اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 2, 2014
22:25 سه شنبه، 11ام آذرماه 1393
کد خبر: 65663

تقاضای وزارت ارتباطات از کارگروه تعیین مصادیق برای تشکیل جلسه فوق‌العاده

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: پس از اینکه ,زارت ارتباطات مهلت چندماهه‌ای را از کارگروه برای هوشمندسازی فیلترینگ درخواست کرد، اخیراً‌ اعلام کرده آمادگی شروع اجرای هوشمندسازی را دارد و از کارگروه تقاضای برگزاری جلسه فوق‌العاده برای رسیدگی به این موضوع را کرده است.
عبدالصمد خرم‌آبادی در پاسخ به این سؤال که  اخیرا آقای محسنی‌اژه‌ای با اشاره یکی از جلسات اخیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرده که تصمیماتی درباره شبکه‌های اجتماعی در این کارگروه اتخاذ شده که وزارت ارتباطات مهلت چند ماهه‌ای را درخواست کرده و پس از پایان این مهلت درباره شبکه‌های اجتماعی تصمیم قطعی گرفته می‌شود، جزئیات بیشتر در این باره چیست؟ اظهار داشت: اخیراً در یکی از جلسات کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه وزارت ارتباطات از دادستان کل کشور برای پیاده‌سازی مرحله اول فیلترینگ هوشمند مهلت چند ماهه را درخواست کرد که نهایتا دادستان کل کشور و سایر اعضای کارگروه با این فرصت چندماهه موافقت کردند و مقرر شد اولین مرحله هوشمندسازی فیلترینگ حداکثر ظرف مدت 4 ماه شروع شود و این روند تا هوشمندسازی کامل ادامه پیدا کند.
 
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: البته اخیرا وزارت ارتباطات اعلام کرده است که آمادگی شروع فیلترینگ هوشمند را دارد و از کارگروه تقاضا کرده که جلسه فوق‌العاده برای رسیدگی به این موضوع تشکیل دهد.
 
وی ادامه داد: بنابراین در جلسه آینده کارگروه این موضوع مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و تصمیم مقتضی در این رابطه اتخاذ خواهد شد.
 
خرم‌آبادی یادآور شد: ‌وزارت ارتباطات اخیراً اعلام کرده که آن وعده‌ای که برای اجرای چند ماهه اعلام کرده بود اکنون آمادگی اجرایش وجود دارد.
 
* تأخیر چند ساله در اجرای فیلترینگ هوشمند از سوی وزارت ارتباطات
 
خرم‌آبادی در پاسخ به اینکه موضوع راه‌اندازی فیلترینگ هوشمند از چه زمانی در کارگروه مطرح شده، گفت: راه‌اندازی فیلترینگ هوشمند موضوع جدیدی نیست و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از سال 1389 فیلترینگ هوشمند را از وزارت ارتباطات مطالبه کرده و از وزارت ارتباطات خواسته تا سیستم فیلترینگ هوشمند محتوا (کانتنت فیلترینگ) به سیستم فعلی فیلترینگ بر اساس URL (فیلترینگ نشانی) افزوده شود که متأسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.
 
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاری مبنی بر اینکه دلایل عدم تحقق فیلترینگ هوشمند تاکنون چه بوده، گفت: علت این تأخیر را باید از مسئولان محترم وزارت ارتباطات سؤال کرد که در این راستا دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام و المسلمین آقای رئیسی در یکی از جلسات کارگروه خطاب به مسئولان وزارت ارتباطات اعلام کرد همان‌گونه که در محیط فیزیکی مرزهای آبی، خاکی و هوایی کشور مرزبانان مشخصی دارد در فضای مجازی نیز وزارت ارتباطات مسئولیت مرزبانی فضای مجازی و جلوگیری از ورود محتوای مجرمانه به داخل کشور را بر عهده دارد و باید همه امکانات خود را برای انجام این وظیفه به کار گیرد.
 
* اعلام جزئیات جدیدی از چگونگی کارکرد فیلترینگ هوشمند
 
وی در پاسخ به سؤال دیگر که منظور از فیلترینگ هوشمند چیست و جزئیات بیشتری از این طرح اعلام کنید و آیا فیلترینگ هوشمند به معنی این است که به جای فیلتر کل محتوای آن سایت محتوای مجرمانه فیلتر شود، گفت: یکی از مزایای فیلترینگ هوشمند این است که محتوای مجرمانه فیلتر می‌شود ولی این فیلترینگ مانع از آن نیست که اگر کل فعالیت آن سایت مجرمانه تشخیص داده شود از فیلتر آدرس (نشانی کل سایت) صرف نظر شود در حال حاضر نیز تقریبا در بیش از 70 درصد موارد به جای فیلتر کل محتوای یک سایت صفحات جزئی آن سایت فیلتر می‌شود و فیلتر کل سایت صرفا در 2 صورت انجام می‌گیرد. نخست اینکه کل فعالیت سایت مجرمانه تشخیص داده شود و دوم اینکه امکان احصا و تفکیک محتوای مجرمانه یک سایت از محتوای غیرمجرمانه با تجهیزات فعلی مقدور نباشد در این صورت کل سایت فیلتر می‌شود.
 
وی گفت: یکی دیگر از مزایای فیلترینگ هوشمند این است که  اگر محتوای مجرمانه در تعداد زیادی از سایت‌های اینترنتی منتشر شود بدون اینکه نیاز به شناسایی و فیلتر تک تک نشانی‌های آن باشد به صورت هوشمند و خودکار از دسترسی به همه آنها جلوگیری می‌شود.
 
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یادآور شد: در سیستم فیلترینگ فعلی اگر یک محتوای مجرمانه برای مثال در 100 نشانی منتشر شود حتما باید 100 نشانی شناسایی و بعد از آن فیلتر شود که وقت‌گیر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.