فناوری اطلاعات

November 4, 2014
20:06 سه شنبه، 13ام آبانماه 1393
کد خبر: 65197

نام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی از کجا آمده است؟

ترجمه ندا لهردی: نام‌ها و نشان‌ها مفاهیم و معناهای مختلفی را با خودشان دارند که گاه شاید بی هیچ دلیل خاصی می‌شوند صفت یک شخص، یک وسیله یا حتی یک شرکت. 
با این حال اما نام‌ها به صورت پیش فرض به دلایلی خاص و البته جالب انتخاب می‌شوند و می‌مانند. درست به همین دلیل هم هست که اغلب جست‌وجو در دلایل نام‌گذاری‌ها می‌تواند حقایقی جالب و حتی گاه تاریخی و مهم را روشن کند. در دنیای برندهای معتبر و جهانی، نام شرکت‌های شناخته شده بهتر است اگر مفهومی شخصی را هم در خودش دارد، در نهایت قابل اعتماد باشد.  با این اوصاف است که برای بسیاری آگاهی از معنا و مفهوم واقعی نام شرکت‌های بزرگ و دلایل انتخاب آنها جالب می‌شود. در این میان شرکت‌های تکنولوژی که در سال‌های اخیر روند رشد بسیار خوبی را پشت سر گذاشته‌اند و با ورود به زندگی روزمره افراد از طریق محصولات و خدمات مختلف شان بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، جالب توجه هستند. به این ترتیب است که مجله آنلاین The Next Web به‌تازگی به بررسی روش انتخاب نام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی پرداخته است که آن را در اینجا می‌خوانیم.
 
Samsung: کلمه Samsung در زبان کره‌ای به معنای سه ستاره است و برای این شرکت انتخاب شد تا نشانه‌ای از سه ویژگی بزرگ، گسترده و قدرتمند باشد. اولین محصولات این شرکت شامل مواد غذایی خشک شده مانند ماهی، سبزیجات، رشته‌های سوپ و میوه بودند و حالا این شرکت در زمینه‌های مختلف صنعتی فعالیت می‌کند. شرکت Samsung این روزها اما بیشتر به خاطر موبایل‌های هوشمند و دیگر لوازم مصرفی الکترونیکی‌اش در بازار شناخته می‌شود. این شرکت از سال 1987 به جمع پنج تولیدکننده برتر لوازم الکترونیکی دنیا پیوسته است. این شرکت تا سال 1993 هم از این سه ستاره معروفش در لوگوهای مختلفش استفاده می‌کرد.
 
Nokia: صرف‌نظر از سرنوشتی که این شرکت فنلاندی به دنبال عدم حضور قدرتمند در بازار موبایل‌های هوشمند و خریده شدن توسط شرکت مایکروسافت پیدا کرد، Nokia بیشتر به خاطر حضور در صنعت موبایل شناخته می‌شود. این شرکت اما در ابتدا به‌عنوان یک آسیاب چوبی بزرگ فعالیت می‌کرد که با بهبود جریان آب توانست تجارتش را گسترش داده و به صنعت کاغذ روی بیاورد. این شرکت کارخانه دیگری را در سواحل رودخانه نوکیانوریتا در حاشیه شهر نوکیا احداث کرد و به این ترتیب نام برندش را از همین شهر الهام گرفت تا در نهایت در سال 1871 این نام را برای خودش انتخاب کند. 
 
Apple: این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان و ارزشمندترین آنها این روزها حسابی مورد توجه قرار می‌گیرد. استیو جابز موسس افسانه‌ای و پرطرفدار این شرکت در این مورد گفته است: «پیشنهادهای مختلفی مثل Matrix Electronics برای انتخاب نام شرکت پیش رو داشتیم، اما در نهایت Apple Computer انتخاب و قطعی شد. در واقع این گزینه انتخاب شد چون پیشنهاد بهتری وجود نداشت.» او درباره انتخاب نام اپل گفته است: «بخشی از این انتخاب به دلیل علاقه زیاد من به میوه سیب است و بخش دیگر به این علت است که کلمه Apple در دفتر تلفن بالاتر از Atari –شرکتی که در آن کار می‌کردم- قرار می‌گیرد.» در سال 2007 کلمه Computer از ادامه نام این شرکت حذف شد تا نام آن تنها Apple باقی بماند.
 
