اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

November 10, 2014
15:47 دوشنبه، 19ام آبانماه 1393
کد خبر: 65357

تبدیل نام به شماره تلفن؛ صدمیلیون‌تومان

مرضیه محمودی – شرق: قیمت‌ها متنوع است؛ از یک‌میلیون تا 500میلیون‌تومان برای یک خط تلفن همراه ثابت. اما این‌بار معیار اصلی تنها رندبودن و ردیف‌شدن اعداد پشت‌سر هم نیست، این‌‌بار بحث بر سر حروف است. یعنی اگر بخواهید خط تلفنی با نام خود داشته باشید یا مطابق حرفه‌تان، باید از چهارمیلیون تا 500میلیون‌تومان پول بدهید. شرکت‌های تلفن همراه این بار شماره‌های خود را با عنوان رندبودن اعداد یا مطابقت آن با تاریخ تولد و همسانی آن با شماره‌های مختلف نمی‌فروشند. اکنون موضوع فروش سیم‌کارت‌هایی است با نام و حرفه یا برند تجاری مشتری که اگر خریدار آن باشد، باید حداقل صدمیلیون‌تومان برای یک سیم‌کارت هزینه کند.
 
«فون‌واژه» اصطلاح جدیدی است در دنیای قیمت‌های سیم‌کارت‌های تلفن همراه؛ فون‌واژه که از آن با عنوان شماره رند اسمی، رند حروفی، شماره ترکیبی یا تلواژه هم یاد می‌شود، شماره تلفنی است که به‌جای اینکه با اعداد بیان شود با حروف بیان می‌شود. این نوع شماره‌ها از روی حروف مندرج روی دکمه‌های شماره‌گیر تلفن یا موبایل گرفته می‌شوند و به یادسپاری آنها بسیار راحت‌تر از به‌یادسپردن یک شماره تلفن عددی است. علت چاپ حروف روی دکمه‌های شماره‌گیر گوشی‌های تلفن این است که در آمریکا، اروپا و همچنین ایران، بعضی افراد و شرکت‌ها به جای اینکه شماره تلفن خود را با عدد بیان کنند، با حروف بیان می‌کنند. اکثر شرکت‌های تجاری بزرگ در دنیا فون‌واژه دارند. در ایران هم اولین‌بار مخابرات حدود دوسال پیش از این قابلیت واژه‌سازی اعداد استفاده تجاری کرد و شماره‌های ثابت خود را که به‌نام برندی خاص تعلق می‌گرفت، با قیمت‌های بسیار بالایی فروخت. اما فروش شماره براساس فون‌واژه از تلفن‌های ثابت به تلفن همراه رسیده و تجارت میلیونی در ایران راه انداخته است.
 
100 میلیون برای فون‌واژه‌ همراه اول
jamshid 0912سیم‌کارتی است که در یکی از سایت‌های خریدوفروش سیم‌کارت‌های رند، 50میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده است. 0912TARANEH هشتادمیلیون‌تومان قیمت دارد. یک شماره  talakob 0912 هم حدود صدمیلیون‌تومان می‌ارزد. بالاترین قیمتی که از فون‌واژه‌های در یکی از این سایت‌ها درج شده است، فون‌واژه service 0912 است که صدمیلیون‌تومان پیشنهاد شده است.
قیمت‌های بالای 80میلیون متعلق به شماره‌هایی است که می‌توان با آنها اسامی هفت‌حرفی ساخت و هیچ عددی باقی نمی‌ماند. چون به محض اینکه عددی به اول و آخر فون‌واژه اضافه می‌شود قیمت هم ناگهان پایین می‌آید. YAALI  091266پنج‌میلیون‌تومان می‌ارزد. MINA342 0912 هم حدود شش‌میلیون‌تومان. برخی فون‌واژه‌ها هم آشناست و هم معروف اما قیمت آن زیاد نیست. MANOTO1 0912 تنها یک‌میلیون‌تومان قیمت دارد. قیمت‌ها بالاست اما مدیر یکی از سایت‌های فعال در زمینه خریدوفروش فون‌واژه‌ها به «شرق» می‌گوید: ممکن است اکنون قیمت‌ها کمی تند باشد و حتی خریدوفروش چندانی صورت نگیرد اما کم‌کم این تجارت رونق می‌گیرد. چون در بررسی‌هایی که انجام شده شاید کمتر از 10درصد مردم از وجود فون‌واژه‌ها خبر‌دار باشند. به همین دلیل بازار خریدوفروش فون‌واژه‌‌ها هنوز داغ نشده است، اما فقط کافی است چند سالی بگذرد و تبلیغات لازم انجام شود. آن وقت است که این قیمت‌ها واقعی می‌شود. وی تاکید می‌کند مثلا یک نام خاص را در نظر بگیرید؛ amirali مگر چند شماره را می‌توان پیدا کرد که فون‌واژه آن را بتوان درست کرد؟ اما هزاران نفر با این نام وجود دارند که احتمالا دلشان بخواهد شماره‌شان amirali 0912 باشد آن وقت است که می‌توان این شماره را به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخت!
 
