزولوشن بالا نکته‌ای است که می‌تواند برای همه خریداران تلفن همراه مهم باشد که نکسوس 6 در این مورد یک گام جلوتر است.
 
اما این نکته هم وجود دارد که آیا کمپانی موتورلا که تولیدکننده تلفن هوشمند جدید گوگل است توانسته تکنولوژی را که سامسونگ در ساخت AMOLED به طور کامل برروی این مدل نکسوس پیاده کند یا نه.
 
دوربین:
 
آیفون 6: هشت مگاپیکسل
 
نکسوس6: 13 مگاپیکسل
 
اگر به تازگی به بازی تعیین قدرت دوربین موبایل وارد شده باشید،‌ حتما به این فکر می‌کنید که دوربین نکسوس 6 رقابت را علیه آیفون 6 خواهد برد. در هر صورت 13 مگاپیکسل از 8 مگاپیکسل بیشتر است و آن را شکست می‌دهد،‌ اما لزوما اینطور نیست.
 
شرکت اپل چندین سال است که برای مدل‌های مختلف تلفن همراه خود تنها دوربین‌های 8 مگاپیکسلی کار می‌گذارد، با این حال این امر بین تمام تلفن‌های هوشمند پذیرفته شده است که موبایل‌های اپل بهترین یا حداقل یکی از بهترین دوربین‌های تلفن همراه را ارائه می‌دهند.
 
سیاست شرکت اپل در ساخت تلفن‌های هوشمندش این است که پیکسل‌های کمتر اما بزرگتری را ارائه دهد که اجازه می‌دهد هر پیکسل نور بیشتری را جذب کند و کیفیت بهتری داشته باشد. علاوه بر آن داشتن عکسهای کوچکتر به موبایل اجازه می‌دهد که این تصاویر کوچک را با سرعت بسیار بالایی پردازش کند و این قابلیت برای عکس‌برداری سریع از لحظات مهم و گذرنده کارایی بالایی دارد.
 
علاوه بر تمام اینها قابلیت جدید که اپل برای تلفن‌های هوشمند جدیدش در نظر گرفته است قدرت تشخیص چهره و فوکوس خودکار است که می‌توالند با سرعت خیره‌کننده‌ای موضوع مورد عکاسی را تشخیص داده و کیفیت عکس را بالا ببرد.
 
اگرچه دوربین نکسوس نیز دست کمی از دوربین آیفون 6 ندارد اما در مورد ویژگی‌های بالا با فاصله کمی از اپل عقب‌تر است. اما نکسوس دارای قابلیت جلوگیری از لرزش تصویر است که باعث می‌شود فیلم‌ها و عکس‌های با کیفیت بالاتر و ثابت‌تری را به دست‌ آورد. این قابلیتی است که آیفون 6 پلاس نیز آن را دارد اما آیفون 6 از آن بی‌بهره است.
 
عملکرد:
 
آیفون 6: پردازنده 64 بیتی دو هسته‌ای،‌ یک گیگابایت حافظه رم
 
نکسوس 6: پردازنده چهار هسته‌ای Snapdragon 805،‌ سه گیگابات حافظه رم
 
اگرچه پردازنده دو هسته‌ای اپل عملکرد بسیار آهسته‌تری نسبت به پردازنده Snapdragon 805 چهار هسته نکسوس دارد و از این نظر در واقع تنها کمی از کارکرد و سرعت محصول جدید شرکت گوگل را خواهد داشت اما ساختار 64 بیتی پردازنده آیفون در کنار یک پردازنده کمکی M8 به این تلفن هوشمند اجازه می‌دهند نمایش گرافیکی بهتری داشته باشد.
 
از سوی دیگر حافظه داخلی نکسوس 6 سه برابر حافظه داخلی یک گیگاباتی آیفون 6 است اما میزان مصرف حافظه سیسمتم عامل iOS از اندروید کمتر است.
 
