تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 4, 2015
8:01 یکشنبه، 14ام دیماه 1393
کد خبر: 66314

بازار داغ فناوری در جشن‌های کریسمس

اگر روزگاری مردم در سال نو منتظر دریافت هدایایی همچون کتاب، سی دی‌های بازی و… بودند حالا دیگر با تغییر ذائقه آنها به یمن ظهور فناوری‌های جدید، برای سال نو انتظار دریافت هدایایی فناورانه مانند تلفن‌های هوشمند، فناوری‌های پوشیدنی و… را دارند؛ شاهد این ادعا نیز گزارشی است که به تازگی توسط Flurryشرکت تحقیقاتی و تهیه‌کننده اپلیکیشن‌های مختلف ارائه شده است.
 اپل در صدر هدایای فناورانه کریسمس
طبق آمارهایی که در این گزارش آمده است، در فاصله زمانی 19 تا 25 دسامبر 2014یعنی درست زمانی که بیشتر خریدها برای کریسمس انجام شده است، گوشی‌های هوشمند بخش عمده‌ای از سهم هدایای سال نو میلادی را به خود اختصاص داده‌اند و در این میان شرکت اپل با هوشمندی و ورود بموقع دو محصول جدید خود یعنی آیفون6 و 6پلاس موفق شد 3/51درصد بازار این هدایا را در سراسر جهان به خود اختصاص دهد. برخی نیز ارائهiPad Air 2 و iPad mini 3 توسط شرکت اپل که مدتی قبل انجام شد را هم در این موفقیت بی‌تأثیر نمی‌دانند.
این موفقیت تا به آن حد بود که میزان فروش برند مطرح دیگر گوشی‌های هوشمند یعنی سامسونگ در بازار هدیه سال نو میلادی به
یک سوم اپل رسید و این شرکت با سهم 7/17درصدی از بازار گوشی‌های هوشمند کریسمس در رده دوم قرار گرفت. پس از این دو کمپانی، مایکروسافت نیز که پیش از این نوکیا را خریده است با سهم 8/5درصدی از بازار فروش تلفن‌های هوشمند کریسمس در رده سوم قرار گرفت و سونی با 6/1درصد و ال جی نیز 4/1درصد در پله‌های بعدی این جدول قرار گرفته‌اند.
این آمار همچنین نشان می‌دهد تولیدکنندگان چینی گوشی‌های هوشمند همچون هواوی و Xiaomi نیز کمتر از یک درصد سهم بازار هدایای کریسمس را ازآن خود کرده‌اند، البته برخی نیز معتقدند آمار فروش این گوشی‌ها تا این حد که کمپانی Flurry نشان می‌دهد پایین نیست، چرا که در این تحقیق و آمارگیری، کشورهای آسیایی که مقصد عمده گوشی‌های هوشمند چینی محسوب می‌شوند کمتر درنظر گرفته شده‌اند.
آمار کمپانی Flurry همچنین نشان می‌دهد سهم اپل در بازار کریسمس گوشی‌های هوشمند بریتانیا به بالاترین حد خود رسید و آیفون 39درصد بازار را در این مقطع زمانی به خود اختصاص داد و در اروپا نیز 4/15درصد تلفن‌های هوشمند به فروش رفته برای کریسمس، اپل بوده است.
 پیشتازی موتورولا در برزیل
 با وجودی که گوشی‌های آیفون در سراسر جهان سهم مناسبی از بازار هدایای کریسمس را به خود اختصاص داده است ولی در برزیل این وضعیت کمی متفاوت است. در این کشور تلفن‌های هوشمند همچنان بیشترین سهم فروش آنلاین هدایای کریسمس را در فاصله 16نوامبر تا 13دسامبر 2014 میلادی به خود اختصاص داده‌اند ولی این گوشی‌های
 Moto G موتورولا بودند که گوی سبقت را از آیفون ربودند و بین مردم این خطه محبوب‌تر شدند. مردم برزیل پس از آن، آیفون 5s و5c را به عنوان اولویت خرید هدیه کریسمس خود درنظر گرفتند و نمونهMoto E موتورولا در ردیف بعدی قرار گرفت. اما این بدان معنا نیست که مردم برزیل علاقه‌ای به گوشی‌های جدید آیفون نداشته‌اند، بلکه آیفون 5 و 6 پس از این نمونه موتورولا، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
یکی دیگر از گجت‌های فناوری که در کریسمس امسال بسیار مورد استقبال مردم برزیل قرار گرفت، XBox 360 و انواع تبلت و گوشی هوشمند Moto X موتورولا بود. شاید دلیل محبوبیت موتورولا در این کشور، ارزان‌تر بودن آن نسبت به آیفون، سامسونگ و… باشد.
  فناوری پوشیدنی؛ محبوب بازار داغ کریسمس
بازار داغ خرید هدایای فناورانه امسال تنها به تلفن‌های هوشمند ختم نشد و یکی دیگر از محبوب‌های مردم سراسر جهان، فناوری‌های پوشیدنی بود. این فناوری‌ها بیش از همه، در بریتانیا طرفدار داشته است طوری که آمار Currys PC World نشان می‌دهد کریسمس امسال نقطه عطفی در فروش فناوری‌های پوشیدنی بریتانیا محسوب می‌شود طوری که بیش از یک سوم بریتانیایی‌ها یعنی حدود 35 درصد این جمعیت برای کریسمس، بسته یک فناوری پوشیدنی را باز کردند.
