اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 3, 2015
13:42 شنبه، 13ام دیماه 1393
کد خبر: 66284

تکلیف بی‌طرفی اینترنت در آمریکا ۲ ماه دیگر معلوم می‌شود

مسئولان کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا تا کمتر از ۲ ماه دیگر در مورد قوانین مربوط به بی‌طرفی اینترنت تصمیم‌گیری خواهند کرد.
بیش از یک سال است که بحث و منازعه گسترده‌ای در این زمینه در آمریکا به راه افتاده و در حالی که مسئولان ارشد کمسیسیون فدرال ارتباطات آمریکا و برخی شرکت‌های تجاری ثروتمند در این کشور از تغییر قوانین بی‌طرفی اینترنت حمایت می‌کنند افراد عادی و شرکت‌های کوچک خواستار حفظ وضعیت فعلی هستند.
 
در صورت تغییر قوانین بی طرفی اینترنت افراد و شرکت‌های ثروتمند با پرداخت پول بیشتر می‌توانند امکان دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌های مربوط به خود را برای کاربران تسهیل کنند و در مقابل افراد و شرکت های دیگر امکانات کمتری دریافت خواهند کرد.
 
بر طبق قوانین فعلی بی طرفی اینترنت شرکت های خدمات پهنای باند بایستی با کل ترافیک اینترنتی، به یکسان و بدون تبعیض برخورد کنند و نباید یک شرکت ارائه کننده خدمات اینترنت (ISP) اجازه یابد که دسترسی به وبسایت ها یا خدمات مشخص را مسدود یا دشوار کند، و نباید یک خط ارتباطی پرسرعت به محتواهای خاص مورد نظر ISP اختصاص یابد تا آنها سریع تر از سایر محتواها جا به جا شوند.
 
حامیان بی طرفی اینترنت می‌گویند بی‌طرفی اینترنت به شکل فعلی شکل گیری و ظهور شرکت های خلاق و نوپا در عرصه فناوری اطلاعات را تسهیل می کند، زیرا به عنوان مثال وب سایت این شرکت ها به طور خودکار در دسترس هر کامپیوتری که به اینترنت وصل است، قرار می گیرد.
 
آنان تصریح می‌کنند دلیل نوآوری‌های بزرگ در عرصه اینترنت در دو دهه اخیر، بی‌طرفی اینترنتی است. زیرا موانع فعالیت شرکت‌ها و ارائه خدمات جدید توسط آنان را کاهش داده و آزادی حاصل از آن به خلق ده‌ها سرویس مانند گوگل، توییتر، نتفلیکس، آمازون، اسکایپ، آیتونز و غیره منجر شد است. حالا آنها نگران هستند که بدون این بی طرفی شبکه‌ای، اینترنت تبدیل به محیطی شود که کمتر از قبل پذیرای شرکت ها و ایده های جدید باشد.
 
خطر دیگر این است که تامین کنندگان پهنای باند که معمولا خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهند، ممکن است عمدا جلوی ارانه خدمات جدید از سوی شرکت های رقیب را که تهدیدی برای خود تلقی کنند، بگیرند. به عنوان مثال شرکت های مخابراتی از این طریق می توانند برای نرم افزار تلفن اینترنتی اسکایپ مشکل ایجاد کنند.
 
با توجه به تمامی این نگرانی‌ها مخالفت با بی‌طرفی اینترنت مساله ای کاملا جدی است و حال پنج عضو کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا در حال بررسی پیشنهاد ارائه شده از سوی تام ویلر در مورد قوانین مربوطه هستند. هنوز جزییات بیشتری در این زمینه در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است. اما نتایج این رای گیری بر تمامی کاربران اینترنت تاثیر خواهد گذاشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.