اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 4, 2014
10:15 پنجشنبه، 13ام آذرماه 1393
کد خبر: 65698

گوگل «چک باکس» را جایگزین کد «کپچا» کرد

گوگل مدعی است روش ساده‌تری برای شناسایی روبات‌های نرم‌افزاری در فضای اینترنت یافته که بکارگیری کَپچا (CAPTCHA) را در فرم‌‌های ورود از بین برده است. غول جستجو یک چک باکس ساده را جایگزین کپچا کرده است.
 
گوگل از دیروز استفاده از یک چک باکس را جایگزین کپچا کرده است. کپچا کادری است که حروف و اعداد بصورت نامنظم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و کاربر باید آن‌ها را به ترتیب نوشته شده در کادر دیگری وارد کند. این پروسه به دلیل شناسایی کاربران واقعی از روبات‌های نرم‌افزاری صورت می‌گیرد. گوگل استفاده از چک باکس ساده را در دستور کار قرار داده است. برای استفاده از روش جدید کافی است کادری را که در جلوی عبارت «I'm not a robot» قرار گرفته، کلیک کرد.
 
گوگل متد جدید شناسایی روبات‌های نرم‌افزاری را «No Captcha reCapthcha» نام گذاری کرده است. شاید بسیاری سیاست گوگل را یک قدم رو به عقب بدانند. این کمپانی اخیرا موفق به توسعه‌ی هوش‌مصنوعی شده که از طریق آن قادر است بدون نیاز به دخالت عامل انسانی، تمامی کپچاها را بصورت نرم‌افزاری تشخیص دهد.
 
واینی شِت، مدیر پروژه‌ی reCaptcha با انتشار پستی در وبلاگ خود در مورد روش جدید گوگل چنین اظهار نظر کرده است:
 
شاید API روش جدید که reCaptcha نام دارد بسیار ساده به نظر برسد، اما پشت پرده شرایط بگونه‌ی دیگر و پیچیده است.
در روش جدید، رفتار کاربر قبل، بعد و در زمان نمایش چک‌باکس reCaptcha تحت نظر قرار می‌‌گیرد. در گجت‌های موبایل نیز روش جدید بصورت تصویری نمایش داده می‌شود که کاربر باید از مجموع تصاویر نمایش داده شده در قسمت زیر، تصویر مشابه را یافته و روی آن کلیک کند.
 
وی در ادامه گفت:
 
سرویس‌هایی چون اسنپ‌چت، وُردپرس، هامبل باندل و شماری دیگر که این روش را جایگزین روش کپچا کرده‌اند، خبر از نتایج امیدوار کننده‌ای دارند. برای مثال در هفته‌ی گذشته بیش از ۶۰ درصد از ترافیک وردپرس و ۸۰ درصد از ترافیک هامبل باندل، از روش جدید استفاده کرده‌اند که نتیجه‌ی آن ورود سریع‌تر به حساب کاربری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.