تلفن همراه

گوشی

December 29, 2014
11:27 دوشنبه، 8ام دیماه 1393
کد خبر: 66163

استفاده از گوشی‌های هوشمند مغز را تغییر می‌دهند

هر منطقه از بدن ما، از انگشتان پا تا فک و زبان در منطقه خاصی در مرکز احساسات مغزمان پردازش می‌شوند، که در لایه‌های میانی مغز به نام قشر سوماتوسنسوری (Somatosensory Crotex) قرار گرفته‌اند. این مناطق انعطاف‌پذیر هستند و قابلیت تغییر دارند. به عنوان مثال در ویولونیست‌ها، منطقه‌ای که مسوول هدایت انگشتان دست است از افراد دیگر بزرگتر است.
آرکو غوش، از موسسه علوم محاسباتی اعصاب دانشگاه زوریخ و موسسه فناوری زوریخ تصمیم گرفت تاثیری که مهارت و چابکی انگشتان کاربران گوش‌ های هوشمند روی مغز می‌گذارد را بررسی کند و دریافت که می‌توان تحقیاتی را بر اساس شکل‌پذیری روز به روز مغز انسان بر اثر استفاده از گوشی‌های هوشمند انجام داد و باتوجه به یافته‌های به دست آمده متوجه شدند که دستگاه‌های دیجیتال منبع عظیمی از داده‌ها را در مورد این رفتار در اختیارشان قرار می‌دهد. غوش توضیح می‌دهد که “گوشی‌های هوشمند فرصت توجه به این نکته را به ما می‌دهند که یک زندگی عادی چه تاثیری در تعییر شکل افراد معمولی دارد؟
در همکاری با همکاران خود در دانشگاه فرایبورگ، او روی فعالیت‌های قشر حسی-حرکتی مغز (که توسط حرکات انگشت تحریک می‌شود) مطالعه کرد. دانشمندان برای اندازه‌گیری فعالیت‌های غشایی مغز در ۳۷ نفر راست دست از نوار مغزی (EEG) استفاده کردند که ۲۶ نفر از آنها کاربران گوشی‌های هوشمند و ۱۱ نفر کاربران تلفن همراه قدیمی بودند. ۶۲ الکترود روی سر افراد حاضر در مطالعه نصب شد تا توانایی‌های مغز را بر اساس حرکت شست، انگشت سبابه و انگشت میانی ثبت کند. نتایج نشان داد که قشر پاسخگو در مغز کاربران گوشی‌های هوشمند صفحه لمسی در مقایسه با افراد با تلفن همراه معمولی متفاوت است.
فعالیت غشایی متناسب با استفاده روزانه
غوش همچنین موفق شد فرکانس‌های تاثیرگذار گوشی‌های هوشمند روی غشای مغز را ثبت کند. کسانی‌که در بازه زمانی ۱۰ روزه قبل از تحقیقات، بیشتر از گوشی‌های هوشمند استفاده کرده بودند، سیگنال بزرگتری داشتند. به طور مثال در بخشی که مسوول حرکت شست بود، این تناسب بسیار قوی بود.
غوش توضیح می‌دهد که در نگاه اول این کشف با چیزی که در ویولونیست‌ها اتفاق می‌افتد، قابل مقایسه است، با این حال دو نکته توجه محققان را به خود جلب کرد. اول اینکه، کاربران تلفن‌های هوشمند چه مدت است که از این وسیله استفاده می‌کنند. در مورد ویولونیست‌ها، این فعالیت به سنی که شروع به نواختن ساز کردند ارتباط دارد. نکته دوم این که یک ارتباط مستقیم بین فعالیت مغز و استفاده متناوب از گوش‌ های هوشمند وجود دارد، در حالی که هیچ مدرکی از این موضوع برای ویولونیست در مطالعات قبلی وجود نداشت.
به گفته عصب‌شناسان به عنوان جمع‌بندی می‌توان به این نکته اشاره کرد که، فناوری‌های دیجیتالی که ما به شکل روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، به پردازش حسی در مغز ما شکل می‌دهند و چنین تغییری شگفت‌آور است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.