LG: مثل بسیاری از شرکت‌های دیگر شرکت LG هم کارش را با نام فعلی‌اش آغاز نکرد. این شرکت در سال 1958 با نام GoldStar تاسیس و راه‌اندازی شد. شرکت همکار دیگری به نام Lak-Hui که Lucky تلفظ می‌شود، با این شرکت بسیار نزدیک بود تا اینکه شرکت Lucky Goldstar متولد شد. به این ترتیب بود که نام این شرکت به تدریج به LG تغییر پیدا کرد که این روزها برای همه شناخته شده است. شعار این شرکت Life’s Good (زندگی خوب است) هم بر همین اساس انتخاب شده است. 
 
HTC: بسیاری معتقدند که نام این شرکت از عبارتHigh-Tech Computer که الهام‌بخش حوزه فعالیت آن است، گرفته شده است. این در حالی است که دلیل دیگری هم برای انتخاب این شرکت وجود دارد. در سال 1997 این شرکت توسط «اچ-‌تی- چو» و «چر وانگ» تاسیس و راه‌اندازی شد. این دو نفر تصمیم گرفتند تا از نام‌های خودشان برای انتخاب اسم این شرکت استفاده کنند تا به این ترتیب HTC متولد شد. 
 
Spotify: این شرکت در سوئد تاسیس و راه اندازی شد، اما کلمه Spotify واقعا به نظر نمی‌رسد که معنای خاصی در زبان سوئدی بدهند هر چند که سرویس ترجمه گوگل همچنان آن را یک کلمه سوئدی به حساب می‌آورد. «دانیل اک» و «مارتین لورنتزون» موسسان این شرکت روزی کنار هم نشستند تا به نام شرکت تازه‌تاسیس‌شان فکر کنند در حالی که یکی از پیشنهادهایی که پیش‌رو داشتند کلمه کم شنیده شده‌ Spotify بود که در نهایت انتخاب شد. آنها خیلی راحت نام دامنه‌ای به همین نام را هم برای شرکت‌شان ثبت کردند تا برای همیشه در تاریخ ماندگار شود. حالا اما اک یکی از موسسان این شرکت می‌گوید: «ما می‌توانیم بگوییم که نام این شرکت را از دو کلمه SPOT به معنای نقطه و موقعیت و IDENTIFY به معنای تشخیص و شناسایی الهام گرفته‌ایم.»
 
Sony: این نام هم در واقع ترکیبی از عبارت‌های عامیانه لاتین است. در واقع نام Sony از تلفیق کلمه Sonus به معنای صدا و Sonny به معنای پسرم آمده است. البته این شرکت در سال 1946 با نام Tokyo Tsushin Kogyo K.K یعنی شرکت مهندسی مخابرات توکیو یا به طور ساده‌تر Totsuko تاسیس شد. در دهه 1950 وقتی این شرکت قصد ورود به بازارهای جهانی را داشت به دنبال نامی کوتاه و بهتر بود. این شرکت ابتدا نام اختصاری TTK را انتخاب کرد، اما متوجه شد که این نام قبلا به یک شرکت دیگر اختصاص یافته است. در نهایت همین نام Sony از تلفیق کلمه Sonus و Sonny انتخاب شد. 
 
Nintendo: نام این شرکت به شیوه‌ای پیچیده و سخت‌تر از دیگر شرکت‌های تکنولوژی انتخاب شده است. این شرکت اعلام کرده که نامش را از ترجمه تحت‌اللفظی عبارت ژاپنی به معنای «شانس را به سرنوشت بسپارید»، گرفته است. در واقع این انتخاب به فعالیت اولیه این شرکت به‌عنوان یک شرکت فعال در زمینه بازی‌های بخت‌آزمایی و شانسی مربوط می‌شود. 
 
