اینترنت و شبکه

رگولاتوری

December 13, 2014
18:01 شنبه، 22ام آذرماه 1393
کد خبر: 65856

کاربران اینترنت دسترسی به اینترنت را از حقوق اولیه بشر می‌دانند

یک بررسی آماری در ۲۴ کشور حاکی از آن است ۸۳ درصد از کاربران معتقدند دسترسی مقرون به صرفه به اینترنت از حقوق مسلم بشر است.
 
به گزاش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، این بررسی همچنین نشان می‌دهد دو سوم برابر با ۶۴ درصد کاربران امروزه نسبت به حریم شخصی خود در مقایسه با یک سال گذشته نگران‌تر هستند.
 
بررسی جهانی CIGI-IPSOS روی امنیت و اعتماد اینترنتی که توسط مرکز بین‌المللی ابداعات دولتی (CIGI)اداره می‌شود و توسط شرکت تحقیقاتی IPSOS اجرا می‌شود، نشان داده است زمانی‌که منابع دولتی متنوع در اختیار توسعه اینترنت در سطح جهانی قرار می‌گیرد، بیشتر افراد سهامداران چندبعدی را به عنوان گزینه اولشان انتخاب می‌کنند که ترکیبی از شرکت‌های تکنولوژی، مهندسین، سازمان‌های غیر دولتی، و موسساتی هستند که علایق و تمایلات شهروندان معمولی و دولت‌ها را ارایه می‌دهند.
 
در مورد مهمترین نگرانی‌های اصلی، هک کردن حساب بانکی اشخاص (۷۸%) در بالای لیست قرار دارد و بعد از آن نگرانی در مورد هک کردن حساب کاربری اشخاص و دزدیدن اطلاعات شخصی مثل عکس‌ها و پیام‌های خصوصی (۷۷%) و مانیتور کردن آنلاین اشخاص و شرکت مثل عادات اینترنت گردی و فروختن این اطلاعات برای اهداف تبلیغاتی بدون موافقت صریح کاربر (۷۴%) قرار دارد.
 
به دنبال نگرانی در مورد حمله مجرمانه و تهاجم بازاریابی که ممکن است روی افراد تاثیرگذار باشد، نگرانی‌ها گسترده‌تر شده و نگرانی‌های اساسی به حوزه دولت‌ها و موسسات گسترش یافته است.
 
بیشتر نگرانی‌ها(۷۲%) در مورد موسسات مهم در کشورشان است که به صورت سایبری توسط یک کشور خارجی یا سازمان تروریستی مورد حمله قرار می‌گیرد و بعد از آن نگرانی دیگر ( ۶۴%) این است که دولت، اینترنت را کنترل کند. تقریبا ۶۲ درصد در مورد نظارت آنلاین فعالیت‌های اینترنتی‌شان توسط آژانس‌های دولتی کشورهای دیگر و ۶۱ درصد درمورد نظارت فعالیت‌های آنلاین‌شان توسط دولت کشور خودشان نگران هستند.
حتی به صورت اتفاقی ۶۰ درصد افراد چیزی راجع به ادوارد اسنودن، پیمانکار دولت آمریکا که به رسانه‌ها فاش کرده بود ایالت متحده و سایر کشورها به طور مخفیانه از حساب‌های شخصی افراد برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد مردم در سرتاسر جهان بهره‌برداری کرده بودند، شنیده بودند. از میان افرادی که این خبر را شنیده‌اند ۴/۱ یا ۳۹ درصد آنها اقدام به محافظت کردن ازامنیت حریم شخصی آنلاین خود در نتیجه افشای ادوارد اسنودن کردند.
 
کاربران جهانی اینترنتی به صورت واضح به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۶۴ درصد آنها در مورد امنیت آنلاین خود نگرانی بیشتری نسبت به سال گذشته دارند و ۳۶ درصد آنها نگرانی ندارند. این مساله بازتاب این واقعیت است که ۶۴ درصد افراد با این امر که اطلاعات شخصی در اینترنت دارای امنیت است، مخالفند و همچنین ۶۳ درصد با این امر که ردوبدل اطلاعات شخصی خود را با سازمان‌های شخصی یک امر عادی تلقی کنند، مخالف هستند.
 
در نتیجه بسیاری از کاربران در جهت منظم‌سازی رفتار شخصی خود، به اجتناب از رجوع به سایت‌های اینترنتی و وب‌اپلیکیشن‌ها (۴۳%)، عوض کردن پسورد به صورت منظم(۳۹%)، خودسانسوری آنلاین (۲۸%)، تغییر شخصی که با آن ارتباط برقرار می‌کنند(۱۸%)، بستن فیس‌بوک و سایر سایت‌های اجتماعی(۱۱%) و استفاده کمتر از اینترنت (۱۰%) اقدام کرده‌اند.
علاوه بر آن تعداد زیادی از افراد (۷۳%) خواستار ذخیره اطلاعات آنلاین شخصی خود در یک سرور امن هستند به خصوص در کشور خود(۷۲%) ایجاد مقررات برای استفاده از اینترنت در مقیاس محلی و جهانی همواره بخش عمده‌ای از گفتگوی آنلاین افراد را تشکیل داده‌اند و این به دلیل نگرانی‌های رو به رشد در میان کاربران است که خود متاثر از رفتارهای ناخواسته و تهاجمی هشداردهنده است.
 
نگرانی مردم در مورد نقش دولت‌ها از جمله کشور خودشان به وضوح به تمایل اکثریت کاربران برای اداره اینترنت توسط بدنه گسترده تر و فراگیری از ذینفعان چندگانه انجامیده است. تنها ۴۸ درصد اعتقاد دارند که دولت‌شان در زمینه ایجاد امنیت مناسب برای اینترنت در کشورشان به خوبی عمل می‌کنند (در مقایسه با ۵۲ درصد که مخالف این امر هستند)علاوه بر این، ۳/۱ ( ۳۴%) معتقدند دولت شان و حتی سایر دولت‌ها اقدام به محدود کردن دسترسی به اینترنت خواهند کرد.
 
این بررسی روی ۲۳ هزار و ۳۷۶ کاربر اینترنتی در کشورهای استرالیا، برزیل، کانادا، چین، مصر، فرانسه، آلمان، بریتانیا، هنک‌کنگ، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کنیا، سوئد، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، تانزانیا، پاکستان، لهستان، ترکیه و ایالات متحده صورت گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.