تلفن همراه

November 30, 2014
11:59 یکشنبه، 9ام آذرماه 1393
کد خبر: 65624

وزیر ارتباطات: امواج موبایل مضر نیستند

وزیر ارتباطات گفت: اگر منظور از پارازیت آن بخشی است که به موبایل و تجهیزات مخابراتی مربوط می‌شود، ما این مسائل را از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تحت کنترل داریم.
وزیر ارتباطات صبح امروز در صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران حضور یافت و با پاسخگویی به سوالات حاضران درباره مواردی از جمله تامین قطعات مورد نیاز از طریق تجهیزات داخلی، کیفیت خدمات ارتباطی، بحث پارازیتها و تاثیر آنها بر روی سلامتی و دیگر سوالات مطرح شده پرداخت.
 
محمود واعظی پس از شنیدن نقطه نظرات و سوالات 30 نفر از فعالان صنفی و اعضای اتاق که بیش از 30 سوال مطرح کرده بودند به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: درباره بحث تاثیر پارازیت‌ها باید این را اشاره کرد که اگر منظور از پارازیت آن بخشی است که مربوط به موبایل و تجهیزات مخابراتی می‌شود، ما این مسائل را از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تحت کنترل داریم.
 
وی افزود: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا فعالیت‌هایی که دراین حوزه صورت می گیرد مضر نباشد. اما اگر منظور از پارازیت به بخشهای دیگر بازمی گردد باید گفت که به نمایندگی از رییس جمهوری در کنار دوستانی از وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف، مسوول رسیدگی به این موضوع شده‌ام و در حال حاضر گزارشی در این بخش تهیه و برای ریاست جمهوری ارسال شده است که پس از این بررسی های نتایج آن اعلام خواهد شد.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: به هر حال پارازیت‌ها اگر از حد مشخصی بیشتر شوند می توانند مضراتی به دنبال داشته باشند که البته برخی از بخش‌های این پارازیتها تحت نظارت ما نیست و برای آن که بتوان آنها را کنترل کرد لازم است که این بخش‌ها هم تحت نظارت ما در بیایند.
 
* دولت 90 میلیارد تومان را به حساب ما واریز نکرده است
 
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به برخی افراد که می‌گفتند وزارت ارتباطات 90 میلیارد تومان بودجه دریافت کرده، توضیح داد:‌ دولت این 90 میلیارد تومان را به ما تخصیص نداده بلکه اجازه داده است از بخش‌های مختلف تا 90 میلیارد تومان برداشت داشته باشیم، اما از سوی دیگر در شش ماه اول امسال در کشور اولویت دولت آن بود که پروژه‌هایی که بیش از 70 تا 80 درصد آنها اجرایی شده تکمیل شوند.
 
او ادامه داد: اولویت دوم نیز به استانها اختصاص پیدا می‌کرد و به همین دلیل وجوه تازه ماه قبل به حساب ما واریز شده و این گونه نیست که اکنون 90 میلیارد تومان به حساب وزارت ارتباطات واریز شده باشد؛ در حال حاضر بخشی از بودجه ما واریز شده که لازم است بخشی از آن صرف امور اجرایی شود و مابقی آن از هفته آینده به پروژه‌های بررسی شده اختصاص یافته و این پروژه‌ها یکی پس از دیگری عملیاتی خواهند شد.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره ورود بخش خصوصی نیز بار دیگر خاطرنشان کرد: ما در دولت تنها نقش حاکمیتی داشته و تلاش داریم نقش تصدی‌گری نداشته باشیم، از سوی دیگر ارزیابی‌های ما به این شکل است که باید بخش خصوصی سه تا چهار برابر ما در این حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشد.
 
واعظی در بخش دیگری از صحبتهایش نیز در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر این که به نظر می‌رسد برنامه‌هایی که از سوی این وزارتخانه اعلام می‌شود کمتر جنبه اجرایی شدن دارد، تصریح کرد: برخی دوستان با بدبینی گفتند که ما حتی به یک سوم آنچه می گوییم هم نخواهیم رسید اما من می گویم قطعا امسال آنچه برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ام را انجام خواهم داد.
 