Amazon: نام این شرکت قرار بود واژه‌ای مانند کادابرا یا سخنان نامفهوم این چنینی باشد که بیشتر در کلام ساحران و جادوگران می‌آید. جف بزوس موسس این شرکت می‌خواست که سایت خرده فروشی کتابش عملکردی راحت و سریع درست مانند سحر و جادو داشته باشد. در سال 1994 نام Jeff Bezos به صورت رسمی انتخاب شد ولی در نهایت این وب‌سایت در سال 1995 با نام Amazon که برگرفته از رودخانه آمازون که بزرگ‌ترین رودخانه دنیاست، به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفت. در واقع جف بزوس نگران بود که مردم هنگام شنیدن نام کادابرا دچار اشتباه شوند. در آن زمان پیشنهادهایی مانند Relentless.com هم برای این شرکت وجود داشت، اما بزوس و همسرش به این نتیجه رسیدند که این نام کمی گمراه کننده است و به همین دلیل ترجیح دادند نام Amazon همچنان باقی بماند و حفظ شود.
 
Google: شاید بسیاری دلیل نام‌گذاری این شرکت را بدانند. نام این شرکت از املای غلط Googol کلمه‌ای به معنای عدد 10 به توان 100 گرفته شده است. دلیل این انتخاب هم آن بود که سرگئی برین و لری پیج موسسان این شرکت می‌خواستند از طریق موتور جست‌وجوی جدیدشان دسترسی افراد به حجم قابل توجهی از اطلاعات را فراهم بیاورند. نام دامنه Google هم در ماه سپتامبر سال 1997 به ثبت رسید. چیزی که شاید بسیاری هنوز نمی‌دانند این است که نام مستعار این موتور جست‌وجو در ابتدا BackRub بود. اما حالا حتی نمی‌توانیم تصور کنیم که BackRub مانند Google به راحتی در گفت‌وگوهای روزمره مورد استفاده قرار بگیرد. 
 
Microsoft: شرکتی که حالا در سراسر دنیا شناخته می‌شود، در سال 1975 تنها کورسوی امیدی برای بیل گیتس و پل آلن محسوب می‌شد. این شرکت به صورت رسمی در آوریل 1975 تاسیس شد، با نامی برگرفته از ترکیب دو کلمه microprocessor به معنای میکروپردازنده و software به معنای نرم‌افزار. این نام در واقع می‌خواست هدف این شرکت را که ساخت و تولید نرم افزار برای سیستم‌های میکروپردازشی مانند Altair 8800 بود، نشان بدهد. در سال 1977 این شرکت اولین دفتر بین‌المللی خودش را در ژاپن و با نام ASCII Microsoft افتتاح کرد. این شرکت بعدا دفتر بعدی خودش را در شهر واشنگتن راه‌اندازی و نام Microsoft Inc را به صورت رسمی برای خودش انتخاب کرد. 
 
Facebook: این روزها دیگر تقریبا اغلب مردم دنیا فیس‌بوک را می‌شناسند و یا در این شبکه اجتماعی عضو هستند. درست به همین دلیل هم حتی فیلمی درباره شکل گیری این شرکت و روند رشد آن ساخته شد. به طور خلاصه نام Facebook در واقع نام فهرست دانشجویان بعضی دانشگاه‌ها در آمریکا است که به دانشجویان تازه وارد داده می‌شود تا بتوانند کمی درباره آدم‌های اطرفشان بیشتر بدانند. 
 
Mozilla: در سال 1994 گروهی در شرکت Netscape به این فکر می‌کردند که برای مرورگر اینترنتی خودشان به نام موزاییک چه نام بهتری انتخاب کنند که رقابتی، جالب و مورد توجه باشد و آنها در نهایت به کلمه گودزیلا رسیدند. آنها در نهایت موزاییک و گودزیلا را ترکیب کردند تا به نام Mozilla رسیدند.
 
