اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 30, 2014
18:57 پنجشنبه، 8ام آبانماه 1393
کد خبر: 65126

نصرالله جهانگرد: سلامت اقتصاد کشور با دولت الکترونیک محقق می‌شود

معاون وزیر ارتباطات گفت: با ایجاد دولت الکترونیک، به دنبال ایجاد ساختار اقتصادی سالم برای کشور هستیم.

 
 
جهانگرد با بیان اینکه دولت برای توسعه کشور از صنعت فناوری اطلاعات به عنوان ابزار توسعه پرشی استفاده می کنند گفت: سیستم های اطلاعاتی به عنوان ابزارهای کلیدی مطرح اند و دیتاهای مکان محور، سرمایه توسعه است و ارزش افزوده خلق می کند.
 
جهانگرد با تاکید بر اینکه 80 درصد دیتایی که ثروت ایجاد می کنند مکان محور هستند افزود: ما از این فناوری نه به عنوان یک ضرورت بلکه به عنوان ابزاری برای توسعه کشور نگاه می کنیم.
 
وی آیین نامه نوشته شده و مصوبه شورای عالی اداری فناوری اطلاعات را نگاشت قانونی یک تفکر تکنولوژیکی دانست و افزود: به جرات می توان گفت تفکر برای پیاده سازی دولت الکترونیک از جنبه حقوقی، نگاشتن این آیین نامه است.
 
وی با اشاره به اینکه در توسعه دولت الکترونیک نه تعلق دستگاهی برای ما مهم است و نه منفعت خاصی افزود: با ایجاد دولت الکترونیک به دنبال ایجاد ساختار اقتصادی سالم برای کشور هستیم و اگر در این باره تصمیمی گرفتیم که از نظر اهل خرد کارشناسی نبود حتما به ما اعلام کنید.
 
معاون وزیرارتباطات با بیان اینکه در بحث استانداردسازی و رعایت مقررات یکپارچه مشکلات عدیده ای داریم افزود: نهاهای مختلف همچون سازمان ثبت احوال ، شهرداری ها و بانک ها، در زمینه الکترونیکی کردن خدمات، پیشرفت زیادی داشته اند
 
جهانگرد به چالش تعامل بین سازمان ها و شرکتها در بحث الکترونیکی کردن خدمات اشاره کرد و ادامه داد: در تعامل سازمانی عقب هستیم و باید همراه با برخورداری از تحولات به سطح مشترکی ازتعاملات، دست یابیم.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حوزه پول الکترونیک و هویت  (به لحاظ آیین نامه) در مرحله ارتقاء هستیم افزود: نباید با ایجاد تکنولوژی ، بوروکراسی جدید تولید کنیم چراکه شدت علاقه به تک روی در بحث برخورداری از خدمات سرویس های الکترونیک، خود ایجاد بوروکراسی خواهد کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه ایجاد تفاهم سازمانی، با حداکثر ارائه خواسته ها امکان پذیر نیست افزود: برای تعامل بین دستگاهی نیازمند کوتاه  آمدن و حداقل خواهی هستیم تا این مشارکت زمینه رشد را فراهم کند.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مسئله استانداردسازی، کدینگ ، اصلاح ساختار فرایند اداری IT ،تغییر ، تبدیل و انتقال را ضروری برشمرد و گفت: برخی ساختارها در زمینه حذف مجوزها با ما مقاومت می کنند اما  در اصلاح ساختارها جدی هستیم.
 
وی بر یکپارچگی امضاء الکترونیک تاکید کرد و افزود: لازم است استانداردهای اداری را با قاطعیت اجرایی کنیم تا بتوانیم در سطح ملی از زبان مشترک استفاده کنیم.
 
جهانگرد برون سپاری درسازمانها ودستگاههای دولتی را ضروری برشمرد و ادامه داد: لازم است دستگاهها از جریان امورات جاری آزاد شوند تا کار فکری در دستگاهها رونق یابد و اسباب توسعه ، رشد و نوآوری فراهم شود.
 
وی رویکرد سازمان فناوری اطلاعات در رابطه با دولت الکترونیک را رویکرد ترکیبی اجتماعی ، اقتصادی و فنی دانست و افزود: به دنبال  آن هستیم تا استاندارد و هوشمندسازی ساختمان های کشور اجباری شود که این موضوع به حوزه  مهندسی کشور کمک خواهد کرد.
 
رئیس دولت الکترونیک به تداخل حوزه های مرتبط با امنیت اشاره کرد و گفت: با هماهنگی نهادهای بالادستی موضوع امنیت را ساماندهی می کنیم تا با یکپارچه سازی،  اثربخشی نیز در این بخش تقویت شود.
 
جهانگرد  اظهار کرد: در زمینه زیرساخت هیچ دستگاهی نباید خود را معطل شبکه کند؛ چرا که شبکه موجود است و اپراتورها موظفند این شبکه را در اختیار متقاضیان قرار دهند.
 
وی به شکاف کشور ایران و کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: شکاف دیجیتالی مرتبط با مباحث امنیتی است و اگر نتوانیم این فاصله را پر کنیم بازار را از دست خواهیم داد و دیگران بر ما سوار خواهند شد.
 
وی اظهار کرد: رویکرد سازمان فناوری اطلاعات محدودیت نیست بلکه ایجاد تسهیلات و کم کردن خانه های بوروکراسی، برای ایجاد تمرکز و هماهنگی ملی است.
 
