تلفن همراه

گوشی

October 27, 2014
18:34 دوشنبه، 5ام آبانماه 1393
کد خبر: 65078

وجود نمایندگی اپل در ایران قویا تکذیب شد

بروز قارچ گونه نمایندگان برند اپل در ایران علی‌رغم استمرار تحریم‌ها علیه کشورمان موجب شده تا برخی از فعالان بازار موبایل با تکیه بر سرمایه مادی خود از این فرصت سوء استفاده کرده و به قولی از آب گل آلود ماهی بگیرند.
 
علی‌رغم اینکه هر از چندگاهی شاهد بروز و ظهور نمایندگی‌های مختلف اپل با عناوین متفاوت در سطح نمایشگاه‌های کشوری بودیم اما اخیرا گشایش ساختمانی با این عنوان در اتوبان کردستان توسط شرکت وقایع گستر فارس که خود را وارد کننده تلفن همراه و تجهیزات اپل عنوان می‌کند، آب پاکی بر دست فعالان دیگر که خود را نماینده رسمی می‌دانستند ریخت.
 
عکس از برنامه تلویزیونی پایش
 
اما این شرکت هم که خود را در ابتدا نماینده رسمی می‌دانست و سپس با اصرار اصحاب رسانه مجبور شد که از هویت غیرمستقیم خود پرده بردارد، همچنان در تعریفی که از خود ارائه داده آورده است "شرکت تعاونی وقایع گستر فارس در سال 1386 در استان فارس ثبت گردید. این شرکت در سال 1392 در اجرای دستورالعمل ساماندهی فعالیت نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی به شماره 222000740000 پس از اخذ مجوز فعالیت شرکت اپل موفق به کسب گواهی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه وزارت، فروش و خدمات پس از فروش محصولات Apple گردید و در حال حاضر به عنوان تنها وارد کننده رسمی اپل در ایران می‌باشد."
 
این ادعا در حالی مطرح شده که پیش از این رضا سمیع‌زاده رییس هیات‌ مدیره مرکز اپل ایران در رابطه با فعالیت این مرکز در ایران گفته بود که فعالیت مرکز اپل ایران هیچ مشکلی ندارد. البته نمایندگی رسمی در ایران وجود ندارد و هیچ‌کدام از شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند نماینده رسمی اپل در ایران هستند، به‌طور مستقیم مجوزی از شرکت اپل دریافت نکرده‌اند.
 
او افزود: پس از تحریم، ورود و فروش محصولات برخی از کشورها از جمله آمریکا در ایران ممنوع شده، حتی شرکت Dell هم نماینده رسمی در ایران ندارد، ولی اپل از همه برجسته‌تر است. سیاست اپل حتی این نیست که به‌طور واسطه مجوز نمایندگی برای شرکتی صادر کند. بنابراین ادعای نمایندگی رسمی در ایران، صرفا یک ادعای دروغین و دور ‌زدن قانون است.
 
رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران نیز در این خصوص گفت: در این مدت چند شرکت مدعی نمایندگی رسمی در ایران شده‌اند که این امر به‌هیچ‌‌وجه صحت ندارد و فقط یک شرکت، خدمات، گارانتی و کالای مناسبی را به مشتریان عرضه می‌کند اما سایر فروشگاه‌ها به‌ هیچ‌ عنوان نه خدمات‌شان منطقی بوده و نه کالایی که ارایه می‌کنند شناسنامه‌دار و قانونی است. اگر به سایت وزارت بازرگانی هم مراجعه شود، نام هیچ‌ یک از آنها در سایت وجود ندارد.
 
وی گفت: در موردبرخی از این  فروشگاه‌‌ها که چنین ادعایی دارند، شکایت‌هایی از سوی مردم داشته‌ایم.
در حالیکه برای ثبت نمایندگی روال تجاری خاصی در عرصه بین‌المللی وجود دارد و تجار بازرگان باید تأییدیه خود را در اختیار افرادی که مورد وثوق آنها هستند قرار دهند تا فرد بتواند ادعای نمایندگی غیرمستقیم را داشته باشد، اما این روال در کشور ما با کمی ابهام روبروست.
 
علاوه بر این برای نماینده بودن باید اصل ترجمه رسمی قرارداد نمایندگی با شرکت خارجی، تولید کننده یا شرکت وارد کننده ارائه شود در غیر اینصورت تمامی ادعاها پوچ است.
 
در روادید بازرگانی بین‌الملل برای کسانی که از عنوان نمایندگی برندی سوء استفاده کنند، قابلیت پیگیری حقوقی و قضایی وجود دارد و برند اصلی می‌تواند کشور دیگر را به دلیل سوء استفاده از موقعیت تجاری آن مورد خطاب جهت اخذ غرامت قرار دهد.
 
حال با تمامی این اوصاف، برنامه پایش در اقدامی جسورانه این شرکت را از برند مادر مورد استعلام قرار داد و در سوالی از اپل پرسید: "اخیرا در ایران برخی شرکت‌های IT خود را نماینده اپل مطرح می‌کنند، آیا این موضوع را تأیید می‌کنی؟"
اما اپل در جواب ضمن رد چنین ادعایی گفتته است: "اپل نه تنها هیچ فروشگاهی در ایران ندارد بلکه نماینده وابسته‌ای (غیرمستقیم) هم ندارد."
 
عکس از برنامه تلویزیونی پایش
 
 
پایش حتی در ارتباط با بررسی مشکلات کسب‌وکار، صحت چنین ادعایی را از کارشناسان داخلی نیز جویا شد و محمد حسین برخوردار در این باره گفت : معمولا مرکز امور اصناف مرجع تعیین کننده نمایندگی‌هاست. برای نماینده بودن باید اصل ترجمه رسمی قرارداد نمایندگی با شرکت خارجی، تولید کننده و یا شرکت وارد کننده را ارائه داد. همچنین به جای مدارک مذکور می‌تواند اصل تعهدنامه شرکت تولید کننده مادر را ارائه کند.
وی عنوان کرد: اگر شرکتی نمایندگی نداشته باشد و کسی به دروغ اعلام کرد که نمایندگی شرکت است باید مسئله را از طریق مجمع امور اصناف پیگیری کرد، اکنون این شرکت به دروغ اعلام کرده نمایندگی رسمی است در صورتیکه مرکز اصناف باید به شدت با این موضوع برخورد کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.