اپراتورها

امنیت

تلفن همراه

November 16, 2014
21:04 یکشنبه، 25ام آبانماه 1393
کد خبر: 65468

احتمال ورود دادستان به فیلترینگ پیام‌رسان‌های موبایلی

مهلت قوه قضائیه به وزارت ارتباطات برای حذف محتوای مجرمانه در پیام‌رسان‌های موبایلی نظیر واتس‌آپ، وایبر و تانگو به زودی به پایان می‌رسد؛ معاون قوه قضائیه می‌گوید: با پایان مهلت، درباره ورود دادستانی به موضوع تصمیم‌گیری می‌شود. پیش از این دادستان اعلام کرده بود در صورت عدم اقدام وزارت ارتباطات رأساً وارد عمل می‌شود.
 
 
در شهریورماه امسال، معاون اول قوه قضاییه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات از این وزارتخانه خواست تا ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو اقدام کند.
 
در این نامه حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به محمود واعظی اعلام کرده بود: نظر به انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی و … بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در هفته‌های اخیر از طریق برخی شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو که بعضا توسط دولت‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می‌شود و با عنایت به اینکه علی رغم استمهال سه ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فرآهم آوری امکان مسدود سازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه های موصوف و ارائه شبکه های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه های مذکور، مع الاسف تا کنون اقدام موثری به عمل نیامده است. لذا در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت الله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های یاد شده اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی در هر رده ای طبق قانون برخورد خواهد کرد.
 
وزیر ارتباطات: حذف محتوای مجرمانه آری؛ مسدود سازی خیر
 
چندی بعد وزیر ارتباطات در واکنش به این نامه اعلام کرد: درباره محتوای مجرمانه به طور جدی اعتقاد داریم که باید حذف شود و این حرف درستی است. اما این که با مسدود کردن بخواهیم این کار را درست کنیم، حرف دیگری است.
 
معاون قوه قضاییه: مهلت رو به اتمام است؛ دادستانی درباره ورود به موضوع تصمیم می‌گیرد
 
اما در حالی که مهلت یک ماهه اژه‌ای به وزارت ارتباطات به اتمام رسیده، معاون فناوری اطلاعات قوه قضاییه رسما اتمام این مهلت را یادآوری کرده است.
 
حمید شهریاری در خصوص نامه دادستانی به وزیر ارتباطات و اتمام مهلت، گفت: جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه مسئولیت اصلی دستگاه قضا است و این دستگاه باید پاسخگوی شکوائیه‌های مردم در زندگی واقعی و فضای مجازی باشد.
 
معاون فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: از آنجا که مواجهه فعال در حوزه کیفری از جمله فضای مجازی یکی از وظایف دادستانی است، نظر ریاست قوه قضاییه ورود به موضوع بوده است.
 
این عضو عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: مهلت یک ماهه رو به اتمام است و به زودی به پایان می‌رسد و سپس درباره روش عمل در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.
 
بی‌اعتنایی وزیر به مهلت؛ واعظی: از مهلت خبر ندارم
 
پس از این نیز وزیر ارتباطات در مورد پایان مهلت نامه اظهار داشت:‌ نامه‌ای نوشته شده اما درباره مهلت در این نامه چیزی نمی‌دانم، از این نامه‌ها هر روز مرتب در دستگاه‌های مختلف نوشته می‌شود، پیش از نامه همین سیاست را داشتیم، بعد از نامه هم همین سیاست را دنبال می‌کنیم.
 
محمود واعظی ادامه داد: در 8 ماه گذشته به دنبال طراحی فیلترینگ هوشمند بوده‌ایم و سرمایه گذاری زیادی نیز کرده‌ایم.
 
از آنجا که دادستانی در علت نامه خود به وزارت ارتباطات، گفته بود:« علیرغم استمهال سه ماهه وزیر و همکاران وی مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فرآهم آوری امکان مسدود سازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه های موبایلی و ارائه شبکه های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه های مذکور، مع الاسف تا کنون اقدام موثری به عمل نیامده است.» اکنون که یک ماه گذشته و همچنان وزارت ارتباطات اقدام قابل لمسی درباره فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های یاد شده انجام نداده، باید منتظر ماند و دید که آیا قوه قضاییه برابر مسئولیت خود برای مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه و برخورد با متخلفین از دستورات قضایی راسا وارد عمل می‌شود یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.