نسخه جدید خدمات مدیریت کشوری در راه مجلس است
نسخه جدید قانون خدمات مدیریت کشوری در دولت تهیه شده و قرار است در صحن علنی مجلس مطرح شود.
دکتر شاه پری معاون امور سیستم ها و دولت الکترونیک معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت رئیس جمهور در همایش الزامات اجرایی نقش راه توسعه دولت الکترونیکی در سخنانی با عنوان "تبیین تکالیف دستگاه های اجرایی و استانداریها بر اساس آیین نامه توسعه خدمات الکترونیکی" با اشاره به ماده 37 و 40 فصل 5 قانون خدمات مدیریت کشوری که ارتباط مستقیم با حوزه دولت الکترونیک دارد گفت: این مواد به صورت کاملتر مجددا در نسخه جدید این قانون که در دولت هست و قرار است در صحن علنی مجلس مطرح شود، وجود دارد.
شاهپری به سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغ مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت : بندهای 15 17 18 12 این ابلاغیه مستقیماً به دولت الکترونیک مربوط است و سایر بندها نیز به نوعی با این حوزه مرتبط است.
 
وی با بیان بند ج ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه افزود: این ماده دولت را مکلف کرده نقشه راه دولت الکترونیک را تهیه و خدمات را به مردم ارایه دهد.
 
معاون امور سیستم ها و دولت الکترونیک معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت رئیس جمهور از تهیه 8 برنامه خبر داد و گفت: این 8 برنامه در قالب نقشه راه اصلاح نظام اداری تهیه و بند 2 آن توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی نظام اداری را در بر می گیرد و در نظر داریم برای ارزیابی سال جاری دستگاه های اجرایی از بین این 8 برنامه امتیاز دولت الکترونیک را از 200 به 350 ارتقا دهیم.
 
وی خاطر نشان کرد: در جشنواره شهید رجایی امسال تقریبا کسانی که به عنوان کارشناس و مدیر نمونه انتخاب شده اند اغلب در حوزه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک فعال بودند.
 
شاهپری در ادامه در زمینه آیین نامه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی مصوب شورای عالی اداری اظهار داشت: در این زمینه پس از مطالعات و بررسی کشورهایی نظیر کانادا، آمریکا سنگاپور، آلمان، مالزی، ژاپن، کره جنوبی و عربستان زیرساخت های دولت الکترونیک در این کشورها بررسی و بهترین کارها و اقدامات انجام شده از سوی آنان احصا و بر مبنای این مطالعات اقدامات اساسی برای تحقق آیین نامه پیش بنیی شد.
 
وی با اشاره تهیه مدل مفهومی نقشه دولت الکترونیک کشور افزود: طبق ماده دوم آیین نامه قرار است تا پایان سال 93 شناسنامه خدمات دولت الکترونیک دستگاه های اجرایی توسط این دستگاه ها تکمیل شود.
 
شاه پری در مورد اصلاح بهبود روشهای انجام کار نیز افزود: دستگاه های اجرایی طبق ماده سوم آیین نامه موظف شدند با هدف تسریع در انجام کار و کاهش هزینه ها و زمان، روشهای انجام کار خود را در وب سایت ها قرار دهند و مستندات لازم را جهت تایید به معاونت توسعه ارائه دهند.
 
وی همچنین از تهیه پیش نویس آیین نامه آموزش کارکنان در سه سطح مدیران، کارشناسان فنی و کلیه کارمندان در حوزه IT و دولت الکترونیک با کمک تمام دستگاه ها خبر داد و گفت: انتظار داریم این پیش نویس تا یک ماه دیگر نهایی و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شود.
 
شاه پری از آمادگی کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی رییس جمهوری در دریافت هرگونه پیشنهاد سازنده خبر داد و گفت: باید برنامه عملیاتی توسعه دولت الکترونیک دستگاه های اجرایی به امضای کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی ریاست جمهوری برسد.
 
هدف اصلی نقشه جامع دولت الکترونیک توانمند سازی دولت است
نقشه جامع دولت الکترونیک با حمایت های رئیس جمهور تدوین شد که در اصل به دنبال راهکارهایی جهت توانمند سازی هر چه بیشتر دولت است.
 
 
رضا باقری اصل در همایش الزامات اجرایی نقشه راه توسعه دولت الکترونیکی اظهار داشت: در برنامه توسعه دولت الکترونیک  بر ابزارهای توانمند ساز دولت تاکید داریم.
جانشین دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات در تعریف دولت به عنوان نهادی که به اراده عمومی شهروندان شکل می گیرد گفت: در واقع پارادایم های دیوان سالاری امروز تغییر کرده است، امروز دولت را یک دولت کارآفرین می دانیم و نه خدمت رسان.
وی دولتی چابک ، در دسترس، مشارکت جو، شفاف و پاسخگو را هدف دولتی توانمند عنوان کرد و گفت: دولت الکترونیک باید در برگیرنده کل نظام باشد و همه ارکان اجرایی در ارائه خدمات به شهروندان دخیل باشند.
جانشین دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات گفت: با یک برنامه منسجم در طول مدت زمان کوتاهی ، می توان این رتبه  کشور را در شاخص دولت الکترونیک در دنیا ارتقا بخشید.
باقری اصل با اشاره به  مرکز تبادل اطلاعات ملی  افزود: پایگاههای اطلاعات کشور به این مرکز متصل می شوند و اطلاعات پایه، بر اساس بند ج ماده 46 ، استعلام می شود؛ پس آنچه در دولت الکترونیک مطرح است، تبادل دیتا بین دستگاههای مختلف است.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مردم در دولت الکترونیک امکان دسترسی به بخش های واحد خدمات را پیدا می کنند گفت: نقش سازمان فناوری اطلاعات ایجاد زیرساخت حاکمیت الکترونیک برای دولت است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.