سیستم‌عامل و نرم‌افزار

لبه تکنولوژی

November 7, 2014
10:47 جمعه، 16ام آبانماه 1393
کد خبر: 65272

با ابداع نرم‌افزار شناسایی احساسات با دقت 94 درصد، صف بازرسی فرودگاهها کاهش می‌یابد!

محققان هندی موفق به تولید منحصربفردترین نرم‌افزار جهان شده‌اند که احساسات را از روی یک عکس چهره رمزگشایی می‌کند.
 
 
آزمایشات اولیه نشان از نرخ موفقیت 94 درصدی این فناوری در پیش‌بینی احساسات داشته است.
 
نرم‌افزار شناسایی چهره به اندازه‌گیری پارامترهای مختلف در عکس یک چهره مانند فاصله بین دو چشم فرد، ارتفاع از لبها تا بالای بینی و معیارهای مختلف دیگر پرداخته و سپس آنها را با تصاویر افراد در پایگاههای داده‌ای که با یک اسم خاص برچسب خورده‌اند، مقایسه می‌کند.
 
پژوهش جدید محققان دانشگاه GLA هند اکنون گام را فراتر گذاشته و احساسات به تصویر کشیده شده توسط یک چهره را شناسایی می‌کند.
 
به گفته محققان، شناسایی احساسات توسط هوش مصنوعی آینده به شکل ربات یا رایانه می‌تواند پیوند گمشده‌ بین انسان و محیطهای ماشینی را فراهم کند که بدون آن، تعامل مناسب بین این دو حوزه هرگز کاملا موفق نخواهد بود.
 
محققان یک رویکرد سه مرحله‌ای را برای نرم‌افزار آشکارساز احساس خود انجام داده‌اند. اولی شامل ایجاد الگوریتمی است که می‌تواند به دقت ویژگیهای چهره انسان را شناسایی و تعریف کند. مرحله دوم، موقعیتها و شکلهای مختلف چهره را بررسی کرده و در نهایت، مرحله سوم، این ویژگیها را با حالت احساسی فرد به منطور تصمیم‌گیری در مورد شاد، غمگین، عصبانی، شگفت‌زده، ترسیده یا منزجر بودن وی مرتبط می‌کند.
 
در آینده از این دستگاه می‌توان برای کاربری‌هایی مانند شناسایی عصبانیت، پرخاشگری یا ترس سرکوب‌شده در فرودگاهها به منظور شناسایی سریعتر افراد مظنون و کاهش صف انتظار بازرسی‌های فیزیکی بهره برد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.