اینترنت و شبکه

بازار سرمایه

November 9, 2014
17:32 یکشنبه، 18ام آبانماه 1393
کد خبر: 65342

توانمندسازی سالانه 31 هزار جوان برای کسب و کار در فضای مجازی

مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان گفت: لازم است به مهارت‌ها و دانش فضای مجازی در جامعه توجه شود، اما این مساله مغفول مانده است.
 
 
محمدرضا رستمی با حضور در غرفه وزارت ورزش و جوانان در بیستمین نمایشگاه مطبوعات با بیان مطالب بالا در پاسخ به پرسش ایسنا اظهار کرد: در کشور ما به علت توسعه ارتباطات جهانی و فضای اینترنتی، دسترسی به فضای مجازی افزایش پیدا کرده است، اما ما دانش و مهارت حداقلی برای استفاده از این فضا را داریم و حتی تحصیل‌کرده‌ها در نحوه استفاده از فضای مجازی ممکن است با آسیب‌هایی مواجه شوند.
 
وی تاکید کرد: لازم است جامعه را برای بهره‌برداری حداکثری از فضای مجازی و استفاده بهینه در جهت منافع اقتصادی کشور آموزش و سطح دانش و سواد رسانه‌ای آنان را افزایش دهیم.
 
مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان با بیان اینکه سبک زندگی در عصر رسانه را باید در اولویت قرار دهیم، اظهارکرد: سبک زندگی در عصر رسانه با سبک زندگی پیش از آن تفاوت دارد. نباید به گونه‌ای عمل کنیم که فضای مجازی به عنوان یک تهدید جدی محسوب شود و لازم است سبک زندگی عصر رسانه را آموزش دهیم. این در حالی است که در هیچ یک از بخش‌های کشور به این سبک زندگی توجه نمی‌شود.
 
رستمی با اشاره به ضرورت مدیریت زمان در عصر رسانه اظهار کرد: مدیریت زمان به عنوان یک مهارت در عصر رسانه مطرح است. در عصر رسانه‌ها زمان و مکان در نوردیده شده است، به گونه‌ای که مرزهای زمانی از بین رفته و در این شرایط باید زمان را به درستی مدیریت کنیم؛ اما بسیاری از افراد فاقد این مهارت هستند.
 
رستمی با بیان اینکه ابراز وجود در فضای مجازی یکی از مهارت‌های لازم محسوب می‌شود، تصریح کرد: به علت نبود شناخت کافی از این مهارت در ایران به شکل افراطی افراد به ابراز وجود در فضای مجازی می‌پردازند که در این شرایط لازم است مهارت ابراز وجود به درستی آموزش داده شود.
 
وی تاکید کرد: نباید ارتباطات خود را به فضای مجازی محدود کنیم، این در حالی است که جامعه ایران به علت نبود فرهنگسازی بیشترین حضور ارتباطی خود را محدود به شبکه‌هایی مانند واتس‌آپ و وایبر کرده و حداکثر حضور آنان در رسانه‌های مجازی مانند فیس‌بوک و گوگل پلاس دیده می‌شود.
 
مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی در حوزه‌هایی مانند اقتصادی، بین‌الملل، توسعه و رقابت فرهنگی با سایر کشورها، آموزش و توسعه آموزش رسمی و غیررسمی مغفول مانده است، تصریح کرد: لازم است به قابلیت‌های فضای مجازی و ابعاد مختلف آن توجه کنیم.
 
رستمی به ذکر مثالی از توانایی کاربران فضای مجازی در استفاده از قابلیت‌های این فضا پرداخت و اظهارکرد: اگر یک گروه هنری قصد معرفی خود را داشته باشد، یکی از بهترین ابزار برای برقراری ارتباط با دیگران، اینستاگرام است، اما من ندیده‌ام که آموزش‌های لازم درباره استفاده از قابلیت‌های چنین فضایی داده شده باشد.
 
