اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 18, 2014
11:50 سه شنبه، 27ام آبانماه 1393
کد خبر: 65481

اختلال موبایل و اینترنت صدای مردم را درآورد

علی ابراهیمی – همشهری : با گذشت بیش از ۲‌ماه از ورود اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه به عرصه اینترنت نسل ۳(۳G) رشد بی‌رویه تعرفه ارائه این خدمات توسط رگولاتوری و تشدید اختلالات اینترنت و مکالمات تلفنی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه موجب شده تا مشتریان عطای استفاده از اینترنت پرسرعت موبایل را به لقای رشد چندین برابری تعرفه‌هایی ببخشند که با تصویب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ شده و وزیر ارتباطات چندین بار وعده بازنگری و اصلاح آن را داده است.
در ذکر محاسن ارتقای فناوری اینترنت موبایل توسط اپراتورهای تلفن همراه همین بس که تقریبا از 3‌ماه پیش مکالمات روزمره تلفنی مشترکان (با توجیه ارتقای فناوری اینترنت به نسل 3و 4یا اجرای شبکه رومینگ ملی) نیز دچار اختلال شده و وزارت ارتباطات و اپراتورها هر بار وعده تازه‌ای برای رفع این اختلالات مطرح می‌کنند.
 
این رویه افزایش فناوری مکالمات تلفنی و اینترنتی موجب شده تا مشترکان تلفن همراه و کاربران اینترنت و موبایل به‌دلیل مواجهه با اختلالات بسیار در دسترسی، استفاده از سرویس‌های کم‌سرعت اما پایدار اینترنت قبلی را به ارتقای تکنولوژی اینترنت از نسل دوم به سوم ترجیح دهند. تا‌کنون تنها دستاورد ارتقای تکنولوژی اینترنت و خدمات مکالمات تلفنی اپراتورها در کشورمان تحمیل هزینه‌های بیشتر استفاده از خدمات اینترنتی به مشترکان اپراتورهای تلفن همراه و افزایش اختلالات شبکه مکالمات بوده که موجب کارت‌های زرد چند‌باره و فاقد اثربخشی به این اپراتورها شده است.
 
از سوی دیگر وزیر ارتباطات و مدیران عامل برخی اپراتورهای تلفن همراه که شبکه مکالمات تلفنی آنها با اختلالات بیشتری مواجه است، بازهم مشترکان را به صبوری برای تحمل این مشکلات دعوت‌کرده و وعده‌های تازه‌ای برای رفع اختلالات تلفنی و بازنگری در تعرفه‌های گران مصوب رگولاتوری می‌دهند.
 
افزایش تعرفه اینترنت نسل3
پس از ارائه مجوز راه‌اندازی نسل3 تلفن همراه به اپراتورهای اول و دوم در شهریور‌ماه امسال بود که با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هر کیلوبایت اینترنت موبایل برای نسل2و3 خدمات اینترنتی تلفن همراه 2.5ریال نرخ‌گذاری شد؛ نرخ‌گذاری‌ای که موجب تحمیل هزینه 262هزار تومانی برای مصرف آزاد یک گیگ اینترنت موبایل برای مشترکان 3اپراتورتلفن همراه می‌شد و واکنش مشترکان را به‌دنبال داشت. این در حالی بود که تعرفه قبلی که در سرویس GPRS به مشترکان ارائه، می‌شد یک تا 5ریال اما تعرفه اینترنت نسل3 که برای اپراتور سوم(رایتل) اعمال می‌شد 0.5ریال بود. انتظار می‌رفت با راه‌اندازی نسل3 و بهبود کیفیت و سرعت اینترنت همراه، تعرفه‌گذاری خدمات نسل3 از روال تعرفه‌گذاری برای اپراتور سوم تبعیت کند اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با نصف‌شدن تعرفه اینترنت GPRS، نرخ اینترنت 3G 5برابر تعرفه قبلی رایتل تصویب شد. واکنش مشترکان تلفن همراه موجب شد تا وزارت ارتباطات نیز ضمن ابراز نارضایتی از زیان مردم، وعده بازنگری در این تعرفه‌ها را با بررسی مجدد رگولاتوری مطرح کند؛ وعده‌ای که هنوز محقق نشده است.
 
وعده حل اختلالات موبایلی تا یک‌ماه
بیش از 2‌ماه از ورود اپراتورهای اول و دوم به عرصه ارائه اینترنت نسل3 یا 3G می‌گذرد و طی این مدت به واسطه ارتقای شبکه اپراتورها در موارد متعدد اختلالات و مشکلاتی برای مشترکان آنها ایجاد شده است. اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در حاشیه افتتاح پانزدهمین نمایشگاه ایران تلکام(14مهر‌ماه امسال) در پاسخ به خبرنگار ما در زمینه اختلالات تلفنی و کیفیت خدمات اینترنت اپراتورها وعده رفع این مشکلات را داده بود، بار دیگر وعده یک ماهه‌ای برای رفع این مشکل مطرح کرده است. در آن زمان منصور واعظی با بیان اینکه طی یک‌ماه گذشته اپراتورهای تلفن همراه اول و دوم به‌دنبال تغییر دکل‌های مخابراتی برای ارتقای کیفیت خدمات از نسل2 به3 و4 هستند که موجب افزایش اختلال در مکالمات تلفنی شده، اعلام کرد: کیفیت مکالمات تلفنی و خدمات اینترنتی اپراتورها متناسب با تعرفه‌ای که مردم پرداخت می‌کنند، بهبود نیافته است.
 