Currys PC World یکی از بخش‌های DixonsCarphone plcبزرگ‌ترین کمپانی ارائه دهنده سرویس‌های وسایل الکتریکی و ارتباطی اروپاست که 40هزار کارمند در 14کشور جهان دارد و هرسال به صورت آنلاین و در 3هزار فروشگاه خود در جهان بیش از 10میلیارد دلار فروش محصولات دارد.
 بریتانیایی‌ها مشتاق فناوری‌های پوشیدنی
تحقیقات این شرکت نشان می‌دهد فناوری‌های پوشیدنی، دیگر به عنوان ابزارهای نوظهور شناخته نمی‌شوند و بخش عمده‌ای از مردم بریتانیا به دنبال افزایش کیفیت زندگی خود از این طریق هستند. به این معنا که انتظار می‌رود 17میلیون نفر از 18 تا 65ساله‌ها تا سال 2017 حداقل از یک فناوری پوشیدنی استفاده کنند.
با توجه به این بازار تقاضای فزاینده در اطلاعات مربوط به فروش هدایای کریسمس امسال، مشخص می‌شود فروش مربوط به فناوری برای سال نو میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 710درصد افزایش داشته است که رقمی منحصر به فرد محسوب می‌شود. محققان و تحلیلگران معتقدند این افزایش و رشد فروش ناشی از افزایش توجه مردم به ساعت‌های هوشمند گوگل و ال جی، موتورولا و…، همچنین ردیاب‌های تناسب اندام ازجمله Jawbone و Fitbit است.
Dave Ward رئیس بخش فناوری و ابداعات Currys PC Worldدراین باره می‌گوید: فناوری پوشیدنی می‌تواند در زندگی بشر انقلابی به پا کند، چرا که هر روز جای پایش را در زندگی بشر محکم‌تر می‌کند و تعداد بیشتری از مردم به این گجت‌ها احساس نیاز پیدا می‌کنند. با توجه به اینکه در بریتانیا از هر سه نفر 2 نفر با اضافه وزن مواجه هستند چندان دور از ذهن نیست که 39درصد از این مردم به دنبال فناوری‌های پوشیدنی باشند تا بیشتر درباره بدن خود بدانند، کالری‌های مصرفی و دریافتی را ردیابی کنند و با اندازه‌گیری ضربان قلب به مراقبت روزانه و دائمی از خود بپردازند. به عنوان مثال اگر روزهایی کاربر بی‌خواب باشد می‌تواند با کمک این فناوری‌های پوشیدنی و ذخیره اطلاعات آن، دریابد که مثلاً در طول روز قهوه زیادی مصرف کرده، استرس زیادی داشته و…
وی ادامه می‌دهد: روز به روز بر تعداد بریتانیایی‌هایی که به دنبال راه‌هایی برای افزایش کیفیت زندگی خود هستند افزوده می‌شود. یافتن راهی مناسب برای کاهش وزن، خواب بهتر، مدیریت زمان و رسیدن به تناسب اندام، باعث شده است تا بریتانیایی‌ها اعتقاد داشته باشند که فناوری‌های پوشیدنی می‌تواند کلید زندگی باکیفیت‌تر و طولانی‌تر باشد طوری که در کریسمس امسال، یکی از هر 3 بریتانیایی به دنبال خرید یک فناوری پوشیدنی بوده است و حالا دیگر 49درصد 18تا30 ساله‌ها معتقدند در آینده، همه مردم حداقل از یک فناوری پوشیدنی استفاده می‌کنند.
در بریتانیا، گجت‌ها و فناوری‌های پوشیدنی مانند
Sony SmartWatch، Fitbit Flex و Samsung Gear Fit در صدر این فهرست قرار دارند که 76درصد خریداران قیمت مناسب، 66درصد راحتی استفاده، 56درصد کاربردی بودن آن و 19درصد نیز استایل و شیک بودن آن را دلیل انتخاب خود عنوان کرده‌اند.
Mariel Brown رئیس شرکت طراحی و مد Seymourpowellهم معتقد است شرکت‌های فناوری باید با طراحان مد همکاری کنند تا هرچیزی که پوشیده می‌شود یک نمونه کاملاً شخصی و منحصر
 به فرد شود.
Dave Wardهمچنین می‌گوید: با وجودی که ساعت‌های هوشمند روش جدید برای خواندن پیامک‌ها و ایمیل‌ها و توئیت هاست و طرفداران زیادی دارد ولی فناوری‌های پوشیدنی ویژه سلامت بدن هم بازار خوبی خواهند داشت طوری که توسط شرکت تحقیقاتی و آماری Juniperتخمین زده می‌شود فناوری‌های پوشیدنی که حالا در سراسر جهان تعداد آن به 19میلیون واحد می‌رسد در سال 2018 به رقم 70میلیونی خواهد رسید.
بازار هدایای کریسمس امسال نشان از محبوبیت انواع فناوری‌ها در جهان و روند رو به رشد استفاده از آن دارد؛ فناوری‌هایی که تلاش می‌کنند برای بشر رفاه به ارمغان بیاورند و پیش‌بینی تحلیلگران هم نشان می‌دهد روز به روز بر تعداد کاربران آنها افزوده می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.