وی افزود: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ابزارها در فضای مجازی، دستیابی به فرصت‌های اقتصادی و کسب و کار است؛ اما در زمینه نحوه استفاده از این ابزار نیز آموزش لازم داده نشده است.
 
مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان تصریح کرد: در حال حاضر موج منفی‌گرایی مخربی علیه فضای مجازی در ایران شکل گرفته است که تلاش می‌کند تمام اقدامات و اتفاقاتی که به صورت منفی در فضای اجتماعی و خانوادگی رخ می‌دهد را به نحوی به فضای مجازی ربط دهد که از جمله آنان به اسیدپاشی و آمار طلاق می‌توان اشاره کرد.
 
رستمی با بیان اینکه ما آسیب‌های ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی را رد نمی‌کنیم، گفت: این فضا آسیب‌های خاص خود را دارد، ولی شکل‌گیری موج مخربی درباره آن را به نفع جامعه و کشور نمی‌دانیم. منافع ملی ایجاب می‌کند از فضای مجازی در توسعه اهداف اقتصادی و اجتماعی بهره‌برداری کنیم و اثرگذارترین گروه در این فضا جوانان هستند.
 
توانمندسازی 31 هزار جوان برای کسب و کار در فضای مجازی
به گزارش ایسنا، دبیر کمیته فضای مجازی وزارت ورزش و جوانان درباره عملکرد این کمیته اظهارکرد: این کمیته نوپا قرار است به چند حوزه بپردازد که یکی از آنها حوزه اشتغال و کسب و کار در فضای مجازی است. در این جهت طرحی تهیه و به دولت ارسال شده و قرار است در کمیسیون تخصصی دولت مطرح و در هیات دولت درباره آن تصمیم‌گیری شود. در صورت تصویب این طرح، سالانه 31 هزار جوان را برای کسب و کار در فضای مجازی توانمند می‌کنیم.
 
وی افزود: به منظور افزایش مهارت‌ها و سواد رسانه‌ای جوانان برنامه ملی سواد رسانه‌ای را در نظر گرفته‌ایم که پیش‌نویس آن آماده شده است.
 
رستمی افزود: یکی دیگر از موضوعات مورد توجه کمیته فضای مجازی تدوین سند ملی فضای مجازی جوانان است. 10 سال قبل سند ملی آی‌پی و جوانان تصویب شد و در حال حاضر نیاز است این سند به روز شود و در جلسه این هفته کمیته فضای مجازی به این موضوع پرداخته می‌شود.
 
دبیرکمیته فضای مجازی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه یکی از ابزارهای رقابت نرم توسعه زبان ملی هر کشور است، گفت: لازم است تا حد امکان زبان فارسی را در فضای مجازی توسعه دهیم. در این جهت با شورای عالی فضای مجازی و فرهنگستان ادب زبان فارسی اقدامات مشترکی در این زمینه انجام می‌دهیم و قصد داریم به برنامه ملی توسعه زبان فارسی در فضای مجازی دست یابیم.
 
به زودی شبکه اجتماعی جوانان راه‌اندازی می‌شود
وی با بیان اینکه به زودی شبکه اجتماعی جوانان را راه‌اندازی می‌کنیم، اظهار کرد: مرحله آزمایشی این شبکه اجتماعی تا پایان امسال راه‌اندازی و مرحله نهایی آن تا سه ماهه اول سال 94 راه‌اندازی می‌شود.
 
دبیر کمیته فضای مجازی وزارت ورزش و جوانان افزود: مقدمات راه‌اندازی شبکه اجتماعی جوانان انجام شده و در حال انجام کارهای فنی آن هستیم. فرصت‌هایی در این شبکه طراحی شده که باعث می‌شود تعداد بسیار زیادی از جوانان به عضویت آن درآیند.
 