کیفیت نامناسب خدمات اپراتورها در حالی است که این وزارتخانه 25درصد در پهنای باند به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی تخفیف داده تا این شرکت‌ها 20درصد به مردم تخفیف دهند اما باتوجه به اختلالاتی که وجود دارد، از وضعیت مکالمات تلفنی و اینترنت راضی نیستیم و از مردم می‌خواهیم درصورت بروز مشکل و نارضایتی از کیفیت خدمات، شکایت خود را از طریق شماره تلفن 195به مسئولان ذیربط اعلام کنند.
 
اما روز گذشته وزیر ارتباطات وعده یک ماهه تازه‌ای را برای رفع این اختلالات مطرح و اعلام کرد: به مردم بشارت می‌دهیم که اختلالات همراه اول ظرف یک‌ماه آینده برطرف می‌شود. این اختلالات مربوط به هر 3 اپراتور نمی‌شود و تنها همراه اول است که چنین مشکلی دارد و آن هم به‌دلیل گستردگی شبکه و تجهیزات زیادی است که به این اپراتور تعلق دارد.
 
واعظی تأکید کرد: در این زمینه حق را به مردم می‌دهم و قبول دارم که آنها با مشکلاتی مواجه شده‌اند اما این بشارت را می‌دهم که هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا ظرف یک‌ماه آینده این مشکل برطرف شود. با احتساب این وعده وزیر ارتباطات باید انتظار داشت تا مشکلات مشترکان در زمینه اختلال مکالمات تلفنی همراه اول نهایتا تا نیمه آذر‌ماه محقق شود.
 
کارت زرد به اپراتورها
این وعده‌ها در حالی است که طی چند‌ماه اخیر کاربران موبایل با عدم‌پایداری شبکه، قطع و وصلی‌های گاه و بیگاه، از دسترس خارج شدن، خط رو خط شدن مداوم، قطعی حین مکالمه و اشغالی، پیغام‌های خطا در شماره‌گیری و به‌طور کل اختلالات در آنتن‌دهی مواجه بوده و از سوی دیگر کاربران اینترنت خانگی و کاربران اینترنت موبایل نیز برای ورود به دنیای اینترنت راه به جایی نمی‌برند. با این شرایط اتصال به اینترنت موبایل با GPRS و 3G در حالی کاملا مختل شده که قرار بود نسل سوم و چهارم موبایل در جهت افزایش کیفیت دسترسی مشترکان به اینترنت پرسرعت در دست ایرانیان قرار گیرد.
 
گرچه اجرای پروژه رومینگ ملی برای ۳ اپراتور موبایل کشور از مردادماه امسال با هدف بهبود پوشش شبکه آنتن‌دهی تلفن‌های همراه اجرا شده بود، اما اکنون به‌دلیل عدم‌همکاری اپراتورها در همپوشانی خدمات، این طرح خود به یکی از متهمان اختلالات موبایل تبدیل شده است. تجهیز شبکه‌های موبایل کشور به فناوری نسل سوم موبایل نیز به این نابسامانی افزوده و این اپراتورها که از سال گذشته بارها آمادگی خود را برای عملیاتی‌کردن نسل سوم موبایل اعلام کرده بودند، این روزها سیاست سکوت را پیشه کرده و نه توضیحی می‌دهند و نه از کاربران عذرخواهی می‌کنند.
 
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد اختلالات اخیر در دسترسی به سرویس‌های ارتباطی اعلام کرده است: پارامترهای کیفیت سرویس اپراتورهای موبایل به واسطه اینکه 2اتفاق در شبکه‌شان افتاده، در وضعیت نرمال نیست. یکی از این مباحث رومینگ ملی و دیگری بحث مهاجرت به نسل ۳ موبایل است که باعث شده شاخص‌های کیفیت در این مدت متغیر و با مشکل مواجه شود.
 
غلامرضا داداش‌زاده با تأکید بر اینکه رگولاتوری مجوز توسعه را در این دوره کوتاه برای اصلاح شبکه به اپراتورها داده، افزود: عملکرد اپراتورهای موبایل در هر دوره در تمام استان‌ها مانیتور می‌شود و به تفکیک هر استان اعلام کرده و تذکرات لازم را می‌دهیم. هر‌ماه چندین اخطار را برای اپراتورها در موارد مختلف صادر می‌کنیم. به تعبیری، به اپراتور کارت زرد می‌دهیم و درصورتی که مشکلات را رفع کنند، این کارت زرد باطل می‌شود اما در غیر این صورت در برخی موارد تبدیل به کارت قرمز شده و ما دست به جریمه می‌شویم.
 
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه اختلالات موبایل در ماه‌های اخیر بسیار مشهود است، به مهر گفت: اپراتورها نیز اذعان دارند که شاخص‌های کیفی شبکه در وضعیت مناسبی قرار ندارد و مهلت خواسته‌اند که تا بهمن‌ماه این شبکه‌ها را به پایداری برسانند. در سال ۹۳ یکی‌دو مورد جریمه برای اپراتورهای موبایل قطعی شده و 2مورد جریمه نیز در حال ارسال مستندات از سوی اپراتورهاست که به‌زودی فهرست این تخلفات را اعلام می‌کنیم. همچنین اخیرا در حوزه اینترنت به ۱۳ شرکت اخطار دادیم که این اخطار مربوط به کیفیت سرویس و کم‌فروشی اینترنت بوده است.
 
این دیدگاه‌ها در حالی مطرح می‌شود که بازهم دست بسیاری از مشترکان تلفن همراه و کاربران اینترنت که به‌دلیل اختلالات دسترسی به پایین‌ترین سطح خدمات ارتباطی مانند برقراری مکالمات بدون اختلال یا بازشدن با سرعت متوسط صفحات اینترنت متحمل هزینه‌های مالی و اتلاف وقت می‌شوند، از دریافت خسارت سهل‌انگاری اپراتورها کوتاه خواهد ماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.