رگولاتوری

December 29, 2014
9:57 دوشنبه، 8ام دیماه 1393
کد خبر: 66156

از سوی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی: محوری ترین برنامه سال آتی وزارت ارتباطات اعلام شد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، گسترش پهن باند در کشور، کاهش شکاف دیجیتالی، و حمایت از تولید داخل را از محوری ترین پروژه های وزارت ارتباطات در سال بعد برشمرد و گفت: حمایت از تولیدات داخلی از پروژه های محوری وزارت ارتباطات است که تمام تلاش ما این خواهد بود که شبکه های اصلی را مبتنی بر تجهیزات تولید داخل سامان دهیم.
برات قنبری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت، با اشاره به آخرین سال برنامه پنجم توسعه و لزوم اجرایی کردن اهداف تعیین شده در این سند، محور اصلی برنامه سال آتی وزارت را گسترش پهن باند در کشور دانست و گفت: در این راستا برنامه ای ویژه با اعتباری بالغ بر20 هزار میلیارد تومان تدوین و در اختیار رییس جمهور قرار گرفته و امید است با اجرای آن تا سال 96 به اهداف پیش بینی شده بخش دست یابیم.
 
مهندس قنبری در عین حال مهم ترین تفاوت بودجه امسال با سال گذشته را کاهش شکاف دیجیتال بین استانهای کشور و برشمرد و افزود: یکی از مهمترین پروژه های وزارت برای سال بعد طرح"توازن منطقه ای، کاهش شکاف اطلاعات و دیجیتالی بین مناطق و استانهای کشور" با اعتباری بالغ بر 650 میلیارد تومان است.
 
وی ارتباط رسانی به روستاها را به عنوان تکلیف قانونی و در قالب سرویس خدمات اجباری USO از دیگر برنامه های محوری وزارت اعلام کرد و گفت: مسماً یکی از پروژه هایی که سال دیگر باید اجرا شود انتخابات الکترونیکی است که در این راستا، ارتباط رسانی به روستاها با جدیت پیگیری می شود.
 
معاون وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: در سال آینده یکی از مهم ترین بحث ها صیانت اجتماعی و فرهنگی در خصوص فناوری اطلاعات است که حدود 10درصد اعتبارات به آن اختصاص یافته است.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص توسعه کاربردها و نهضت تولید محتوا نیز گفت: به دنبال سهیم کردن تولید کنندگان محتوا در درآمد اپراتورها هستیم که انجام این کار باعث افزایش تولید محتوا، انتقال ترافیک خارج به داخل و نیز میزبانی سایت های داخلی در داخل می شود.
 
مهندس قنبری همچنین از انجام سرمایه گذاری مناسب برای توسعه و تکمیل زیربناهای فنی و مکانی خبر داد و گفت: با تولید اطلاعات پایه در کشور، تماس مردم با دولت از طریق یک پنجره واحد صورت  می گیرد که به شفافیت و کاهش فساد می انجامد.
 
وی یکی از نقاط ضعف بودجه وزارت را تراز منفی ارزی عنوان کرد و گفت: هر چند از سال 79 به این سو، هزینه ها از محل درآمد بخش تامین می شود و نیازمند بودجه عمومی دولت نیستیم اما، عمده ارز ما از محل مبادله ترافیک بین الملل و صدور خدمات فنی- مهندسی تامین می شود که در برنامه ششم باید کار زیادی انجام بشود که تراز منفی ارزی بخش را کاهش دهیم.
 
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر سرمایه گذاری بر روی زیرساخت ها به عنوان اولویت اول وزارت، گفت: متاسفانه بعد از خصوصی سازی مخابرات، سرمایه گذاری لازم انجام نشد که این مساله عقب ماندگی زیادی به بخش تحمیل کرد و لازم است برای جبران این وضعیت, برنامه های توسعه ای ویژه ای تنظیم شود.
 
مهندس قنبری در ادامه با بیان این که در ابتدای دولت یازدهم تنها حدود 15 درصد برنامه پنج ساله پنجم توسعه، اجرایی شده بود، اظهار داشت: با این که قرار بود تا آخر برنامه پنجم به رتبه دوم منطقه برسیم، پیش بینی ما این است که در صورت تحقق سرمایه گذاری کامل منابع در اختیار بخش، تنها به رتبه پنجم منطقه برسیم که دلیل آن نحوه تدوین و منابع سرمایه گذاری در برنامه پنجم توسعه است.
 
