اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 28, 2014
13:46 سه شنبه، 6ام آبانماه 1393
کد خبر: 65100

سقف مجاز نرخ دیتای آزاد نسل سوم افزایش یافت

خبرگزاری تسنیم: تعرفه یکپارچه شده (GPRS و ۳G) اینترنت آزاد موبایل که قرار بود در بدبینانه‌ترین حالت یک ریال باشد، اکنون می‌تواند تا ۳.۷۵ ریال برای مشترکان اعتباری به ازای انتقال هر کیلو بایت داده افزایش یابد.
 
 
سخنگوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات روز گذشته از تصویب تعرفه جدید ارائه خدمات داده‌ در شبکه تلفن همراه خبر داد و گفت: به منظور یکسان‌سازی تعرفه در نسل‌های مختلف تلفن‌همراه پس از بررسی مصوبات شماره 45 و 142 کمیسیون که براساس آن تعرفه‌های مختلفی با تفکیک تکنولوژی برای نسل سوم و GPRS برای سیم‌کارت‌های دائمی از نیم ریال تا 14,8 ریال وجود داشت، در آخرین جلسه این کمیسیون که با حضور نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد، پس از بررسی تحلیل‌های ارائه شده از سوی آنان، سقف تعرفه هر کیلو بایت تبادل داده در شبکه تلفن همراه مستقل از تکنولوژی برای سیم‌کارت‌های دائمی 2.5 ریال تعیین شد.
عمیدیان پیش از این در گفت‌وگو با تسـنیم خبر از یکسان‌‌سازی تعرفه‌های مرتبط با تکنولوژی‌های GPRS و نسل‌های سوم و چهارم داده اما گفته بود که ذهن‌مان روی عددی بین نیم تا یک ریال است.
وی همچنین در ارتباط با اینکه چرا پیش از راه‌اندازی خدمات نسل‌های جدید ارتباطی تعرفه‌ها لحاظ نشد؟، عنوان کرد: بیشتر درصدد آن هستیم که فضا را رقابتی کنیم تا برمبنای فضای رقابتی، قیمت‌های پیشین مربوطه به GPRS شکسته شود
اما رئیس رگولاتوری در ارتباط با تعرفه‌های آزاد نسل‌های جدید به تسنیم گفت: اپراتورها باید همان تعرفه سه ریال را برای نسل‌های جدید (3G و 4G). لحاظ کنند در غیر اینصورت تخلف کرده‌اند.
قضیه از این قرار بود که در بدو اعطای مجوزهای 3G و 4G به اپراتورهای اول و دوم ارتباطی (همراه اول و ایرانسل)، گفته شد که تعرفه‌های این نسل‌ها برای این اپراتورها همچون رایتل یعنی همان نیم ریال است اما کمی بعدتر و با شروع خدمات اپراتورها در بسترهای ارتباطی جدید، شاهد بودیم که تعرفه آزاد استفاده از دیتای موبایل کمی کمتر از GPRS و سه ریال عنوان شد.
اما زمانیکه مسئولان تصمیم‌گیر با فشار رسانه‌ای روبرو شدند، عنوان کردند که درصدد یکسان‌سازی تمامی تعرفه‌های ارتباطی در زمینه دیتا هستند و از این جهت نرخ‌ها کاهش می‌یابد و به نیم تا یک ریال می‌رسد.
معاون وزیر ارتباطات و رگولاتور ارتباطی در این باره به تسنیم گفت که خیال‌تان راحت باشد که دیتای یکسان‌سازی شده بیشتر از نیم تا یک ریال نمی‌شود اما عملا نرخی که برای سیم‌کارت‌های دائمی در نظر گرفته شده 2.5 ریال است که عملا تفاوت چندانی با نرخ کنونی که سه ریال است، ندارد.
با این حال، عمیدیان معتقد بود که نرخ دیتای نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی در بسته‌های در نظر گرفته شده توسط اپراتورها کمتر از نیم ریال می‌شود. در حالیکه تعیین نرخ بسته از وظایف رگولاتوری نیست زیرا طرح‌های تشویقی از جمله اختیارات اپراتورها به حساب می‌آید که برای جذب مشترک بیشتر صورت می‌گیرد.
وزیر ارتباطات هم در ارتباط با گلایه بسیاری از مشترکان تلفن همراه مبنی بر اینکه چرا با آمدن نسل‌های سوم و چهارم، تفاوتی در هزینه‌های اینترنت موبایل حاصل نشد؟، به تسنیم گفت: اینترنت نسل سوم ارزان‌تر از GPRS است تنها باید ایستاد تا پوشش نسل‌های جدید کامل شود.
چیزی که در عمل شاهد آن هستیم، تفاوت چندانی با نسل قدیم ندارد زیرا تعرفه GPRS (دیتای موبایل در نسل2 و 2.75) در ساعات پیک برای اپراتورهای اول و دوم 4 و 5 ریال و برای ساعات غیر پیک یک ریال به ازای انتقال هر کیلو بایت داده بود اما اکنون به 2.5 ریال رسیده که با میانگین قیمت‌های قبلی تفاوت خاصی را نشان نمی‌دهد.
ثانیا تعرفه آزاد استفاده از اینترنت نسل‌های سوم و چهارم از زمان آغاز به کار اپراتورهای اول و دوم ارتباطی (شهریور ماه تاکنون)، 3 ریال بوده که در مصوبه اخیر به 2.5 ریال رسیده است.
نکته قابل تأمل هم در این است که این نرخ‌ها برای سیم‌کارت دائمی است و اگر رجوعی به مصوبات قبلی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات داشته باشیم، متوجه می‌شویم که دست اپراتورها برای افزایش 50 درصدی نرخ‌ها در زمینه سیم‌کارت‌های اعتباری باز است.
با این حساب، همراه اول و ایرانسل می‌توانند تعرفه‌ 3.75 ریالی را که سقف تعرفه اعتباری می‌شود، به ازای انتقال هر کیلو بایت داده از طریق اینترنت آزاد برای مشترکان خود لحاظ کنند؛ بنابراین اتفاقی که در عمل برای مشترکان اعتباری می‌افتد افزایش نرخ استفاده از دیتای آزاد است.
اگر اپراتورها سقف تعرفه سیم‌کارت‌های اعتباری را لحاظ کنند، مشترکان اعتباری در بدترین حالت با 0.25 درصد کاهش هزینه نسبت به هزینه‌های GPRS به ازای انتقال هر کیلو بایت داده مواجه می‌شوند.
مصوبه‌ای که قرار بود در بدترین حالت 3 ریال کاهش هزینه در استفاده دیتای آزاد را برای مشترکان ارتباطی به دنبال داشته باشد اکنون از جذابیت افتاده و مشترکان را منتظر تصمیم اپراتورها برای برخورد با چنین مصوبه‌ای کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.