اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

November 18, 2014
12:03 سه شنبه، 27ام آبانماه 1393
کد خبر: 65486

دبیر شورایعالی فضای مجازی: آمریکا با سرعت در حال راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: همه کشورهای پیشرفته دنیا شبکه‌های ملی اطلاعات خودشان را در حال ساماندهی هستند و این موضوع در آمریکا و آمریکای لاتین با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

محمد حسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با اینکه فیلترینگ هوشمند در چه مرحله‌ای قرار دارد؟، گفت: فضای مجازی امتداد زندگی واقعی ماست و از این جهت تمام عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در این فضا هم وجود دارد.
وی افزود: از این حیث تمام هنجارهای زندگی فعلی باید در فضای مجازی هم براساس ارزش‌های اسلامی ایرانی وجود داشته باشد.
او با بیان اینکه دنبال ساماندهی فضای مجازی مطلوب هستیم، گفت: یکی از ابعاد این ساماندهی فیلترینگ هوشمند است. در این زمینه دو بعد ایجابی همچون آموزش به خانواده‌ها و دیگری هم ایجاد فیلترینگ هوشمند وجود دارد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ارتباط با نرم‌افزارهای فیلترینگ قدیمی و نقش آنها در پیشبرد این پروژه نیز عنوان کرد: در گذشته نرم‌افزارهای قدیمی در ارتباط با فیلترینگ بخش‌هایی که نامناسب تشخیص داده می‌شد را کاملا حذف و سایت مربوطه را فیلتر می‌کردند اما فیلترینگ هوشمند فقط بخش نامطلوب را مورد بررسی و حذف قرار می‌دهد، مابقی اطلاعات مفید در اختیار کابران خواهد بود.
انتظاری با اشاره به اینکه راندمان بهره‌برداری در این فضا با چنین کاری بالا می‌رود، تصریح کرد: نرم‌افزارهای مدرنی در کشور وجود دارند و چند مرکز روی این بحث کار می‌کنند؛ اخیرا نرم‌افزار فیلترینگ هوشمندی را زیر بار قرار داده‌ایم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره اینکه با آمدن شبکه ملی اطلاعات دسترسی به اینترنت قطع می‌شود؟، نیز گفت:  شبکه ملی اطلاعات زیرساخت فضای مجازی کشور است. طبیعی است که تمام اطلاعات داخل کشور را در داخل کشور میزبانی کنیم و معنی شبکه ملی اطلاعات نیز همین است.
او افزود: شبکه ملی اطلاعات، محتوای ضروری و مورد نیاز مردم را در داخل کشور میزبانی می‌کند و ارتباطات را سهل، مطمئن، ارزان و پایدار می‌کند.
انتظاری با تأکید بر اینکه با آمدن شبکه ملی اطلاعات، اینترنت سر جای خودش می‌ماند، عنوان کرد: شبکه ملی اطلاعات به اندازه‌ای برای نظام و دولت دارای اهمیت است که تمام اعضا اظهارنظر جدی روی این موضوع دارند و درخواست‌شان از مرکز ملی فضای مجازی این است که پیشرفت‌های این پروژه را ارزیابی و گزارش کند تا هرچه سریع‌تر ایجاد و راه‌اندازی شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان گفت: همه کشورهای پیشرفته دنیا شبکه‌های ملی اطلاعات خودشان را در حال ساماندهی هستند و این موضوع  در اروپا و آمریکای لاتین با سرعت بیشتری پیش می‌رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.