وی با اشاره به اهداف برنامه پنجم توسعه گفت: در ابتدای دولت یازدهم در بخش دسترسی پرسرعت 3/5 میلیون پورت ظرفیت ایجاد شده بود که با هدف 18 میلیون پورتی برنامه پنجم فاصله زیادی داشت، که تا مهرماه امسال این رقم به 9/8 میلیون پورت رسیده و امیدواریم باقی برنامه در سال 94 جبران شود.
 
مهندس قنبری افزود: پهنای باند IP داخلی هم در ابتدای دولت یازدهم 463 گیگابیت برثانیه بود که تا پایان مهر ماه به 1200 گیگابیت برثانیه رسید و امید است تا پایان سال 94 به چهار ترابایت برنامه برسیم. در بحث خطوط شبکه اصلی فیبرنوری هم در ابتدای دولت یازدهم51 هزار و 497 کیلومتر ایجاد شده بود که وضع موجود 55 هزار و 389 کیلومتر است و انشاالله 57 هزار کیلومتر کامل می شود.
 
وی با بیان این که براساس تکلیف برنامه پنجم توسعه قرار بود سهم IT در تولید ناخالص داخلی کشور به 2 درصد برسد، افزود: طبق اطلاعات سهم حسابهای اقتصادی بخش، در حال حاضر سهم ITدر تولید ناخالص داخلی کشور 8/. درصد است و  به نظر در آخر برنامه پنجم به 1 درصد می رسد.
 
وی گفت: از آن جا که به ازای هر یک واحد افزایش GDP باید 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید کرد، اگر در برنامه ششم توسعه، IT محور توسعه کشور بشود، مشکلی برای افزایش یک درصد در سال نیست. ضمن این که کشش و تقاضای بازار برای خدمات IT هم زیاد است.
 
مهندس قنبری در عین حال با اشاره به افزایش میزان سرمایه گذاری و گسترش ظرفیت دیگر کشورها تصریح کرد: برای حفظ موقعیت فعلی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز 1404 باید در اهداف تجدید نظر کرد و به ویژه سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی در این بخش را بیشتر مد نظر قرار داد.
 
وی لازمه تدوین برنامه ها را برآورد منابع مالی مورد نیاز آن برشمرد و افزود: باید بیش از 13 هزار میلیارد تومان تا پایان برنامه پنجم در این بخش سرمایه گذاری می شد که این برآورد صورت نگرفته بود. خوشبختانه با تصویب قانون اجازه وصول و تخصیص 100 درصد مبالغ حق امتیاز برای سرمایه گذاری منابع مطمئنی برای بخش در نظر گرفته شد و در سال 93 موفق شدیم از 4 هزار میلیارد تومان این منبع 2500 میلیارد تومان را برای سرمایه گذاری بخش اختصاص دهیم.
 
مهندس قنبری در عین حال نسبت سرمایه گذاری دولت به بخش خصوصی را یک به سه عنوان کرد و گفت: به ازای هر یک واحد سرمایه گذاری ما بخش خصوصی3 واحد سرمایه گذاری می کند، و اگر ما در زیرساخت ها سرمایه گذاری نکنیم اپراتورهاهم در شبکه های دسترسی سرمایه گذاری نمی کنند در نتیجه، رتبه ما در سطح جهانی به سطح قابل قبولی نمی رسد.
 
وی پیش بینی سرمایه گذاری سال 94 را تخصیص حداقل 3200 میلیارد تومان از 4500 میلیارد تومان درآمدها اعلام کرد و افزود: با سازمان مدیریت و برنامه ریزی روی 3200 میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در زیرساخت های بخش، تفاهم شد و بقیه برای بخش های دولت الکترونیک و تمهیدات لازم برای صیانت اجتماعی و دیگر کاربردها در نظر گرفته شد.
 
معاون وزیر ارتباطات، با تاکید بر این که تمام تلاش وزارت تحقق تمام درآمدها است، گفت: وصول همه درآمدها و تخصیص اعتبارات متناسب با درآمدها برای ما مهم است چون اگر این درآمد ها را کسب نکنیم نمی توانیم در زیرساخت ها سرمایه گذاری کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.