December 20, 2014
22:03 شنبه، 29ام آذرماه 1393
کد خبر: 65995

هر ایرانی با دو کد شناسایی میشود: کد ملی و کدپستی

مدیر کل جغرافیایی و کد گذاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران گفت: هر ایرانی با دو کد، شناسایی می شود؛ یکی کد ملی که معرف خود فرد است و دیگری کدپستی که معرفی و شناسایی مکان فرد می‌شود.
 
 
ایرج طلاکوب با حضور در اداره کل پست استان کرمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه سازمان ها یک تولیدی دارند که این تولید در دو شکل متفاوت کالا و سرویس و خدمت می تواند عرضه شود.
 
طلاکوب افزود: کالا را خیلی راحت اندازه گیری می کنند اما خدمت خیلی سخت اندازه گیری می شود.
 
مدیر کل جغرافیایی و کد گذاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تاثیری که خدمت در اذعان مردم می گذارد، خیلی طولانی تر از مصرف کالا است.
 
وی اذعان کرد: در حال حاضر شرکت پست با دو رویکرد سنتی و نوین عمل می کند که رویکرد نوین آن در سه مقوله فیزیکی، الکترونیکی و مالی خلاصه می شود که با این تفاسیر ما از حالت تک بعدی خارج شدیم.
 
طلاکوب افزود: بحثی که در کدگذاری داریم، ارائه خدمات به سازمان های دولتی و مردم است و یکی از مباحثی که ما در اداره کل جغرافیایی به سازمان های دولتی داریم بحث سرشماری نفوس و مسکن است که تعهد ما به دولت و مرکز آمار ایران این است تا پایان سال آینده تمامی نقاط شهری و روستایی ما در کشور به هنگام سازی شده باشد.
 
وی اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر 37 میلیون رکورد از ما گرفته شده که دارای کدپستی یونیک هستند و بر اساس قانون الزامی که دولت تعیین کرده به عنوان کد شناسایی هر فرد محسوب می شوند.
 
مدیر کل جغرافیایی و کد گذاری شرکت پست در ادامه گفت: پایه و اساس MIS سخت افزار و نرم افزار و شبکه است و ما اگر بخواهیم پست نوین را اجرا کنیم باید مباحث سخت افزاری و نرم افزاری و شبکه ها بروز رسانی شده باشند.
 
وی اظهار کرد: در شبکه پستی به خصوص در مباحث کدگذاری و اداره کد جغرافیایی کارهایی را که انجام می دهیم لایه لایه اطلاعاتمان را در این نقشه سوار می کنیم و توزیع و تحویل مرسولات بر اساس پایه GTS انجام می شود تا بتوان کار را به سرعت و دقت بیشتری انجام داد.
 
طلاکوب خاطرنشان کرد: نقشه های راهمان در کشور، پست را با سریع ترین زمان ممکن از مبدا به مقصد و بالعکس هدایت می کنند.
 
وی در ارتباط با ناوبری وسایل نقلیه بر اساس سیستم "جی تی اس" وتوانمندیی که این سیستم دارد، گفت: ما می توانیم در ارتباط با بازاریابی و تجارت با استفاده از داده های مکانی و جغرافیایی در مواردی متل مدیریت بحران در کشوربا تمامی سازمان ها (مثل وزارت کشور، سازمان هلال احمر که در مدیریت بحران هستند) می توانند برای کمک رسانی به مناطق بحران زده و مسایلی مانند اورژانس با ما تبادل اطلاعات داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.