خط رایتل 20میلیون‌تومانی
فون‌واژه‌ها به دنیای سیم‌کارت‌های ایرانسل و رایتل هم وارد شده‌اند. قیمت‌ها البته کمی از سیم‌کارت‌های دایمی همراه اول کمتر است اما احتمالا قیمت 20میلیون‌تومان برای یک سیم‌کارت رایتل چندان متداول نباشد. یک سیم‌کارت رایتل 0920 با حروفی خاص از یک حرفه، 20میلیون‌تومان قیمت خورده است. باقی موارد هم از 800هزارتومان تا 10میلیون‌تومان در نوسان است. سیم‌کارت‌های ایرانسل هم با اسامی خاص یا برندی مشخص بین 400هزارتومان تا یکی،دومیلیون‌تومان قیمت خورده‌اند.
 
سیم‌کارتی با قیمت یک خانه
جدای از فون‌واژه‌ها، هنوز هم شماره‌های رند قیمت‌های نجومی دارند. رند گفتاری، رند ترازویی، رند میلیونی، رند پله‌ای و… همه مواردی است که بر قیمت سیم‌کارت‌ها تاثیر می‌گذارد. در میان سیم‌کارت‌های همراه اول، شماره‌های رند میلیونی قیمت بالایی دارند. شماره‌هایی که قیمت آنها از 155 تا 550میلیون‌تومان در نوسان است. شماره دیگری وجود دارد که تمام اعداد به ترتیب پشت‌سرهم آمده است که با یک جابه‌جایی کوچک به‌خاطرسپردن آن بسیار ساده است. این سیم‌کارت 400میلیون‌تومان می‌ارزد. همتراز قیمت یک خانه در تهران. نوع دیگری از شماره‌ها وجود دارد که رند ترازویی نام دارند. پیش‌شماره را که کنار بگذارید سه رقم در اول و سه رقم در آخر به‌صورت کاملا مشابه تکرار شده و تنها یک عدد در آن میان وجود دارد. مانند 4065406. این شماره بسته به نوع پیش‌شماره و میزان رندی اعداد دوطرف، از 10 تا 160میلیون‌تومان قیمت دارد. برخی شماره‌ها هم رند گفتاری هستند. آنها هم بین 280 تا 150میلیون‌تومان قیمت دارند.
 
«ده بیست س پونزده» 6میلیونی
در این میان ابتکار برخی از آگهی‌دهندگان جالب است برای رندکردن شماره‌شان. یک شماره رایتل 1020315، شش‌میلیون‌تومان قیمت خورده است. شماره نه رند است و نه فون‌واژه خاصی است. اما افراد را یاد یک شعر نوستالژیک می‌اندازد؛ «ده بیست س پونزده». برای خرید شماره‌ای با این ویژگی شاید پرداخت شش‌میلیون‌تومان زیاد نباشد. حتی اگر یک سیم‌کارت اعتباری رایتل باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.