در هر صورت باید گفت که هر دوی این تلفن‌های هوشمند می‌توانند هر گونه اپلیکیشن و برنامه‌ای از جمله آخرین نسخه‌های بازیهای موبایلی را بدون نقص اجرا کنند و تا چند سال نیز به صورت رضایت‌بخشی کار خواهند کرد.
 
سیستم عامل:
 
آیفون 6: iOS 8
 
نکسوس6: Android 5.0 Lollipop
 
قضاوت درباره عملکرد هر یک از این دو سیستم عامل و قرار دادن آنها در مقام قیاس در حال حاضر کار چندان ساده‌ای نیست چراکه نکسوس 6 نخستین موبایلی است که سیستم عامل Android 5.0 Lollipop روی آن اجرا خواهد شد. تنها نکته‌ای که در حال حاضر در مورد جدیدترین نسخه اندروید مشخص است این که این سیستم عامل دارای یک طراحی بسیار خاص و جدی است.
 
این عملکرد بالای نسخه جدید اندروید در جهت دیدگاه تمام دوستداران این سیستم عامل طراحی شده‌ است که بر اساس آن سیستم عامل جدید اندروید جلوه‌های ویژه زیبایی را برای کاربران ارائه می‌دهد.
 
از سوی دیگر iOS 8 نیز با داشتن ویژگی‌های منحصر به فردش قدم رو به جلوی بزرگی نسبت به iOS 7 است اگرچه برخی از ضعف‌ها کلیشه‌های سیستم‌ عامل‌های پیشین اپل در آن تکرار شده‌ است. اما تفاوت نسخه جدید سیستم عامل اپل با نسخه قبلی آن در طراحی و ظاهر آن نیست بلکه ظاهر این سیستم عامل درست مشابه سیستم عامل‌های قبلی iOS است.
 
تفاوت این سیستم عامل با نسخه‌های قبلی آن در اجرای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر سیستم عامل‌ها است که باعث می‌شود این سیستم عامل قدرت بسیار بالاتری برای اجرای برنامه‌های اینترنتی و آنلاین داشت باشد.
 
با اینکه مقایسه جزئیات این دو سیستم عامل اندروید و اپل در حال حاضر امر غیر ممکن است اما می‌توان با اطمینان گفت که هر دو سیستم عامل بهترین‌ها در نوع خود در بازار تجارت هستند.
 
حافظه:
 
آیفون 6 : 16 و64 و 128 گیگابایت، بدون حافظه microSD
 
نکسوس 6: 32 و 64 گیگابایت، بدون حافظه microSD
 
در حالیکه هیچ یک از این تلفن‌های هوشمند قابلیت افزایش حافظه را ندارند اما اپل با داشتن یک مدل 128 گیگابایتی در مورد حافظه گوی رقابت را از نکسوس می‌رباید. اگرچه از سوی دیگر اپل با عدم ارائه یک مدل 32 گیگابایتی نتوانسته نظر تمامی طرفداراتش را جلب کند چرا که امروزه تمام کاربران تلفن همراه 16 گیگابایت را به سرعت تمام می‌کنند اما 64 گیگابایت هم برای برخی حافظه زیادی است.
 
سخن آخر
 
با در نظر داشتن این نکته که هر دو تلفن هوشمند جدید نکسوس و اپل تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند اما هر کدام از آن‌ها تحولی را در دنیای تلفن‌های هوشمند به وجود آورده‌اند که غول‌های موبایل‌سازی دنیا باید به ناچار در ساخت مدل‌های خود پیرو یکی از این دو نوع موبایل باشند.
 
درحالیکه گوگل توانست درنهایت به اپل ثابت کند که تلفن‌های بزرگتر تلفن‌های نسل آینده در بازار هستند، اپل نیز به گوگل نشان داد که داشتن بهترین طراحی چه از نظر سخت‌افزاری و چه نرم افزاری مساله مهمی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.