رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 13, 2014
15:45 شنبه، 22ام آذرماه 1393
کد خبر: 65830

دبیرشواریعالی فضای مجازی: اینترنت قدرت نفت را گرفت

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در عرصه جنگ سایبری باید تلاش کنیم تا با چالش مواجه نشویم و دانشگاه‌ها این موضوع را از مبانی نظری می‌بایست شروع کنند.

محمدحسن انتظاری در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی گفت: فضای مجازی و تبادل ارتباطات در بستر فناوری اطلاعات یک تعریف مرسوم فناورانه‌ای دارد اما در واقع فضای مجازی امتداد زندگی انسان در فناوری ارتباطات و اطلاعات است و این موضوع به خاطر این است که فضای مجازی تحولات وسیعی را در زندگی، سیاست، اقتصاد و حاکمیت به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه فضای مجازی عبارت است از اشراف حاکمیت بر کل اجتماع، افزود: حاکمیت دیدگاه مرسومی که عمدتاً به بخش دسترسی می‌پردازد را دارد و اگر فقط نگاهمان بحث دسترسی باشد و بقیه حوزه‌ها را در نظر نگیریم یک فضای کاریکاتوری به وجود می‌آید و تنها یک بخش توسعه پیدا می‌کند و بخش دیگر در همان جایگاه باقی می‌ماند.
او تصریح کرد: توسعه بخش بسترسازی بر عهده وزارت ارتباطات است که به عنوان مثال فیبرنوری ایجاد می‌کند. بحث دیگر در مورد خدمات است که ارتباط مردم با مردم است که از آن جمله می‌توان به شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و همچنین خدمات دولت به مردم مانند سلامت الکترونیک که این موضوع را ما در بخش‌های محتوایی داریم و نقش اساسی در فضای مجازی کشورمان دارد. همچنین موضوع تلویزیون‌های تعاملی مطرح است که بیننده فقط بیننده صرف نیست او هم تولید برنامه می‌کند و وارد کنش و واکنش با بقیه حوزه‌ها می‌شود که تغییر کیفی و اساسی در حوزه رسانه اتفاق می‌افتد.
انتظاری ابراز کرد: بحث دیگر مربوط به امنیت کاربران است که باید اطلاعاتشان امن باشد اما متأسفانه در حال حاضر این امنیت وجود ندارد به عنوان مثال در رابطه با بحث توسعه تجارت الکترونیک باید امضای شما منحصر باشد و کس دیگری امضای شما را تقلید نکند. این امنیت باید در کلیه حوزه‌ها نیز شمولیت پیدا کند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: در حال حاضر تحولات فضای مجازی بسیار سریع است و ما باید با همین سرعت حرکت کنیم اگر این گونه نشود ما دچار چالش شده و این فرصت‌ها برای ما تبدیل به تهدید می‌شود.
او تاکید کرد: در هفدهم اسفند 1390 شورای عالی فضای مجازی کشور تشکیل شد که در همین راستا مقام معظم رهبری فرمودند فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و سه نکته را گوشزد کردند. یک موضوع لزوم توجه به بحث اینترنت و فضای مجازی است و موضوع دیگر سرمایه گذاری وسیع در جهت بهره‌گیری وسیع از فرصت‌های بوجود آمده در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات موثر به اقشار جامعه است و همچنین ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر به منظور جلوگیری از آسیب‌های مجازی بحث دیگری است که بر آن تاکید شده است.
او با اشاره به بحث اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: اقتصاد فعلی کشورمان بیشتر مواد خام بنیان است به جای دانش بنیان و این یعنی ما بیشتر از کارگران استفاده می‌کنیم تا از نیروی فکر که این یکی از چالش‌ها در اعمال حاکمیت ملی است.
وی در خصوص هویت ملی در فضای مجازی افزود: ما در بحث هویت ملی در فضای مجازی با چالش روبرو هستیم، فرهنگی که در اینترنت وجود دارد متناسب با هنجارهای ما نیست.
انتظاری یادآور شد: امروزه قدرت‌های جدید در عرصه‌ اینترنت وارد شده‌اند که پیش از این شرکت‌های قدرتمند نفتی بودند اما در حال حاضر شرکت‌های قدرتمند شرکت‌هایی مثل اپل و مایکروسافت هستند.
وی اعلام کرد: مهم‌ترین الزام برای پیشرفت در حوزه فضای مجازی نظام حکمرانی در این فضا است که در حال حاضر این نظام وجود ندارد. ما باید نظام حکمرانی خاص خود را ایجاد کنیم که این نقش اساسی در همگرایی ذهنی دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.