فناوری اطلاعات

November 16, 2014
20:29 یکشنبه، 25ام آبانماه 1393
کد خبر: 65454

اذعان نشریه کانادایی به گسترش فناوری در ایران با وجود تحریم های غرب

روزنامه کانادایی 'وینیپگ فری پرس' در گزارشی با اذعان به ناکارآمدی تحریم های غرب، در این خصوص به جنب و جوش جوانان ایرانی در حوزه فناوری استناد کرد.
 
 
این نشریه نوشت: برخی مانند 'ایاد الکسار'، مدیر بخش خاورمیانه در شرکت آلمانی 'راکت اینترنت'، کار در ایران را بسیار دشوار می دانند. اما ایرانیان خود به آینده امیدوارند و معتقدند که فضای کسب و کار در کشور به ویژه در یکی دو سال اخیر بهتر شده است. 
 
نسل جوان، دانش آموخته و علاقمند به علم در ایران با وجود تحریم های غرب، مفاهیم تازه ای را مانند 'شرکت های نوپا'، 'شرکت های شتابدهنده' و 'سرمایه گذاری های خطرپذیر' در این کشور رواج می دهند.
 
نسل جوان علاقه مند به فناوری در ایران اکنون به سرمایه گذاری های پرمخاطره ای در این حوزه دست می زند و برخی معتقدند تهران روز به روز، به 'سیلیکون ولی' (پایتخت رایانه جهان در کالیفرنیا) شبیه تر می شود. 
 
وینیپگ فری پرس ضمن معرفی 'حسام' و 'نازنین' به عنوان دو سرمایه گذار 28 و 30 ساله ایرانی، افزود که این دو جوان 15 سال قبل، از نخستین افراد در میان همقطاران خود در کشور بودند که به اینترنت دسترسی داشتند و هم اینک پس از تجربه یک دوره اقامت در اروپا، به میهن بازگشته و به عنوان پیشگامان شرکت های نوپا در ایران، به دو کارآفرین در حوزه فناوری تبدیل شده اند. 
 
نازنین پس از مدتی کار در آلمان، به ایران بازگشته و کسب و کار گسترده ای را در فضای مجازی به راه انداخته است، به طوری که تارنمای وی هم اکنون یک میلیون مشترک ایمیلی دارد و هر روز 25 معامله انجام می دهد. 
 
وی یاداور شد: 'وقتی به ایران بازگشتم، هیچکس مفهوم شرکت نوپا (start-up company) را نمی دانست.' 
 
حسام هم در سایت کسب و کار اینترنتی خود، هم اکنون 10 هزار نرم افزار را که توسط بیش از دو هزار برنامه نویس ایرانی تولید شده است، عرضه می کند و طبق برآورد بنیاد جهانی شرکت های نوپا، شرکت وی 20 میلیون دلار ارزش دارد. 
 
'سعید' یک فعال دیگر ایرانی که موسس نخستین شرکت سرمایه گذاری های خطرپذیر در تهران است، گفت: 'اگر شما به روند کاربرد اصطلاح هایی مانند 'شرکت های نوپا'** و 'سرمایه گذاری های خطرپذیر' (venture capital firm) در ایران نگاه کنید، می بینید که تا چند سال پیش، کاربرد این واژه ها بسیار اندک بود اما اکنون رواج پیدا کرده است. 
 
سعید نیز که سابقه اقامت و کار در آمریکا را دارد، با اعتقاد به وجود زمینه مساعد برای شکوفایی در ایران، به کشور بازگشت و در تهران سرمایه گذاری کرد. 
 
به گفته این فعال ایرانی، جمعیت جوان و تحصیل کرده ایران، افزایش سرعت اینترنت و همه گیر شدن کاربرد تلفن های هوشمند و رایانه ها، زمینه را برای شکوفایی شرکت های نوپا فراهم می کند. 
 
براساس این گزارش، مشارکت در 'جشنواره وب ایران' نیز نشانه ای دیگر از شکوفایی فناوری ارتباطات در ایران است. سال 2008 که ایران این جشنواره را برای گزینش بهترین تارنماها آغاز کرد، تنها یکصد متقاض
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.