سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 7, 2014
9:14 یکشنبه، 16ام آذرماه 1393
کد خبر: 65741

جایگاه برنامه‌های ایرانی در بازار IT

یک عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران یکی از دلایل عدم استقبال کاربران از نرم‌افزار‌های تولید داخل را تعداد پایین این برنامه‌ها دانست و گفت‌: تضمین بازگشت سرمایه و ایجاد حقوق مالکیت معنوی می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را به حوزه نرم‌افزار‌نویسی جلب کنند.
 
رضا کرمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: درباره نرم‌افزار‌هایی که برای سازمان‌های دولتی نوشته می‌شود با توجه به این‌که در این زمینه سازمان‌های دولتی برای خرید نرم‌افزار ارتباط زیادی با بازار خارجی ندارند مجبورند از برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های ساخت داخل استفاده کنند.
 
وی افزود: در حال حاضر نزدیک صد‌درصد از برنامه‌هایی که از سوی سازمان‌ها و ادارات دولتی استفاده می‌کنند نرم‌افزارهای ساخت داخل هستند که به هرحال تا به امروز پاسخ‌گوی نیاز این سازمان‌ها بوده‌اند.
 
این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران تصریح کرد: نرم‌افزار‌های داخلی که برای استفاده‌های سازمانی طراحی شده‌اند می‌توانند نیازهای اولیه این سازمان‌ را پاسخگو باشند اما برای نیازهای سطح بالاتر و پیچیده‌تر لازم است سطح برنامه‌ریزی نیز ارتقاء پیدا کند.
 
کرمی در ادامه درباره‌ی جایگاه اپلیکیشن‌ها برای تلفن‌های هوشمند و استفاده کاربران عمومی طراحی می‌شوند، گفت: با توجه به این‌که حجم برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های خارجی بیش از نرم‌افزار‌های ساخت داخل است و در اکثر این نرم‌افزار‌ها نیز زبان و محتوا مدنظر قرار نمی‌گیرد، کاربران تلفن‌های همراه بیشتر از نرم‌افزار‌های غیرفارسی و ساخت خارج استفاده می‌کند.
 
عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران افزود: اما در مورد برنامه‌هایی که با محتوا ارتباط دارد بدیهی است که استقبال مردم از نرم‌افزار‌های فارسی‌زبان و ساخت داخل بیشتر از نرم‌افزار‌های خارجی است.
 
اپلیکیشن‌های سرویسی با استقبال بیشتری مواجه‌اند
وی مهم‌ترین مساله را برای افزایش استقبال از اپلیکیشن‌های موبایلی ایرانی، ارائه‌ی سرویس‌های تلفنی و اینترنتی از طریق این اپلیکیشن‌ها دانست و اظهار کرد: در صورتی که اپلیکیشن‌های داخلی برای ارائه‌ی سرویس خاصی به مشترک طراحی شوند می‌توانند جایگاه محکمی بین مشترکان پیدا کنند.
 
این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران خاطر نشان کرد: برای مثال تمام اپلیکیشن‌های موفق مانند وایبر، سرویسی را از طریق نرم‌افزار به مشترکان ارائه می‌دهند.
 
برنامه‌نویسان شامل هیچ معافیتی نشده‌اند
کرمی همچنین درباره‌ی نقش حمایت‌های دولتی در افزایش انگیزه برنامه‌نویسان برای فعالیت اظهار کرد: قاعدتا در هر بنگاه اقتصادی مساله‌ی پرداخت مالیات به دولت امری پذیرفته‌شده است، اما در دولت‌ها برای حمایت از بخشی از صنایعی که به تکنولوژی مربوط می‌شود تشویق‌هایی را قائل می‌شوند که یکی از آنها اعمال معافیت‌های مالیاتی است.
 
وی افزود: اما اعمال معافیت‌های مالیاتی امری نیست که در اختیار وزیر ارتباطات باشد، بلکه اعمال این معافیت‌ها به دولت و تصمیم‌گیرندگان در حوزه مالیات بستگی دارد تا الان شاهد اعمال چنین معافیت‌هایی در حوزه برنامه‌نویسی نبوده‌ایم.
 
جذب سرمایه مستلزم تظمین بازگشت سرمایه است
این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران همچنین درباره‌ی نحوه سرمایه‌گذاری بر حوزه اپلیکیشن‌ و برنامه‌نویسی گفت: صنعت برنامه‌نویسی نسبت به صنایعی که نیازمند منابع مادی و تجهیزات هستند نیازمند حجم کمتری سرمایه‌گذاری است و درعین حال بازده سرمایه در این حوزه بیشتر است.
 
کرمی جذب سرمایه بر حوزه نرم‌افزار مستلزم تضمین بازگشت سوخت به سرمایه‌گذار دانست و اظهار کرد: این امر نیازمند وجود زیرساخت‌های مناسب مانند پهنای باند است و از سوی دیگر نیز لازم است حقوق مالکیت معنوی برای حفظ مالکیت برنامه‌نویسان اعمال شود.
 
وی همچنین در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو درباره طراحی سیستم عامل ملی گفت: در حال حاضر ظرفیت برنامه‌نویسی کشور در حدی است که بتوان سیستم عامل ملی ارائه کرد. با این حال این‌که این سیستم عامل در رقابت با سیستم عامل‌های خارجی که از حجم سرمایه‌گذاری بالایی سود می‌برند موفق باشد امر دیگری است.
 
عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران افزود: در حال حاضر سیستم عامل‌ها رقیب زیادی در بازار فعالیت می‌کنند و بنابراین ممکن است سیستم عامل طراحی داخلی موفقیت چندانی در این بازار نداشته باشند.
 
کرمی تصریح کرد: اگر منظور از طراحی سیستم عامل ملی طراحی سیستم عاملی باشد برای بخش دولتی و بخش‌های حاکمیتی حساس استفاده می‌شود در این صورت چنین سیستم عاملی می‌تواند موفق باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.