وی درباره خرید تجهیزات خارجی و لطمه‌ای که از این بابت به بخش دولتی وارد می شود اظهار کرد: طی سالهای گذشته کالای چینی باعث شد کلیه بخشهای فعال در حوزه، یکی پس از دیگری از دور خارج شوند؛ در دوره قبلی که در مخابرات فعال بودم حمایتهای متعددی داشتیم تا تولیدات داخل شکل بگیرند، پیش از من نیز مهندس غرضی این موضوع را دنبال می کرد اما اکنون می بینیم که شرکتهایی که در آن زمان حدود هزار نفر پرسنل داشتند گاهی حتی با 30 نفر پرسنل کار می کنند که این موضوع بسیار ناراحت کننده است.
 
*خصوصی‌ها به هم رحم نمی‌کنند
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات همچنین یادآور شد: معمولا اجرای پروژه‌ها و تامین تجهیزات به واسطه بخش خصوصی صورت می‌گیرد اما ما در بخش دولتی به دنبال حمایت از تولیدکننده داخلی هستیم و بر همین اساس حتی اگر تجهیزات داخلی گرانتر از نمونه‌های خارجی هم باشد حتما از تولیدات داخل استفاده خواهیم کرد اما متاسفانه مشکل این حوزه به بخش خصوصی برمی‌گردد. چرا که این افراد که همیشه از دولت طلبکارند خودشان به یکدیگر رحم نمی کنند.
 
واعظی ادامه داد: مخابرات و اپراتورها اکنون جز بخش خصوصی محسوب می شوند؛ یکبار ما شنیدیم یکی از اپراتورها قصد دارد سه هزار کیلومتر فیبرنوری را از ترکیه خریداری کند اما بلافاصله از طریق نماینده دولت در هیات مدیره آن اپراتور تلاش کردیم جلوی این کار گرفته شود. به هر حال ما تا جایی که توان داشته باشیم از تولیدات داخلی حمایت می کنیم. اما همان طور که گفته شد لازم است بخش خصوصی نیز هوای یکدیگر را داشته باشند.
 
وی همچنین عنوان کرد: اکنون برنامه‌های دولت مبنی بر آن است که جلوی واردات بی رویه در تمام بخش‌ها گرفته شود، خود من نیز همواره آرزو داشتم که یک برند خوب داشته باشیم که چه در سطح منطقه و چه در سطح دنیا مطرح شود؛ اکنون برخی جوانان ما اینجا تحصیل می کنند و پس از پایان دوره تحصیل برای بزرگترین شرکتهای دنیا مشغول کار می شوند اما اگر ما بتوانیم آنها را حمایت کنیم مطمئنا در کشور پیشرفتهای خوبی صورت خواهد گرفت.
 
* جلوی قاچاق ترافیک را خواهم گرفت
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به برخی انتقادات که درباره فعالیت شرکتهای خصوصی مطرح شده بود اظهار کرد: به شخصه آدرس تمام 700 شرکت فعال در حوزه VOIP را دارم اما لازم است این را بدانید که اجازه نمی‌دهم این شرکت‌ها به جای کار مجاز به قاچاق ترافیک بپردازند. مطمئن باشید من جلوی قاچاق ترافیک را خواهم گرفت اما ترجیح فعلی آن است که این کار در درون صنف انجام شود.
 
واعظی ادامه داد: شما می‌دانید و من هم می‌دانم که در این حوزه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و در طول 24 ساعت چند میلیون دقیقه مکالمه قاچاق می شود این وظیفه ما است که جلوی این موضوع را بگیریم.
 