Wikipedia: روند انتخاب نام این شرکت کمی پیچیده بود. این دانشنامه آنلاین بزرگ با نام Nupedia و به عنوان یک محصول جانبی از شرکت تبلیغاتی جیمی والز یعنی Bomis کار خودش را آغاز کرد. این  دانشنامه در اولین سال فعالیتش تنها 12 مقاله داشت و تیم کاری آن با خودشان فکر می‌کردند چطور می‌توانند روند کار این دانشنامه را سرعت ببخشند. این تیم به این نتیجه رسید که از نام WikiWikiWeb (یکی از اولین وب سایت‌های قابل ویرایش توسط افراد) استفاده کنند تا بتوانند مردم را به حضور و فعالیت در آن ترغیب کنند. به این ترتیب کلمه Wiki به تدریج وارد گفت‌وگوهای حوزه وب شد. این کلمه در زبان هاوایی به معنای سریع و تند است. 
 
Asus: شرکت Asustek که با نام Asus بیشتر شناخته می‌شود، توسط چهار کارمند سابق شرکت Acer در سال 1989 تاسیس شد. آنها نام شرکت‌شان را از نام اسب بالدار (Pegasus) در فرهنگ اساطیری یونان باستان الهام گرفتند. موسسان شرکت Asus معتقدند اسب بالدار حس قدرت، خلوص و روح ماجراجویانه را القا می‌کند و این همان هدفی است که آنها در تولید محصولاتشان دنبال می‌کنند. 
 
Lenovo: وقتی این شرکت در سال 1984 تاسیس شد، موسسان آن در اولین جلسه به این نتیجه رسیدند که نام Chinese Academy of Sciences Computer Technology Research Institute New Technology Development Company را برای آن انتخاب کنند! بعد از آن گروه موسسان این شرکت چینی نام Legend را برای حدود دو دهه برای این شرکت انتخاب کردند تا در نهایت در سال 2003 این شرکت برای بخش تجارت کامپیوتر خودش نامی مستقل با عنوان Lenovo را انتخاب کرد. کلمه Lenovo ترکیبی از دو واژه Le و Novo به معنای جدید در زبان لاتین است. 
 
Skype: این شرکت هم که در سال 2003 تاسیس شد، نام خودش را به خاطر عدم دسترسی به نامی که واقعا می‌خواست از آن استفاده کند انتخاب کرد. نام این شرکت از دو عبارت sky به معنی آسمان و peer-to-peer یعنی همتا به همتا گرفته شده است. 
 
Twitter: این شرکت در ابتدا کار خودش را با نام twttr و با الهام از شرکت Flickr آغاز کرد. جک دورسی یکی از موسسان این شرکت در این مورد گفته است: «ما گروهی از اسم‌های پیشنهادی را پیش رو داشتیم و بر سر کلمه twitch به معنای حرکت و کشش ناگهانی به نتیجه رسیدیم، چون حالت ویبره گوشی‌های موبایل را القا می‌کرد. اما این کلمه به تنهایی هم نمی‌توانست جالب باشد. بنابراین به لغت‌نامه مراجعه کردیم و به کلمه twitter رسیدیم که معنای چهچهه، هیجان و ارتعاش است. این دقیقا همان چیزی بود که ما می‌خواستیم.»
 
Yahoo: این شرکت در سال 1994 تاسیس و در ماه ژانویه سال 1995 نام آن انتخاب شد، وقتی که دامنه اینترنتی آن خریده شده بود. با این حال بیش از معنای اصلی این کلمه که به معنای شخصی بی ادب و خشن است، Yahoo شامل سر نام‌های Yet Another Hierarchical Officious Oracle بود. 
 
SEGA: این برند اگرچه دیگر چندان در دنیای تکنولوژی فعال نیست، اما همچنان حس نوستالژیک برای اغلب ما دارد. این شرکت که یک تولیدکننده ژاپنی بزرگ سخت‌افزار و نرم‌افزاری بازی بود در ابتدا در سال 1940 با عنوان Service Games کارش را در هاوایی شروع کرد. در سال 1951 این شرکت به توکیو منتقل شد تا بتواند بازی‌های سکه‌ای را تولید کند. این شرکت در سال 1965 با شرکت رقیب یعنی Rosen Enterprises ادغام شد و در نهایت شرکتی به نام SEGA Enterprises متولد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.