تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 11, 2014
9:25 پنجشنبه، 20ام آذرماه 1393
کد خبر: 65807

تغییر ساختارهای سنتی کسب و کار با تجارت الکترونیک

سمینار بررسی اولویت‌های تجارت الکترونیک موبایل در کشور و بررسی نقشه راه و استراتژیهای طراحی سامانه‌های موبایل تجارت الکترونیک در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برگزار شد.
 
یونس یونسیان – مدرس این سمینار – در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در این سمینار برای اولین بار در کشور با استفاده از نظریه طراحی آکسیوماتیک و نظریه مفهوم دانش به بررسی و اولویت بندی استراتژیهای موثر در تحول و توسعه تجارت الکترونیک همراه پرداخته شد.
 
وی گفت: تکنیک مبتنی بر بدیهیات یا طراحی آکسیوماتیک به عنوان روشی علمی و نظام مند در طراحی سیستم، مورد استقبال دانشمندان و محققان رشته‌های مختلف علمی واقع شده است. این مقبولیت ناشی از بکارگیری دو اصل "استقلال" و اصل "اطلاعات" در طراحی است که تفاوت معناداری را با سایر تکنیکهای طراحی ایجاد کرده است اما مهم ترین چالش مدیران این است که چگونه بهترین سیستم را از بین سیستم های مختلف طراحی شده توسط تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات انتخاب کنند.
 
وی با بیان اینکه این چالش خود را در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک به وضوح نشان می دهد خاطرنشان کرد: دانش و تخصص و تجربه افراد در بکارگیری اصول طراحی موجب شده است تا طرح‌هایی با مطلوبیت و کارآیی متفاوت ایجاد شود.
 
یونسیان با اشاره به اینکه تجارت الکترونیک به طور چشمگیری در حال تغییر روشهای سنتی انجام کسب و کار است، گفت: علاوه بر این، رشد اینترنت در حال ایجاد فرصتهای کسب و کار جدید است. امروز بسیاری از محصولات، فرآیندها و سازمانها دارای سیستم‌های پیچیده ای هستند و به منظور برآورده کردن نیازهای خاص مشتری طراحی شده‌اند.
 
این کارشناس ارشد مدیریت تحول اضافه کرد: تجارت الکترونیک و سیاستهای مبتنی بر آن نیز با فراز و فرودها و چالشهای فراوانی همراه بوده است. ورود فناوریهای نوین و به ویژه گجتها و دستگاه‌های همراه به تحول و انقلاب در مفاهیم تجارت الکترونیک منجر شده است.
 
این کارشناس ادامه داد: ترکیب اصل طراحی مبتنی بر بدیهیات و نظریه طراحی مفهوم دانش می تواند به ارائه مدلهای نوین تجارت الکترونیک منجر شود.
 
وی با اشاره به حضور چهره‌های دانشگاهی در این سمینار افزود: در این سمینار روایی یک طرح با تکنیکهای تصمیم گیری مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.
 
یونسیان با بیان اینکه تجارت الکترونیک یعنی نفوذ به محدوده وسیعی از فعالیتهای تجاری آنلاین که شامل خریدهای روزمره و هر گونه محصولات یا خدمات فروشگاهی می شود، تصریح کرد: در واقع خریدهایی که نیاز به حضور فیزیکی ندارد و خریدار با کمترین زمان ممکن و به صورت الکترونیکی محصول مورد نظر خود را با اطمینان، خریداری می کند، در محدوده تجارت الکترونیک قرار دارند.
 
به گفته او تجارت الکترونیک عموماً واسطه بین خریدار و فروشنده است و در یک سیستم شبکه اینترنتی که در آن امکان قبول سفارش وجود دارد صورت می گیرد و می تواند اتصال آن از طریق تلفن همراه یا کامپیوتر باشد.
 
وی ادامه داد: تجربه و آزمایش مدلهای مختلف تجاری آنلاین با وجود نوپا و نوظهور بودن، نشان از فعالیت و گستردگی فراوان آن دارد.
 
این کارشناس ارشد مدیریت تحول با بیان اینکه تجارت الکترونیک به شکل موثری در حال تغییر ساختارهای سنتی کسب و کار و نگاه‌های کلاسیک و گذشته به مقوله تجارت است، افزود: رشد اینترنت و ابزارهای ارتباطی موبایل و ضریب نفوذ بالای فناوری موبایل در کشور به ایجاد فرصتهای تازه ای در حوزه تجارت الکترونیک منجر شده است.
 
وی گفت: امروزه بسیاری از محصولات، فرآیندها و سازمانها به موجودیتها و ارگانیسمهای پویا و پیچیده بدل شده اند که لازم است مورد طراحی مجدد قرار گرفته تا بتوانند نیازهای ویژه و متغیر کاربران را تامین کند لذا در این سمینار از تکنیکهای طراحی اکسیوماتیک و نظریه مفهوم دانش برای چارچوب بندی و اولویت بندی استراتژیهای کسب و کار موبایل استفاده شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.