تلفن همراه

گوشی

December 4, 2014
12:21 پنجشنبه، 13ام آذرماه 1393
کد خبر: 65703

اندروید 5.0 آبنبات چوبی برای گلکسی اس 5 منتشر شد

سامسونگ ارائه‌ی بروزرسانی اندروید 5.0 آبنبات چوبی (LRX21T) را برای گلکسی اس 5 (SM-G900F) آغاز کرد. این اولین باری است که سازنده‌ی بزرگ‌ کره‌ای، نسخه‌ی جدید اندروید را در چنین فاصله‌ی زمانی کوتاهی برای یکی از دستگاه‌های خود ارائه می‌کند.
 
 سامسونگ پس از گذشت 31 روز از عرضه‌ی نسخه جدید اندروید با نام رمز آبنبات چوبی، بسته‌ی بروزرسانی خود را برای پرچمدار اندرویدی خود یعنی گلکسی اس 5 ارائه کرد. در حال حاضر این بروزرسانی تنها در کشور لهستان ارائه شده اما انتظار می‌رود با فاصله‌ی کوتاهی شاهد ورود آن به سایر کشورها نیز باشیم. در حال حاضر نمی‌توان بصورت مشخص اعلام کرد کدام کشورها در چه زمانی از این نسخه بهره خواهند برد چرا که نسخه‌های مختلف گلکسی اس 5 و اعمال تغییرات مورد نیاز برای اپراتورهای مختلف ممکن است اندکی موجب کند شدن این فرآیند شود.
 
اندروید 5.0 آبنبات جوبی مجموعه عظیمی از تغییرات و قابلیت‌های جدید را به این اکوسیستم وارد ساخته که به موجب آن روح جدیدی به کالبد گلکسی اس 5 دمیده خواهد شد. در این میان بزرگ‌ترین تغییر را می‌توان در رابط کاربری این نسخه جستجو کرد. گوگل همزمان با ارائه‌ی این نسخه از اندروید، از زبان طراحی متریال خود پرده برداشت که المان‌های رابط کاربری را به شکلی زنده و پویا در دسترس انگشتان کاربر قرار می‌دهد. به بیان بهتر، هر آیتمی که در این رابط کاربری لحاظ شده، از یک انیمیشن و پویانمایی برخوردار است که حس و ظاهر فوق‌العاده‌ای فراهم کرده است.
 
طراحی متریال در حقیقت دستورالعمل‌های مشخصی برای توسعه‌دهندگان ارائه کرده که به موجب آن، سامسونگ مجبور شده بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض خود را بازطراحی کند. اکنون با قاطعیت می توان گفت این برنامه‌ها در دستگاه پرچمدار سامسونگ ظاهر بسیار، بسیار بهتری در قیاس با گذشته دارند. اپلیکیشن‌های اختصاصی سامسونگ هم‌اکنون به نوار وضعیت‌های رنگی، فونت‌های جدید و ظاهری الگو گرفته از متریال دیزاین مزین شده‌اند. افزون بر این، سامسونگ سرانجام پوسته‌ی آبی رنگ خود را که از زمان گلکسی اس 2 بر دستگاه‌های این شرکت حاکم بود رها کرده و طرح غالب سفیدرنگی را جایگزین آن ساخته است.  
 
از نظر قابلیت‌ها و ویژگی‌ها، اندروید 5.0 به یک قفل صفحه‌ی جدید با پشتیبانی از نوتیفیکیشن مجهز شده که قابلیت‌هایی نظیر tap & go ،priority mode ،heads-up notifications ،Smart Lock ،MirrorLink و بسیاری دیگر نیز آن را همراهی می‌کنند. افزون بر این، سامسونگ یک کلیپ‌بورد کارآمد نیز طراحی کرده که اسکرین‌شات‌ها و متون کپی شده را به شکل مناسبی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. غول کره‌ای صفحه قفل اثرانگشت گلکسی نوت 4 را به گلکسی اس 5 پورت کرده و همچنین درایور اثرانگشت را نیز بروزرسانی کرده که موجب بهبود قابلیت شناسایی آن خواهد شد.
 
از منظر عملکرد، این نسخه در حقیقت بدون لگ‌ترین و سریع‌ترین نرم‌افزاری است که شرکت سامسونگ تا به امروز عرضه کرده که تا حدود زیادی می‌تواند متاثر از ران‌تایم جدید ART در قلب اندروید باشد؛ شاید هم سامسونگ بالاخره برای اولین بار توانسته به گونه‌ای مناسب اپلیکیشن‌های خود را بهینه‌سازی نماید. هر چه که باشد، آنچه که اهمیت دارد سرعت مناسب ارائه شده توسط این نسخه از نرم‌افزار سامسونگ است.
 
برای بروزرسانی گلکسی اس 5 مدل SM-G900F به اندروید 5.0 آبنبات چوبی، پس از اتصال دستگاه به کامپیوتر، نرم‌افزار Samsung Kies را اجرا نمایید یا به سادگی از مسیر Settings > System > About Device > Software update > Update سرویس OTA را به کار بگیرید. همچنین در صورتی که کاربر حرفه‌ای بوده و علاقه دارید این رام را بر روی دستگاه خود فلش کنید، می‌توانید اندروید آبنبات چوبی را برای گلکسی اس 5 را نیز دریافت کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.