*دعوت از حضور بخش خصوصی در زمینه‌های خاص
 
وی در ادامه شبکه فیبر نوری، کافو نوری و سرمایه‌گذاری درباره اپراتور چهارم را نیز از بخش‌هایی دانست که می تواند با حضور بخش خصوصی رونق بیشتری بگیرد.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در عین حال عنوان کرد: لازم است که حتما در آینده تلفن ثابت رقیب داشته باشد چرا که در شرایط انحصار اوضاع از این بهتر نخواهد شد.
 
واعظی همچنین عنوان کرد: ما حتی آمادگی این را داریم که برای ورود بخش خصوصی و تسریع امور ایرانیان نت (اپراتور چهارم) را باز کنیم و قسمتهای مختلف آن به بخش خصوصی واگذار کنیم تا کار با سرعت بیشتری پیش رود.
 
* افزایش پهنای باند بین الملل به اندازه 20 درصد پهنای باند داخل
 
وی درباره توسعه پهنای باند هم متذکر شد: در حوزه پهنای باند امسال به آنچه قول داده‌ایم خواهیم رسید و سال آینده نیز این رقم افزایش خواهد یافت. در حوزه پهنای باند بین الملل نیز به اندازه 20 درصد پهنای باند داخل رشد خواهیم داشت و امیدواریم در صورتی که برنامه های ما پیش رود و مشکلی پیش نیاید تا پایان امسال بتوانیم پهنای باند داخلی را افزایش دهیم.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره مشکل آنتن دهی تلفن‌های همراه در شهرها و جاده‌ها نیز اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم که مشکل آنتن‌دهی تلفن‌های همراه را برطرف کنیم البته اکنون بخشی از مشکلات به گذر از نسل دوم ارتباطی مربوط می‌شود و در هنگام ورود به نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی شرایط بهتری را دراین حوزه شاهد خواهیم بود.
 
علی اصغر عمیدیان – معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز در بخشی از این جلسه مشترک به ارائه توضیحاتی پرداخته و عنوان کرد: در حال حاضر بازار ICT کشور توان بهره گیری از یک بازار 17 میلیارد تومانی را دارد اما اکنون با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته تنها حدود پنج میلیارد تومان از این بازار فعال شده است.
 
وی در عین حال عنوان کرد: در فعال سازی این بازار مواردی مانند فضای فرکانسی یا نامبرینگ از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به سوالی که درباره IPTV نیز پرسیده شده بود اظهار کرد: با پشتیبانی وزیر ارتباطات چارچوب اصول پروانه در این حوزه مشخص شد و اکنون 18 شرکت هم درخواست فعالیت در این حوزه را دارند اما از آنجا که بحث محتوا متولی خاص خود را دارد، شورای عالی فضای مجازی این موضوع را بررسی خواهد کرد و پس از صدور مقررات حاکم بر این حوزه روند اجرایی کار دنبال خواهد شد.
 
برات قنبری – معاون برنامه ریزی وزارت ارتباطات – نیز در بخش‌هایی از این نشست به ارائه توضیحاتی پرداخت.
 
در این جلسه حدود 30 نفر از فعالان صنفی و اعضای اتاق به طرح سوالات و پیشنهادات خود در حوزه ارتباطات پرداختند که تمام این موارد از سوی وزیر ارتباطات و معاونان وی پاسخ داده شد.
 
یوسفی زاده – مدیر عامل یک شرکت اینترنتی – نیز در این نشست به مشکلات شرکت‌های PAP اشاره کرد و افزود:‌ در حال حاضر بیش از سه میلیون مشترک ADSL در کشور داریم و بیش از این 10 پروانه برای شرکتهای PAP صادر شده بود که اکنون این پروانه‌ها مورد بازنگری قرار گرفته و نوعی بلاتکلیفی در حوزه برنامه‌ریزی استراتژی ایجاد شده است که این مساله مشکلات متعددی را برای بخش خصوصی ایجاد می کند. از سوی دیگر مشکلات بخش خصوصی با تامین کنندگان و به خصوص مخابرات همچنان ادامه دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.