رستمی گفت: در حال حاضر گزارش‌های هدفمندی در جهت بیان مضرات استفاده از فضای مجازی تولید و به مسئولان ارائه می‌شود و این کار باعث می‌شود که آنان از این فضا احساس تهدید کنند. این در حالی است تهیه‌کنندگان این گزارش شناخت دقیق و درستی از فضای مجازی ندارند.
 
وی تاکید کرد: بیش از 90 درصد از کاربردهای توسعه فضای مجازی می‌تواند در جهت منابع اقتصادی و اجتماعی کشور باشد ولی این مزایا ناشناخته باقی مانده و فقط آسیب‌ها بزرگنمایی می‌شود.
 
دبیر کمیته فضای مجازی وزارت ورزش و جوانان درباره اقدامات وزارت ورزش و جوانان در حوزه فضای مجازی اظهارکرد: این وزارتخانه تلاش می‌کند تمام کارکردهای فضای مجازی را معرفی و برنامه عملی برای معرفی هرکدام از آنها داشته باشد تا برخوردهای سلبی و منفی با این فضا کاهش یابد.
 
افزایش سواد مجازی به عنوان اولویت حیاتی در نظر گرفته شود
رستمی با بیان اینکه نحوه برخورد جامعه با فضای مجازی مانند دست زدن کودک به کبریت روشن است، گفت: معمولا شناخت درستی از این فضا وجود ندارد و افراد بسیاری در فضای مجازی به اتلاف وقت و به بیان دیگر به ولگردی مجازی می‌پردازند. هرچقدر دسترسی به فضای مجازی را محدود کنیم حرص و ولع افراد برای ورود به آن افزایش می‌یابد و آنان بدون شناخت دقیق و درست، به استفاد از آن می‌پردازند. در این شرایط افزایش سواد مجازی به عنوان یک اولویت حیاتی باید در نظر گرفته شود.
 
وی تاکید کرد: در کشورهای مختلف دنیا آموزش سواد رسانه‌ای در افراد از مدارس در اولویت قرار می‌گیرد تا آنان از آسیب‌های اجتماعی این فضا مصون بمانند. در این شرایط یکی از اولویت‌های ما همکاری با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم برای آموزش افراد 14 سال به بالا در زمینه فضای مجازی است. البته پس از تدوین سند ملی فضای مجازی، وارد فاز اجرایی با این دو وزارتخانه می‌شویم.
 
دبیر کمیته فضای مجازی وزارت ورزش و جوانان درباره علت در نظر گرفتن سن 14 سالگی برای ارائه آموزش درباره فضای مجازی گفت: با توجه به آنکه وظیفه قانونی وزارت ورزش و جوانان از 14 سالگی به بعد است، ما ناگزیر هستیم این سن را برای این آموزش‌ها در نظر بگیریم.
 
رستمی با بیان اینکه بخشی از مشارکت سیاسی و اجتماعی در فضای مجازی قابل تحقق است، تصریح کرد: یکی از بهترین فضاها که امکان نقد و بررسی عملکرد سیاسی و اقتصادی دولت را می‌دهد، فضای مجازی است. جوانان علاقه‌مند در این فضا می‌توانند گروه‌هایی را تشکیل دهند و به نقد عالمانه و منصفانه فضای سیاسی کشور بپردازند.
 
وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال‌های آینده اظهار کرد: یکی از این فرصت‌ها نقد و بررسی عملکرد نمایندگان مجلس و فراکسیون جوانان در حوزه جوانان است. این کار باعث می‌شود جوانان به شناخت دقیقی از مجلس دست پیدا کنند و کسان دیگری نتوانند به صورت شعاری به جوانان بپردازند و از این طریق وارد مجلس شورای اسلامی شوند.
 
دبیر کمیته فضای مجازی وزارت ورزش و جوانان افزود: جوانان می‌توانند با اخذ مجوز راه‌اندازی سمن‌ها در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی مشارکت‌هایی داشته و اثرگذار باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.